Författare Ämne: "Skapligt" fiske i Torneälven...  (läst 9823 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ander_s

• Gäst
"Skapligt" fiske i Torneälven...
« skrivet: juni 26, 2008, 20:38:27 »
Torne verkar startat "hyffsat" 270 lax i Matkakoski och då endast finska sidan...
Vad sägs om 12/6 56 lax, 13/6 48st  :o :o

http://www.lapland.fi/lohestuskeskus/kalatilasto2.asp

isak

• Gäst
SV: "Skapligt" fiske i Torneälven...
« Svar #1 skrivet: juni 26, 2008, 21:06:17 »
Torne verkar startat "hyffsat" 270 lax i Matkakoski och då endast finska sidan...

Å hur många av dom är rätt krokade då  ::)

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 664
  • Oooooaaaah!
« Svar #2 skrivet: juni 26, 2008, 21:15:08 »
Å hur många av dom är rätt krokade då  ::)

Nästan alla tror jag...i statistiken i allafall..för det är nästan uteslutande på Wobbler..sen skeddrag..
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

isak

• Gäst
« Svar #3 skrivet: juni 26, 2008, 21:18:31 »
Nästan alla tror jag...i statistiken i allafall..för det är nästan uteslutande på Wobbler..sen skeddrag..

Med myyyycket bly.....  ;)

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #4 skrivet: juni 26, 2008, 21:22:26 »
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

seger

• Gäst
« Svar #5 skrivet: juni 26, 2008, 21:29:31 »
Fisket i Torneälven är grymt bra, pratade med en båtfiskare som fiskar i Kolari som sa att det är bättre iår än guldåren 96-97.
Det står lax överallt, även i vikar där det normalt bara finns gädda och abborre.

På tal om Matkakoski så har finnarna förbjudit spinnfluga  :yes:, så av de fiskar som Ander_s länkar till är nog 90% fångade från båt och med wobbler alltså INGET bly.
På Svenska sidan däremot draggas det för fullt MED BLY och där har ca 500 laxar tagits upp, hur många som är felkrokade vill jag inte ens veta.

I övrigt så känner jag en gubbe som tagit en lax på 19,2 kg i Pello också med wobbler och jag fick idag veta om en fångad lax på hela 26 kg som skulle vara fångad någonstans kring Pajala..
Om det stämmer vet jag inte, har inte hittat någon uppgift om detta på de fiska laxfångstrapporter jag följer via nätet...... :haum:
« Senast ändrad: juni 26, 2008, 21:31:55 av seger »

Ander_s

• Gäst
« Svar #6 skrivet: juni 26, 2008, 21:55:59 »
Märkligt att det är så "fult" att fiska från båt.. hör sällan nån som klagar på trollingfiskarna med 6-10 spön och motordrift. Båtkulturen i Torne innebär minst lika stor andel rodd som motor, 2-3 spön och ytliga vobbler, antagligen mer än 90% rätt krokade av vobblerlaxarna.

Tornesystemet verkar ha nytt "-97"

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #7 skrivet: juni 26, 2008, 22:01:28 »
Märkligt att det är så "fult" att fiska från båt.. hör sällan nån som klagar på trollingfiskarna med 6-10 spön och motordrift. Båtkulturen i Torne innebär minst lika stor andel rodd som motor, 2-3 spön och ytliga vobbler, antagligen mer än 90% rätt krokade av vobblerlaxarna.

Tornesystemet verkar ha nytt "-97"

Tror inte många här kan läsa av statestiken(Finska)...men skoj att det blevet BRA..Laxår igen.
Fult att fiska fr. båt är det inte tycker jag..sålänge det inte körs med Båtmotorn samtidigt..som det görs i Kalix,Lainioälven..+ en liten del i Torneälven av vissa..

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #8 skrivet: juni 26, 2008, 22:06:01 »
Funderar om det blir sånt år..när en kom in i en Fiskebutik & frågade vad som var bra för Lax!..
Butiksägaren svarade.." Svårare att ge nått dom INTE tar på.. :haum:".. ;D

seger

• Gäst
« Svar #9 skrivet: juni 27, 2008, 13:58:25 »
Märkligt att det är så "fult" att fiska från båt..

Jag sätter givetvis flugfisket som nr:1, men brukar även fiska en hel del med båt.
En mycket god vän till mig har en fin forsbåt av trä och med han brukar jag följa och ta en och annan lax.

En duktig båtfiskare kan läsa vattnet som få landfiskare kan och det har man igen som flugfiskare, precis som kompisen gör då har tar mycke lax på fluga där ingen inbiten landfiskare ens ids lägga ut flugan i tron att där står det inge fisk. :nono:

Det är också imponerande att se hur dessa båtfiskare kör upp och ner i forsar och jag måste erkänna att jag mer än en gång varit pissrädd och trott min sista stund äro kommen när han kryssat fram mellan stenar i hårdforsarna. :-[

Vi brukar ro så mycket det är möjligt, men när man fiskar i högvatten eller hårtvatten blir det att ta till motorn.
Nu till veckan blir det garanterat några svängar till Lovikka och Aareavaara med båten och wobblerna, ska bli riktigt kul  :yes:

Vi har även testat att dra flugor efter båten med flugspöna med stor framgång och det bästa av allt när det gäller båtfisket är lugnet, tystnaden ( när man ror ) och att det är myggfritt :tadaa:

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
« Svar #10 skrivet: juni 27, 2008, 14:03:45 »
Hörde igår att Sikhåvargubbarna i Kokkola, som har håvat sik i sen 60 talet, säger att det ALDRIG varit så mycket lax som nu.  :looney:

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 2 216
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #11 skrivet: juni 27, 2008, 14:05:21 »
Hörde igår att Sikhåvargubbarna i Kokkola, som har håvat sik i sen 60 talet, säger att det ALDRIG varit så mycket lax som nu.  :looney:

Fan man får ju ont i magen av stressen det innebär att sitta på jobbet när man hör sådant.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad T.A

« Svar #12 skrivet: juni 27, 2008, 14:08:23 »
Fan man får ju ont i magen av stressen det innebär att sitta på jobbet när man hör sådant.
Inte jag, jag har semester och ska bara avklara helgens fylla sen bär det av...  :yeah:

seger

• Gäst
« Svar #13 skrivet: juni 27, 2008, 14:09:52 »

Har också hört det och det som glädjer mig mest är att det fortfarande stiger bra med fisk, alltså tar inte kustfällorna nästan allt som tidigare år.
Det är nog bara att tacka högvattnet för det, då laxen nu hittar igen sin älv direkt och slipper simma omkring i kusten och fastna i fällorna en efter en.

Men vad fan gör jag hemma, har semester och älvarna kokar i lax....... :larsw:   :'(   :haum:   :appel1:

Utloggad Lasu

• Antal inlägg: 329
  • Vinter bläää
« Svar #14 skrivet: juni 27, 2008, 15:33:16 »
Har också hört det och det som glädjer mig mest är att det fortfarande stiger bra med fisk, alltså tar inte kustfällorna nästan allt som tidigare år.
Det är nog bara att tacka högvattnet för det, då laxen nu hittar igen sin älv direkt och slipper simma omkring i kusten och fastna i fällorna en efter en.

Men vad fan gör jag hemma, har semester och älvarna kokar i lax....... :larsw:   :'(   :haum:   :appel1:
Östersjö MÖRT Jonas :vissla:

Utloggad E.T.

• Antal inlägg: 479
« Svar #15 skrivet: juni 27, 2008, 22:15:46 »
han där nere med horn så abstinens man får när man hör detta...perfekt vattenstånd för fiske nedanför stugan och det under bästa period...det händer inte ofta...och man är här hemma i Luleå :-\...men nästa helg då bär det upp norr över! :love:

Utloggad Lasu

• Vinter bläää
« Svar #16 skrivet: juni 28, 2008, 08:16:04 »
han där nere med horn så abstinens man får när man hör detta...perfekt vattenstånd för fiske nedanför stugan och det under bästa period...det händer inte ofta...och man är här hemma i Luleå :-\...men nästa helg då bär det upp norr över! :love:
:appaperra:

Tåivo

• Gäst
« Svar #17 skrivet: juni 28, 2008, 16:37:35 »
Bra laxfiske är rapporterat efter hela älvdalen.
Dock är vattnet svin högt just nu.
Bara det inte blir invasion av såna som inte är laxfiskare.
Dvs bokar bästa platsen och lämnar inte åt någon annan osv.

Kom och tänka på Jockfall -98 ett gäng från Skaulo / Pultikasvaara som punktmarkerade ett bra ställe  i Jock .
Hela gänget satt och ölade och när jag fiskade mej neråt så gick en ut och kastade och vägrade flytta på sig.Tillslut stod vi skuldra mot skuldra  - veva in , gå förbi nedström och börja om nedanför ståndplatsen. :bonk:
Hur kul är det????
Enda jag gör är att jag packar och åker så långt bort som möjligt från dessa "köttjägare" !!!!!
Man får väl hoppas att laxfiskekulturen har brett ut sig och att man kan samsa trots mycket med folk.

Ps Drog första i Laini älv 22 Juni BLANKT ds

//  Tåivi

Utloggad Appel

• Antal inlägg: 316
« Svar #18 skrivet: juni 28, 2008, 17:07:36 »
Bra laxfiske är rapporterat efter hela älvdalen.
Dock är vattnet svin högt just nu.
Bara det inte blir invasion av såna som inte är laxfiskare.
Dvs bokar bästa platsen och lämnar inte åt någon annan osv.

Kom och tänka på Jockfall -98 ett gäng från Skaulo / Pultikasvaara som punktmarkerade ett bra ställe  i Jock .
Hela gänget satt och ölade och när jag fiskade mej neråt så gick en ut och kastade och vägrade flytta på sig.Tillslut stod vi skuldra mot skuldra  - veva in , gå förbi nedström och börja om nedanför ståndplatsen. :bonk:
Hur kul är det????
Enda jag gör är att jag packar och åker så långt bort som möjligt från dessa "köttjägare" !!!!!
Man får väl hoppas att laxfiskekulturen har brett ut sig och att man kan samsa trots mycket med folk.

Ps Drog första i Laini älv 22 Juni BLANKT ds

//  Tåivi
jag har vart med om samma fast i mörrum, två danskar kliver ut framför mig, bägge två fick simma, dom simma över till andra sidan, tordes av någon anledning inte komma i land på min sida  ;)
Sicut moris est

urddi

• Gäst
« Svar #19 skrivet: juni 28, 2008, 17:33:41 »
Om nu fisket verkar så bra i Torneälven, hur ser då chanserna ut att kunna fånga en i Kalixälven i Kiruna området?
Jag tänker först på Håmojokk och Kuosanen

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #20 skrivet: juni 29, 2008, 01:10:11 »
Om nu fisket verkar så bra i Torneälven, hur ser då chanserna ut att kunna fånga en i Kalixälven i Kiruna området?
Jag tänker först på Håmojokk och Kuosanen

..kommer bli BRA..när väl vattnet sjunker undan..så fler Laxar hittar trappan.
Nu har endast 142st nått gått upp..ev. lite fler större..då via fallet när vattnet var lägre. Så om det sjunker såpass att dom hittar trappan igen..så lär det bli ett riktigt bra år här uppe skulle jag gissa...men det dröjer nog till minst mitten av Juli..

urddi

• Gäst
« Svar #21 skrivet: juni 29, 2008, 10:36:35 »
Låter perfekt! Kommer hem frå fjället i slutet av juli.
Då får det bli någon dag i övre delarna av Kalixälven.

Tåivo

• Gäst
« Svar #22 skrivet: juni 29, 2008, 20:33:57 »
- 97 var det ruggigt bra med lax i kiruna regionen men vissa ufon typ jag fattade inte galoppen dessvärre.
Helt klart kan man konstatera att det måste gå upp rejält med lax i trappan i Jock för att det skall börja märkas i kiruna.
Jag börja jobba islutet av Juli så då skall jag vittja groparna i Kalix älven.....

//  Tåivo

loomis glx

• Gäst
« Svar #23 skrivet: juni 30, 2008, 18:26:57 »

han där nere med horn vad dom tar lax

Utloggad E.T.

« Svar #24 skrivet: juli 03, 2008, 06:50:39 »

Underbart...vatten mängden håller i sig i torneälven :D

Någon som har koll på hur det ser ut i kalixälven, verkar sjunka rätt snabbt där ???

Ronnie

• Gäst
« Svar #25 skrivet: juli 03, 2008, 12:02:52 »
Underbart...vatten mängden håller i sig i torneälven :D

Någon som har koll på hur det ser ut i kalixälven, verkar sjunka rätt snabbt där ???
Kalixälven sjunker,men är väldig hög än.Frågan är om det kommer mer snart"snö smälltning",eller om det kommit med det vansinniga regnandet.Har inte koll på snömängden i fjället,men kanske "våra" Kiruna grabbar har det..

Utloggad Lasu

• Vinter bläää
« Svar #26 skrivet: juli 03, 2008, 13:16:05 »
Kalixälven sjunker,men är väldig hög än.Frågan är om det kommer mer snart"snö smälltning",eller om det kommit med det vansinniga regnandet.Har inte koll på snömängden i fjället,men kanske "våra" Kiruna grabbar har det..
Pratade med en pilot o han sa att det börjar vara slut på snö för kalix älvdal men att det var is ännu på vissa sjöar. får hoppas att värmen ser till att snön förångas .

Utloggad E.T.

« Svar #27 skrivet: juli 03, 2008, 15:13:02 »

Härligt, så då är det fortfarande läge vid H-bäcken.
En jävla beslutsångest vart fan man ska dra imorn :tafrilla:

Utloggad E.T.

« Svar #28 skrivet: juli 03, 2008, 19:09:03 »
Ingen bra läge där inte. :vissla:

Förstår det... ;)
Nää det blir att åka upp till stugan och torneälven...kanske inte det trevligaste eller bästa fisket...från land...men kan inte förlåta mig själv om man inte gjorde några dagars stenhårt fiske nu när allt verkar stämma.
« Senast ändrad: juli 03, 2008, 20:47:24 av E.T. »

Ronnie

• Gäst
« Svar #29 skrivet: juli 03, 2008, 20:35:51 »
Pratade med en pilot o han sa att det börjar vara slut på snö för kalix älvdal men att det var is ännu på vissa sjöar. får hoppas att värmen ser till att snön förångas .
Ok,då lär det snart bli rusning i trappan i Jock då..

Utloggad E.T.

« Svar #30 skrivet: juli 06, 2008, 12:21:02 »
Vindhelvetet satte stopp för fiske..7-10+ och kall nordan :betis:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #31 skrivet: juli 06, 2008, 12:26:38 »

.. :rofl:

Utloggad T.A

« Svar #32 skrivet: juli 06, 2008, 12:30:06 »
Jo den är härlig....  :looney: :rofl:

Utloggad E.T.

« Svar #33 skrivet: juli 06, 2008, 12:48:45 »
Här hade man laddat i över en vecka... >:(
Det enda man ser är pengarna ticka iväg med trippel mätarn.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #34 skrivet: juli 06, 2008, 12:49:44 »
Här hade man laddat i över en vecka... >:(
Det enda man ser är pengarna ticka iväg med trippel mätarn.

..det är härligt att leva.. ;D :looney: