Författare Ämne: Laxen och flugan  (läst 30639 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 986
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
SV: Laxen och flugan
« Svar #60 skrivet: januari 31, 2009, 16:00:59 »
Man kan kalla det va man vill, simma, rocka, hjula,spratla eller precis vad man vill.. men vi pratar om rörelse resten är ju bara ordklyveri.
Vad jag och andra menar med simmar är att flugan eller dess material rör sig på ett sätt som tex. bytesfisken gör. Vilket jag tror ofta resulterar i att utlösa huggreflexen hos laxen.
Att mask sen rör sig när den som håller i spöt lyfter och släpper efter, dessutom luktar mat gör ju sitt till för dess effektivitet, självklart!
Ja tror precis som du.
Fast jag fick nån känsla här att man betraktade flugan som en fluga å inte en fisk vilket jag anser att det är.
Det där som hängs på linan när man fiskar lax å havsöring.

.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
« Svar #61 skrivet: januari 31, 2009, 16:20:49 »
Ja tror precis som du.
Fast jag fick nån känsla här att man betraktade flugan som en fluga å inte en fisk vilket jag anser att det är.
Det där som hängs på linan när man fiskar lax å havsöring.

Jag tro att man ska fiska flugan (egentligen ett konstigt namn, för fiskar vi efter fiskätare så ska det ju vara "ynglet, fiskbarnet" ja ni hajjar? ) så som man tror att bytes grejset rör sig. Precis som vid Fjällmörtfiske.. Om en nattslända kryper på sitt karaktäristiska sätt över ytan och fisken biter på dem. Så inte fiskar vi väl en torris deaddrift då!? Inte då jag..  om Havsöringen eller brunöringen jagar sitt byte så tror jag inte att de är intresserade av en fluga som kommer driftandes med strömmen. Det finns lata fiskar oxå naturligtvis, så undantag finns alltid i den regeln. Jag har fått otaliga Öringar med en långsamt fiskad fluga även då Öringen farit som minin ubåtar nerströms efter småsik. Som sagt inget är skrivet i sten det finns alltid undantag som bekräftar en regel..  En nystigen lax som precis parkerar på en nacke eller vad det må vara försvarar sin ståndplats mot andra laxar. En fladrande wobbler eller en fluga som fladdrar in mot fiskens revir lite difust likt en annan Lax stjärt får nog aggresionen och huggreflexen i laxen att ta överhand. De är ju ändå dock enbart en rovfisk.. Men ett löv eller en död tingest kanske inte har samma inverkan på laxen agresion och matlust.. jag vet inte men jag ser då på saken på så sätt..

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #62 skrivet: januari 31, 2009, 16:24:48 »
Jag tro att man ska fiska flugan (egentligen ett konstigt namn, för fiskar vi efter fiskätare så ska det ju vara "ynglet, fiskbarnet" ja ni hajjar? ) så som man tror att bytes grejset rör sig. Precis som vid Fjällmörtfiske.. Om en nattslända kryper på sitt karaktäristiska sätt över ytan och fisken biter på dem. Så inte fiskar vi väl en torris deaddrift då!? Inte då jag..  om Havsöringen eller brunöringen jagar sitt byte så tror jag inte att de är intresserade av en fluga som kommer driftandes med strömmen. Det finns lata fiskar oxå naturligtvis, så undantag finns alltid i den regeln. Jag har fått otaliga Öringar med en långsamt fiskad fluga även då Öringen farit som minin ubåtar nerströms efter småsik. Som sagt inget är skrivet i sten det finns alltid undantag som bekräftar en regel..  En nystigen lax som precis parkerar på en nacke eller vad det må vara försvarar sin ståndplats mot andra laxar. En fladrande wobbler eller en fluga som fladdrar in mot fiskens revir lite difust likt en annan Lax stjärt får nog aggresionen och huggreflexen i laxen att ta överhand. De är ju ändå dock enbart en rovfisk.. Men ett löv eller en död tingest kanske inte har samma inverkan på laxen agresion och matlust.. jag vet inte men jag ser då på saken på så sätt..
Saligt överens igen.

Vi får byta ämne om vi ska bli osams.. ;D

Utloggad T.A

« Svar #63 skrivet: januari 31, 2009, 16:25:37 »
Saligt överens igen.

Jo jag vet en tråd, men jag skiter i den...  :rofl:

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #64 skrivet: januari 31, 2009, 16:26:51 »
Jo jag vet en tråd, men jag skiter i den...  :rofl:
Ja gör de är du snäll.... ;D

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 585
  • Oooooaaaah!
« Svar #65 skrivet: januari 31, 2009, 16:30:32 »
Saligt överens igen.

..vad är det ni är överens om?.. :D
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

holly

• Gäst
« Svar #66 skrivet: januari 31, 2009, 16:38:26 »
Köper det med!!!, men och andra sidan så vet vi ju inget om hur de reagerar på löv och andra döda ting, de kanske är uppe och drar och sliter i dom mer än vi tror! Har en episod från tröderlag för några år sedan som var lite speciell, grabben fiskade med dupp och sunray och hade inte helt koll och spända grejer. De var en hel del fisk i poolen, men de gick bara upp på duppen och tog flera gånger.Och det var inte bara nyp de tog riktigt hårt och höll ett tag, så jag vet itusan vad för fel de är på laxen  :bonk:

Utloggad T.A

« Svar #67 skrivet: januari 31, 2009, 16:43:49 »
Köper det med!!!, men och andra sidan så vet vi ju inget om hur de reagerar på löv och andra döda ting, de kanske är uppe och drar och sliter i dom mer än vi tror! Har en episod från tröderlag för några år sedan som var lite speciell, grabben fiskade med dupp och sunray och hade inte helt koll och spända grejer. De var en hel del fisk i poolen, men de gick bara upp på duppen och tog flera gånger.Och det var inte bara nyp de tog riktigt hårt och höll ett tag, så jag vet itusan vad för fel de är på laxen  :bonk:
Som sagt, det finns alltid undantag som bekräftar en regel. Och jag är bara glad över att jag inte har en aning om vad fan det är för fel på Laxen... Va tråkigt det skulle vara om man hade facit i hand.  :doh:

holly

• Gäst
« Svar #68 skrivet: januari 31, 2009, 16:45:14 »
Som sagt, det finns alltid undantag som bekräftar en regel. Och jag är bara glad över att jag inte har en aning om vad fan det är för fel på Laxen... Va tråkigt det skulle vara om man hade facit i hand.  :doh:
det tar jag i hand på  :booze:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #69 skrivet: januari 31, 2009, 16:49:39 »
Det är väl därför vi håller på med Laxfisket..den är så.. ko..nstig! :haum:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Bronkoman

• Gäst
« Svar #70 skrivet: januari 31, 2009, 16:50:58 »
En lax har aldrig ätit en mask före den hugger på fiskrens maskade krok tror jag.
Hur kan den förknippa nånting den inte är präglad att äta för mat ?

Är det säkert att den flugan för mat ?

Hinner laxen se att flugan "simmar" på alla huggplatser tro ?

På många platser är det ju bara en lite "sak" som plötsligt svänger in framför laxen.

Om ni måste välja två av dessa faktorer för att tro på flugan ni fiskar med då?

1. Storlek

2. Färg

3. Form

4. Rörelse

5. Hastighet

6. Lukt
« Senast ändrad: januari 31, 2009, 17:36:47 av Bronkoman »

flaks

• Gäst
« Svar #71 skrivet: januari 31, 2009, 16:54:00 »
Lax er flax (flaks) :nudge: :vissla: :tafeja:

holly

• Gäst
« Svar #72 skrivet: januari 31, 2009, 16:58:49 »
Lax er flax (flaks) :nudge: :vissla: :tafeja:
jo det ska gudarn veta, tänk om jag kunde få någon tur lax nån gång!! ::)

flaks

• Gäst
« Svar #73 skrivet: januari 31, 2009, 17:00:47 »
jo det ska gudarn veta, tänk om jag kunde få någon tur lax nån gång!! ::)
Det heter vel "du også" :tafeja:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #74 skrivet: januari 31, 2009, 17:21:59 »
Strl & form....

Utloggad Olavi

• Antal inlägg: 1 447
« Svar #75 skrivet: januari 31, 2009, 17:35:04 »
6. Lukt  ;)
...cause I´m a man of wealth and taste..

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #76 skrivet: januari 31, 2009, 17:37:15 »

Utloggad age

• Antal inlägg: 494
    • AGE's sida om fiske, jakt och foto...
« Svar #77 skrivet: januari 31, 2009, 17:48:06 »
En lax har aldrig ätit en mask före den hugger på fiskrens maskade krok tror jag.
Hur kan den förknippa nånting den inte är präglad att äta för mat ?

Är det säkert att den flugan för mat ?

Hinner laxen se att flugan "simmar" på alla huggplatser tro ?

På många platser är det ju bara en lite "sak" som plötsligt svänger in framför laxen.

Om ni måste välja två av dessa faktorer för att tro på flugan ni fiskar med då?

1. Storlek

2. Färg

3. Form

4. Rörelse

5. Hastighet

6. Lukt

1 & 5  :sowhat:

9 ggr av 10  :looney:

//age
"Eventually, all things merge into one, and the river runs thru it"

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 363
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #78 skrivet: januari 31, 2009, 18:52:40 »
Laxen äter inte i älven, så det där med bytesfisk är så vitt jag tror helt irrelevant.

Laxar är enligt vad jag läst någonstans något dummare än grodor, så det är nog inte några större kognitiva processer som ligger bakom ett hugg.

Inte heller så har de speciellt många händer, armar eller fötter - så när de blir nyfikna, förbannade, irriterade, trötta på, eller vad de nu kan uppleva så kan de välja att smacka på nån liten irriterande grej - endera med munnen, eller med stjärten.

Jag har fått stor lax på en red butt i strl 12, jag har krokat lax på torrfluga, och jag har haft laxar som har jagat en stripande ismopuppa. Vilken av dessa tre är mest lik en bytesfisk? :haum:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #79 skrivet: januari 31, 2009, 18:59:38 »
Laxen äter inte i älven, så det där med bytesfisk är så vitt jag tror helt irrelevant.

Laxar är enligt vad jag läst någonstans något dummare än grodor, så det är nog inte några större kognitiva processer som ligger bakom ett hugg.

Inte heller så har de speciellt många händer, armar eller fötter - så när de blir nyfikna, förbannade, irriterade, trötta på, eller vad de nu kan uppleva så kan de välja att smacka på nån liten irriterande grej - endera med munnen, eller med stjärten.

Jag har fått stor lax på en red butt i strl 12, jag har krokat lax på torrfluga, och jag har haft laxar som har jagat en stripande ismopuppa. Vilken av dessa tre är mest lik en bytesfisk? :haum:
Ismopuppan såklart, elller var det den som var lik en färgglad ÅBO-slända :haum: ;)
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs