Författare Ämne: Ögla på flat beam skjutlina  (läst 8976 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sasse

• Gäst
SV: Ögla på flat beam skjutlina
« Svar #40 skrivet: december 19, 2008, 06:35:54 »
Ser att många föredrar små öglor, jag har så pass stora så man lätt får igenom en ihoplindad klump ellerPT spole, har ni dåliga erfarenheter av större öglor ?
Körde med det i början men jag tyckte det blev slängigare och det trasslade mer. Därav den lilla öglan.

Utloggad Lars w

• Moderator
  • Antal inlägg: 835
  • &"!!##¤#¤% :( i ♥ ♫
« Svar #41 skrivet: december 19, 2008, 13:23:27 »
Ser att många föredrar små öglor, jag har så pass stora så man lätt får igenom en ihoplindad klump ellerPT spole, har ni dåliga erfarenheter av större öglor ?

jag gör så också... förmodligen med ännu större öglor då jag anpassar öglan efter de vanliga plastspolarna. att påstå att några cm ögla hit eller dit påverkar kasten anser jag vara samma hårklyveri som att väga linor ner till tiondels gram.
Stop Marketing Anorectic Looks
Tyskland är en toalett!
www.darkdisc.com

flinken

• Gäst
« Svar #42 skrivet: december 19, 2008, 16:50:14 »
jag gör så också... förmodligen med ännu större öglor då jag anpassar öglan efter de vanliga plastspolarna. att påstå att några cm ögla hit eller dit påverkar kasten anser jag vara samma hårklyveri som att väga linor ner till tiondels gram.

Ja nej jag kör ändå med mer överhäng än vad jag har ögla och att har aldrig haft några som helst problem med att det blir slängigt eller har trasslat, aldrig hänt att det har trasslat i öglan för mej faktiskt.
Men däremot när jag kör enhands med flatbeam. då föredrar jag mindre ögla just för att jag inte ska börja dubbledra knuten fram och tillbaka i toppöglan. går ju med mer överhäng men då blir det inte så lättkastat.

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 2 242
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #43 skrivet: februari 14, 2013, 15:20:40 »
En sån där ögla har man sett pajja i sommras.
Inget jag skulle prova själv numera.

För att inte Springaren ska få problem vid premiären och bli av med linor så kommer här en guide på den knutlösa knuten på nylon/flatbeam.

1: Tvätta linan med aceton. Gör en ögla.

2: Linda hårt med en starkt tråd tex moncord eller kevlar.

3: Limma med superlim mellan varje steg.

4:Vik linan och elda försiktigt så det blir en liten bula.

5: Linda fast tåten och limma.

6: Linda över allt och limma med superlim. Vill man jämna till den mer så ta aquasure eller likande.

Provdra knuten. Just denna drog jag till 15kg. Räcker MAO till det mesta.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad Thornydyke

• Antal inlägg: 138
« Svar #44 skrivet: februari 16, 2013, 19:13:12 »
Varför är jag inte förvånad....... :hmm: :vissla: