Författare Ämne: loop multi  (läst 4135 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pehea

• Gäst
loop multi
« skrivet: juli 27, 2009, 21:37:12 »
nu när den funnits på marknaden ett tag.... någon här som kan dela med sig om erfarenheter ur det verkliga livet? Håller den? Bromsen? etc mm mm.

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 054
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
SV: loop multi
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2009, 21:43:53 »
Den är relativt tung i sina respektive storleksklasser. Vilket kan vara bra, eller mindre bra...

Jag har inte fiskat med min, så bromsverkan och hållbarhet lämnar jag åt andra att kommentera.  :p
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

pehea

• Gäst
« Svar #2 skrivet: juli 27, 2009, 21:47:27 »
Ok. Tycker dom verkar rätt intressanta i laxstorlek. Har du varit till älven senaste två dagarna? Kågeälven går hög och brun. Jag lobbar för ett kvällsfiske i Byske i morgon....

Utloggad Ron

« Svar #3 skrivet: juli 27, 2009, 22:04:02 »
Fiskade lite under den mörka timmen. Natten till idag. Vakande fisk...  :yes:

Fast jag använde min Danielsson F3W 7ten, mycket lätt och fin rulle till en tolvfotare.  :)

Skulle tro att en Loop Multi i laxstorlek gör sig bäst till 15-fotare och uppåt.
Vi får höra vad Thomas L eller någon annan tycker.  :haum:

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #4 skrivet: juli 27, 2009, 23:08:02 »
Jag har använt min rulle ganska mycket i drygt ett års tid nu. Laxstorleken. Jag måste säga att den varit klart prisvärd.
Jag hade känslan av att bromsen blivit lite hackigare i höstas men den har som lagat sig själt och har varit som när den var ny i år. Lax 8,6 kg i midsomras var den senaste "stora" uppgiften den ställdes inför och inget att klaga på där hade jag.
Ingen rullvård har den fått. Jo vanvård kanske :-[

Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Larssa

• Gäst
« Svar #5 skrivet: juli 27, 2009, 23:15:11 »
Jag har använt min rulle ganska mycket i drygt ett års tid nu. Laxstorleken. Jag måste säga att den varit klart prisvärd.
Jag hade känslan av att bromsen blivit lite hackigare i höstas men den har som lagat sig själt och har varit som när den var ny i år. Lax 8,6 kg i midsomras var den senaste "stora" uppgiften den ställdes inför och inget att klaga på där hade jag.
Ingen rullvård har den fått. Jo vanvård kanske :-[

ja jag har då aldrig sett en rulle som fått så mycke däng på 1år ;D ;D ;D

Larssa

• Gäst
« Svar #6 skrivet: juli 27, 2009, 23:18:43 »
ja jag har då aldrig sett en rulle som fått så mycke däng på 1år ;D ;D ;D

men å andra sidan är det väl inte många som får så många laxar som du fick i fjol på ett helt liv ;D

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #7 skrivet: juli 27, 2009, 23:24:07 »
men å andra sidan är det väl inte många som får så många laxar som du fick i fjol på ett helt liv ;D
Fast mest är det att jag använder den som en slit-och-släng-rulle här på hemmaplan. Får stifta bekantskap med sten och grus och ... ja snäll mot den har jag inte varit :-\

Larssa

• Gäst
« Svar #8 skrivet: juli 27, 2009, 23:30:21 »
Fast mest är det att jag använder den som en slit-och-släng-rulle här på hemmaplan. Får stifta bekantskap med sten och grus och ... ja snäll mot den har jag inte varit :-\

hardcore testing  :yeah:

Utloggad Ron

« Svar #9 skrivet: juli 27, 2009, 23:34:04 »
Fast mest är det att jag använder den som en slit-och-släng-rulle här på hemmaplan.

På 15-fotaren väl? Vad säger du om rullens tyngdå

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #10 skrivet: juli 28, 2009, 00:00:53 »

På 15-fotaren väl? Vad säger du om rullens tyngdå
Inget jag tänkt på.
Tittar på spec och ser att den väger 295g och det är inte mycket i dagens s-vevs-tider :-\

Larssa

• Gäst
« Svar #11 skrivet: juli 28, 2009, 08:20:33 »
har bara kört två laxar på min multirulle och båda var små och klena så jag kan inte kommentera bromsfunktionen och jag bryr mig heller inte om hur rullen balanserar spöna..säger som jag brukar,orkar man inte använda ett spö med rulle som inte väger mer än 500-800gr så ska man skaffa en ny hobby :hmm:

pehea

• Gäst
« Svar #12 skrivet: juli 28, 2009, 14:37:10 »
Tack för responsen!
Rullen skall i första hand användas till 14 resp 15 fotare, och att den verkar tåla lite grus passar mig jättebra. Hur är linkapaciteten?

Mvh Per.

Larssa

• Gäst
« Svar #13 skrivet: juli 28, 2009, 14:42:42 »
Tack för responsen!
Rullen skall i första hand användas till 14 resp 15 fotare, och att den verkar tåla lite grus passar mig jättebra. Hur är linkapaciteten?

Mvh Per.

200m 0,30 biltema flätlina,30m runningline+12m intermediet klump har jag, men det rymmer nog lätt 100m backing till och har du tunnare backing går det ju naturligvis på mera ...380gr väger den med den uppsätningen på

pehea

• Gäst
« Svar #14 skrivet: juli 28, 2009, 17:43:55 »
200m 0,30 biltema flätlina,30m runningline+12m intermediet klump har jag, men det rymmer nog lätt 100m backing till och har du tunnare backing går det ju naturligvis på mera ...380gr väger den med den uppsätningen på
Topp!!

Utloggad Ron

« Svar #15 skrivet: juli 29, 2009, 07:58:54 »
Topp!!

Behöver du ny utrustning? Det går ju bra ändå!  :flyguy:

pehea

• Gäst
« Svar #16 skrivet: januari 31, 2010, 22:10:09 »
..ett extremt sent svar....såg inte denna då...
Jag har mest fiskat med två  rullar; en STH som varit toppen i 15 år men börjar gnöla över bristen på omvårdnad och kärlek. Så i väntan på redig överhalning är den inte riktigtatt lita på. Sen har jag en ombyggd Hörgård, superbra på många sätt men inte optimal för Byske. Jag har låtit behålla originalbromsratten, vilket gör att det är alldeles för många små varv mellan fiskebroms och "oh my god" broms. Jag vet att det finns en mycket gammal debatt om rullars broms eller inte (handbroms). Men när man springer med astmatisk andning, blodsmak och sönderslagna skenben nerför en älv med spöt i ena handen, lax i linan och desperat greppande efter strandsly med andra handen finns liksom ingen hand över varken för att handbromsa eller dra åt ratten med 50 varv.

Ungefär så....
//Per.

pehea

• Gäst
« Svar #17 skrivet: juli 04, 2010, 22:10:19 »
...mitt - i - etappen - rapport: drillat 5 laxar (samt ett gäng mindre havsöringar) på loop multi 9/12 varav landade 4, verkar mycket bra så här långt. Inga konstiga bromsar, skruvar som gängar ur sig eller annat tjafs. Kvarstår den positiva känslan till hösten är det frågan om den inte vinner tävlingen "mycket laxrulle för pengarna". Kör den på  Lecie 14,8 samt Sage G3 15 och det balanserar bra. Fanns en typ 8-10 strl skulle jag köpa en sådan också till de kortare tvåhandsspöna.

pehea

• Gäst
« Svar #18 skrivet: augusti 14, 2013, 11:06:41 »
Några år senare.....har jag fortfarande mina två multi kvar och är nöjd med dem. Har haft en fallande tendens med fiskelyckan mätt i antal krokade och framförallt landade laxar men några firrar har det blivit totalt sett. Känner stort förtroende för rullarna och de matchar lecie 14,8 bra i vikt och strl. Kanske skulle vilja ha en biffigare rulle till en 16 fotare men bara av balans/estetiska skäl, likaledes en lättare till 13,7 8-9. Laddar rullen med 300 yards powerpro 30lb samt 50 m ken sawada flatbeam. Då finns plats kvar för för allehanda klumpar.

Kommer säkert att fortsätta hålla ögonen öppna för andra laxrullar, inte för att jag behöver utan för att jag är fången i konsumtionssamhällets slaveri  :tafrilla:

Utloggad Torneus

• Antal inlägg: 904
« Svar #19 skrivet: augusti 14, 2013, 12:34:41 »
Sålde min Multi 9-13 då jag fick tag i en begagnad Loop(danielsson) HD 11-14.

Mycker bra  rulle med brabroms.
Men jag tycker att den tar för lite lina. En Loop CLW 8-12 rymmer mer lina än Mulit 9-13.
Snart är det midsommar, då vänder det