Författare Ämne: Laxen och flugan  (läst 29369 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 505
  • Oooooaaaah!
SV: Laxen och flugan
« Svar #20 skrivet: januari 31, 2009, 00:09:24 »
Nämen hej IsmoJGoddag  Yxskaft, :vissla:
Jag vill ha de bra :hmm:

..skriv bättre :tafeja:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #21 skrivet: januari 31, 2009, 00:14:43 »
..skriv bättre :tafeja:
De går int och skriv te en som int kan läs :tafeja:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #22 skrivet: januari 31, 2009, 00:15:10 »
Det jag ser när jag håller en lätt fluga i strömmen säger mig att flugan inte behöver simma. Iaf behöver inte materialet i flugan vara fluffigt och vicka. Strömmen är aldrig helt linjär utan har turbulens. Denna turbulens skakar hela flugan. Inte tror jag att fisken bryr sig om den där extra dimensionen som ett eventuellt levande material har, dvs flugan skakar och i den skakningen hittar vi nåt mer som skakar, det levande materialet. Nä det sista tror jag inte behövs.

Nu är ju tunga flugor populära. Där tror jag mer på att ett levande material kan ge extra liv i flugan och göra den attraktivare.

Bucktail och ekorre funkar bra här i älven iaf men det gör ju även räv, och mjukare material. Flugorna jag fiskar oftast med är oförtyngda enkelkokar i storlekar 6,4&2. Dessa är ju av lättare sort och här hemma  tycker jag att det snarare är en fördel till de oftast lättare dressade flugorna i styvare material. Men som sagt strömmens turbulens gör ju dessa lättare flugor "simmande".

..å för det andra så glömmer du knutens betydelse för flugans HELA..rörelse!
Precis som för en Wobbler :hmm:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #23 skrivet: januari 31, 2009, 00:15:37 »
De går int och skriv te en som int kan läs :tafeja:

..du kan ju int skriv! :appel1:

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #24 skrivet: januari 31, 2009, 00:17:44 »
..å för det andra så glömmer du knutens betydelse för flugans HELA..rörelse!
Precis som för en Wobbler :hmm:
Beskriv den du :yes:

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #25 skrivet: januari 31, 2009, 00:18:26 »
..du kan ju int skriv! :appel1:
:appel1:
..inge fel i det jag skrev :tafeja:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #26 skrivet: januari 31, 2009, 00:19:06 »
Beskriv den du :yes:

..behövs inte beskrivas för nån som kan :nono:...kom igen om några år du! :)

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #27 skrivet: januari 31, 2009, 00:25:11 »
..behövs inte beskrivas för nån som kan :nono:...kom igen om några år du! :)
Jag påminner dig om några år :yes: och du ta med tafsen betydelse, Dimension. Material Biltema, Fluocarbon,... Längd, 5 meter eller direkt i fluglinan etc.... ;D

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #28 skrivet: januari 31, 2009, 00:27:48 »
Jag påminner dig om några år :yes: och du ta med tafsen betydelse, Dimension. Material Biltema, Fluocarbon,... Längd, 5 meter eller direkt i fluglinan etc....

..jadu! ..varför tror du NordNorska fluefiskare gör en ögla med grov tafs + liten flue?..stryper du en Wobbler med knuten direkt i öglan så hämmar du rörelserna. :gasp: same shit!

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #29 skrivet: januari 31, 2009, 00:37:55 »
..hur länge ska du skriva?... :haum:

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #30 skrivet: januari 31, 2009, 00:40:58 »
..jadu! ..varför tror du NordNorska fluefiskare gör en ögla med grov tafs + liten flue?..stryper du en Wobbler med knuten direkt i öglan så hämmar du rörelserna. :gasp: same shit!
Tills nu ;)
OK jag kommer med en seriös sammanfattning efter vårt trams som kom från ämnet. ;)

Det man ofta hört och läst från Frödin om simmande flugor så är det flugor med material som rör/fladdrar sig han menar. Iaf har jag förstått det så och vad jag märker så smått här hemma iaf är att vad gäller lätta flugor så behövs inte detta levande/fladdrande materal för strömmens turbulens gör att flugan simmar/fladdrar iaf. En bucktailfluga i skravlet på zon 2 behöver inte vara avundsjuk på en Tempelhundsfluga :nono:

Sen så kan ju tafsen hämma denna rörelse mer eller mindre.....

Betydelsen av knuten som flugan har är ju också underordnad betydelsen av strömmens turbulens som plötsligt ger flugan en 5-10 cm puff i nån riktning. Men för lite småskakningar har den ju betydelse.
« Senast ändrad: januari 31, 2009, 00:46:44 av Thomas L »

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #31 skrivet: januari 31, 2009, 00:45:42 »
Tills nu ;)
OK jag kommer med en seriös sammanfattning efter vårt trams som kom från ämnet. ;)

Det man ofta hört och läst från Frödin om simmande flugor så är det flugor med material som rör/fladdrar sig han menar. Iaf har jag förstått det så och vad jag märker så smått här hemma iaf är att vad gäller lätta flugor så behövs inte detta levande/fladdrande materal för strömmens turbulens gör att flugan simmar/fladdrar iaf. En bucktailfluga i skravlet på zon 2 behöver inte vara avundsjuk på en Tempelhundsfluga :nono:

Sen så kan ju tafsen hämma denna rörelse mer eller mindre.....

..har en en jämn ström t ex. ..så kvittar materialet..knappt nå rörelser alls! i flugan, med normal inbindning.(bucktail/räv).. Däremot så bör nog en välja HUR..en binder in materialet..för bästa res.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #32 skrivet: januari 31, 2009, 00:49:37 »

..har en en jämn ström t ex. ..så kvittar materialet..knappt nå rörelser alls! i flugan, med normal inbindning.(bucktail/räv).. Däremot så bör nog en välja HUR..en binder in materialet..för bästa res.
Fast dom där älvarna med jämn ström dom är inte lätta och hitta. :haum:

Edit.
Jämnast (mest laminär) är väl strömmen på nån sugande nacke.
« Senast ändrad: januari 31, 2009, 01:02:09 av Thomas L »

Utloggad Appel

• Antal inlägg: 315
« Svar #33 skrivet: januari 31, 2009, 05:54:12 »
Fast dom där älvarna med jämn ström dom är inte lätta och hitta. :haum:

Edit.
Jämnast (mest laminär) är väl strömmen på nån sugande nacke.
Vi diskuterade ju detta för några dagar sen över en kopp kaffe, min uppfattning är att flugan skall skära genom vattnet sen gör väl turbulensen sitt, men inte fan måste flugan "simma"
Sicut moris est

holly

• Gäst
« Svar #34 skrivet: januari 31, 2009, 08:22:50 »
Koppar-röd Möresilda är det som Ola Norrman kör, viktig skillnad där!  :hmm:
Finns väl få drag som simmar :hmm: så gött som en möresilda eller vicke wobbler för den delen , så jag tror att det är väldans viktigt både för laxen och för mig att flugan simmar bra! Vist jag har fått lax på både de en och de andra som ni så fint beskriver, men får jag välja så fiskar jag alla dagar i veckan  med en simmande fluga!  :lumber:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #35 skrivet: januari 31, 2009, 10:23:08 »
Om en skulle få en fluga att simma bröstsim ..så vore det väl den omptimala rörelsen..lr. fjäril :haum:

Utloggad Flyguy

• Moderator
  • Antal inlägg: 524
    • Vem är Flyguy?
« Svar #36 skrivet: januari 31, 2009, 10:31:16 »
När jag vet svaret lovar jag att dela med mig till Er. :lumber: ;)

Tills dess tror jag att den fluga man tror på fiskar bäst. :D
Anakronist

holly

• Gäst
« Svar #37 skrivet: januari 31, 2009, 10:33:43 »
När jag vet svaret lovar jag att dela med mig till Er. :lumber: ;)

Tills dess tror jag att den fluga man tror på fiskar bäst. :D
vilken fluga tror du fiskar bäst då  ;)

Utloggad Flyguy

• Moderator
  • Antal inlägg: 524
    • Vem är Flyguy?
« Svar #38 skrivet: januari 31, 2009, 10:42:43 »
vilken fluga tror du fiskar bäst då  ;)
Sist trodde jag på en T&L med fjädervinge, men det kan ändras snabbt! ;D

Generellt tror jag på den fluga som ger laxen ett snabbt långfinger i förbifarten.... ;)
Anakronist

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
« Svar #39 skrivet: januari 31, 2009, 10:44:59 »
Jag tror att wobblerns effektivitet ligger i dess rörelse och även ljud.  Så jag väljer en fluga som rör sig mycket, "simmar" över en stelare sak.
Jag kör med rappala knut till mina krokisar så de fladdrar fint med varje strömvirvel även om de har vinge av ekorre..