Författare Ämne: Laxen och flugan  (läst 27545 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Helljammer

• Antal inlägg: 1 245
SV: Laxen och flugan
« Svar #240 skrivet: februari 13, 2019, 15:26:36 »
Kompetens å kompetens, man får på nåt vis en känsla när det är värt å ge sig ut å sen gör man nog ungefär så som dom gångerna när man varit framgångsrik. Både medvetet och omedvetet. Jag tror faktiskt tur har en mindre del i framgång. Ett av skälen till det är att jag tycker mig uppleva att det finns mer framgångsrika fiskare än andra.
Vad var det klassiska citatet från Stenmark?
"Tur, å ju mer jag tränar desto mer tur verkar jag få..."
Jag håller egentligen med helt och hållet,  tur inträffar klart oftare på ställen där man iallafall har bra koll på själva platsen än på helt nya platser man inte känner till...
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Inloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 263
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #241 skrivet: februari 14, 2019, 09:12:05 »
Laxfiske ÄR mångfacetterat.
Vem som helst kan få fisk närsomhelst.

Men det finns ju också en och annan som brukar lyckas även när det är svåra förhållanden - eller det kanske än mer visar sig genom att det nästan alltid är dessa filurer som lyckas när förhållandena är rätt också... För en slumpfisk kan det ju bli för vem som helst även under svåra förhållanden :hmm:

Något som jag tror är utmärkande egenskaper är uthållighet och att tro på det man gör.
Frågan är vilket som leder till vilket, men jag är helt övertygad om att det är bättre att tugga på med något beprövat och erkänt fungerande fiskesätt även när inget händer. För förr eller senare händer det.
Det gäller också att kunna slappna av och fiska och må bra, även om inget händer.
Nyckeln kanske rentav är att kunna njuta av att fiska, och se fisk som en härlig bonus.
För med tiden kommer erfarenheter, kunskaper, lokalkännedom (nåt jag värderar oerhört högt)
- och tillsammans med detta så kommer det lite fler fiskar vilket ger mer av ovanstående, och så rullar det på.

Flug- och linbytarnissar sitter ofta på stranden och funderar på vad det är för fel på deras grejer och varför de inte
får något. Svaret är förmodligen alldeles för ofta att de sitter på arslet istället för att fiska.
Därmed inte sagt att man inte ska ta sig tid att njuta av sin fisketur :hmm:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 754
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #242 skrivet: februari 14, 2019, 13:00:45 »
Jo.
Å det är väl därför jag inte trivs med laxfisket.
Ett jävla nötande.
Förutom då för den lilla % som har anskaffat sig den erfarenheten så de vet precis när det är dags.
Dom tillhör inte jag.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 754
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #243 skrivet: februari 14, 2019, 13:01:58 »
http://www.fiskelust.se/forum/index.php?topic=19372.0
Den här finns fortfarande kvar.....
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....