Författare Ämne: Laxen och flugan  (läst 32823 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bronkoman

• Gäst
Laxen och flugan
« skrivet: januari 30, 2009, 15:55:06 »
Enligt några flugbindare och laxfiskare så fiskar en laxfluga bra endast om den "simmar"

Jag har så klart en egen uppfattning,men nu vill jag höra er.

Inloggad ismo

• Antal inlägg: 9 647
  • Oooooaaaah!
SV: Laxen och flugan
« Svar #1 skrivet: januari 30, 2009, 16:04:06 »
För ens egen tro är det ju bra om den "simmar" lr. vad nu en önskar av en fluga.
Förbannar Laxen när den inte tar å älskar den när när den väl tar..
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

sasse

• Gäst
« Svar #2 skrivet: januari 30, 2009, 16:13:57 »
Enligt några flugbindare och laxfiskare så fiskar en laxfluga bra endast om den "simmar"

Jag har så klart en egen uppfattning,men nu vill jag höra er.

Då har de inte sett det jag sett  :appel1:

Har sett folk som fiskar flugan bak o fram, upp och ner och ut o in och fått fisk.

Vet till och med att "dag" tog en lax i Emån med en flytande rävtub i dead drift  :appel1:

Utloggad Olavi

• Antal inlägg: 1 447
« Svar #3 skrivet: januari 30, 2009, 16:47:22 »
Jag tror att behovet av att den ska simma är klart överdrivet. Har själv fått flera laxar på väldigt "stela" bucktail och ekorr-kreationer (de rör ju sig i och för sig mer än man tror...). Sunray "på kanten" med flera megalaxar på sitt samvete svär ju dessutom vid de rundbundna bucktail-tubernas fantastiska fångstförmåga. Men jag påstår inte att det ena skulle vara bättre än andra, båda fungerar.

Hoppas du låter oss veta din åsikt Bronko..   ;)
...cause I´m a man of wealth and taste..

sasse

• Gäst
« Svar #4 skrivet: januari 30, 2009, 16:51:50 »
Sedan kan vi hålla på hur mycket som helst med färgnycklar, syreteorier, tempvariationer och att  flugan ska harmonisera med strandstenarna när Ola Norrman står bredvid med sitt 40grams silver/röda buck och drar lax  ;D

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #5 skrivet: januari 30, 2009, 16:55:58 »
Ta den förra sommarn, prövade allt i flugväg, smått,stort,fort,sakta,djupt ..ja allt inom flugakstets mysterier + flugval & teknik. Inte en j-vla dragning i flugan(vad jag kännde)..
1:a kastet med en Wobbler..PANG!...en Lax på drygt 5kg.
2:a kastet med samma Wobbler..PANG! ..en ungf. lika stor/liten Lax..
3:e kastet .................................. Pang! ... :liar:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Olavi

« Svar #6 skrivet: januari 30, 2009, 16:58:04 »
Sedan kan vi hålla på hur mycket som helst med färgnycklar, syreteorier, tempvariationer och att  flugan ska harmonisera med strandstenarna när Ola Norrman står bredvid med sitt 40grams silver/röda buck och drar lax  ;D
Koppar-röd Möresilda är det som Ola Norrman kör, viktig skillnad där!  :hmm:

Utloggad Olavi

« Svar #7 skrivet: januari 30, 2009, 16:59:00 »
Ta den förra sommarn, prövade allt i flugväg, smått,stort,fort,sakta,djupt ..ja allt inom flugakstets mysterier + flugval & teknik. Inte en j-vla dragning i flugan(vad jag kännde)..
1:a kastet med en Wobbler..PANG!...en Lax på drygt 5kg.
2:a kastet med samma Wobbler..PANG! ..en ungf. lika stor/liten Lax..
3:e kastet .................................. Pang! ... :liar:
:-\ gav DU upp och började fiska träbitar?  :zero:

Utloggad Olavi

« Svar #8 skrivet: januari 30, 2009, 17:00:34 »
Vet till och med att "dag" tog en lax i Emån med en flytande rävtub i dead drift  :appel1:

Ingen konst, så tog jag mina andra Gaula-lax. Men Dag kan väl i och för sig få lax och öring på en begagnad portionssnus när han fiskar i Em?  :)

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #9 skrivet: januari 30, 2009, 17:02:44 »
:-\ gav DU upp och började fiska träbitar?  :zero:

:yes: ..sen fick det bli trä... :-[

Utloggad Olavi

« Svar #10 skrivet: januari 30, 2009, 17:09:12 »

:-\... jag är bekymrad.... Hur s*tan ska vi lösa det här nu då.... Alla har väl varit med om man kämpat länge och väl utan resultat när det plötsligt dyker upp en maskfiskare på andra sidan och drar en lax i tredje kastet, men vad ska man ta sig till när man satt sig själv i samma situation, tre gånger?  :-\ :-\

Utloggad Olavi

« Svar #11 skrivet: januari 30, 2009, 17:10:35 »
..men du fiskar ju i och för sig mycket med ekorr-flugor så "flugor som simmar"-falangen fick ju liksom lite rätt nu då?  :-\

sasse

• Gäst
« Svar #12 skrivet: januari 30, 2009, 17:11:18 »
Ingen konst, så tog jag mina andra Gaula-lax. Men Dag kan väl i och för sig få lax och öring på en begagnad portionssnus när han fiskar i Em?  :)

Jäkligt sant  :haum:

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #13 skrivet: januari 30, 2009, 17:24:31 »
:-\... jag är bekymrad.... Hur s*tan ska vi lösa det här nu då.... Alla har väl varit med om man kämpat länge och väl utan resultat när det plötsligt dyker upp en maskfiskare på andra sidan och drar en lax i tredje kastet, men vad ska man ta sig till när man satt sig själv i samma situation, tre gånger?  :-\ :-\

Om det nu bara var 3ggr ... :o ..törs inte skriva, men flugor dög då faan inte.. :haum:..dock hade jag ej ALLA sorters flugor..så det blir ytterligare nya för kommande säs. :hmm:

Utloggad Olavi

« Svar #14 skrivet: januari 30, 2009, 17:25:40 »
Om det nu bara var 3ggr ... :o ..törs inte skriva, men flugor dög då faan inte.. :haum:..dock hade jag ej ALLA sorters flugor..så det blir ytterligare nya för kommande säs. :hmm:
En giga-Ismopuppa med haksked kanske?  :nudge:

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #15 skrivet: januari 30, 2009, 17:27:16 »
En giga-Ismopuppa med haksked kanske?  :nudge:

Nää..men ruskigt färgglada j-vlar :hmm:

Bronkoman

• Gäst
« Svar #16 skrivet: januari 30, 2009, 23:24:19 »
Mera svar tack..även om det är tre rutinerade herrar som svarat skulle jag uppskatta mera spontana reflektioner  :yeah:

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #17 skrivet: januari 31, 2009, 00:00:36 »
Det jag ser när jag håller en lätt fluga i strömmen säger mig att flugan inte behöver simma. Iaf behöver inte materialet i flugan vara fluffigt och vicka. Strömmen är aldrig helt linjär utan har turbulens. Denna turbulens skakar hela flugan. Inte tror jag att fisken bryr sig om den där extra dimensionen som ett eventuellt levande material har, dvs flugan skakar och i den skakningen hittar vi nåt mer som skakar, det levande materialet. Nä det sista tror jag inte behövs.

Nu är ju tunga flugor populära. Där tror jag mer på att ett levande material kan ge extra liv i flugan och göra den attraktivare.

Bucktail och ekorre funkar bra här i älven iaf men det gör ju även räv, och mjukare material. Flugorna jag fiskar oftast med är oförtyngda enkelkokar i storlekar 6,4&2. Dessa är ju av lättare sort och här hemma  tycker jag att det snarare är en fördel till de oftast lättare dressade flugorna i styvare material. Men som sagt strömmens turbulens gör ju dessa lättare flugor "simmande".
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #18 skrivet: januari 31, 2009, 00:05:49 »
Strömmen är aldrig helt linjär utan har turbulens. Denna turbulens skakar hela flugan.

..hur fan ska du ha det? :haum:

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #19 skrivet: januari 31, 2009, 00:08:35 »

..hur fan ska du ha det? :haum:
Nämen hej IsmoJGoddag  Yxskaft, :vissla:
Jag vill ha de bra :hmm:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs