Författare Ämne: 250-300kr/dygn för att fiska färgad lax??  (läst 37177 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TG

• Antal inlägg: 1 984
  • Arte Et Marte
SV: 250-300kr/dygn för att fiska färgad lax??
« Svar #20 skrivet: juli 31, 2009, 23:34:25 »
300:-/dygn! ..då skall jag minst få 2-3st Lax..sen nån känning ytterligare :hmm:
Varje gång! :tafeja:

Så du betalar för fisken,, inte för fisket??

When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 650
  • Oooooaaaah!
« Svar #21 skrivet: juli 31, 2009, 23:35:41 »
Så du betalar för fisken,, inte för fisket??

..jupp! utan fisk..så kan jag lika gärna leka i badkaret. :)
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Ronnie

• Gäst
« Svar #22 skrivet: juli 31, 2009, 23:40:22 »
..jupp! utan fisk..så kan jag lika gärna leka i badkaret. :)
Jo jag minns att du sa nått om det en gång,när farbror brottades med vadarna i badet....
Måste gått dåligt med lax den sommaren.. ;D ;)

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
« Svar #23 skrivet: juli 31, 2009, 23:51:41 »
Men är det inte så för alla? Finns där ingen fisk att få så inte fasen pröjsar vi för att få vara där!? Däremot om chansen finns att få fin fisk så är vi alla bered att betala. Men inga 300kr/dygnet för färgad fisk.

Clabbe

• Gäst
« Svar #24 skrivet: augusti 01, 2009, 10:05:07 »
Om jag skulle lägga vikt vid vilken färg laxen har skulle jag aldrig lära mej att fånga dom  :haum:

Ander_s

• Gäst
« Svar #25 skrivet: augusti 01, 2009, 10:18:10 »
Mina herrar (eller ska jag kanske skriva damer med tanke på gnället...), låt marknaden ha sin gång, antingen finns tillräckligt med människor som är villiga att betala eller så gör det inte det. Gör det inte det går arrendatorn back och måste hitta på nåt nytt, släppa arrendet, sälja 100 kr kort som vanligt eller annat.
Låt oss dock för guds skull hoppas att det finns många som vill betala 300 kr, för då, först då kan vi börja bevisa att betalningsförmågan är högre för laxen i älven än yrkesfiskad på ICA. Utan marknadskrafterna på vår sida kommer vi inte bli av med några fällor i fredningsområdet. Gnälla att vi ska lattjolajban fiska för en billig peng är inget bra argument mot yrkesfisket.
Att snacka ner sportfisket på det sätt ni gör är ju direkt kontraproduktivt för "fighten" mot yrkesfiskeintressena!

Ett bottenår i KAlix trots drivgarnsstopp är väl ändå det bästa som kunde hända?
HAde vi fått upp en +10 000 lax hade fällor i fredningsområdet tillskrivits en "marginell roll" av experterna på fiskeriverket. Nu kanske de får tänka om. Synd att det inte var ännu sämre.
Att sen jag blev utan i år kan jag bjuda på för den långsiktiga utvecklingens skull.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 7 164
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #26 skrivet: augusti 01, 2009, 10:21:53 »
Mina herrar (eller ska jag kanske skriva damer med tanke på gnället...), låt marknaden ha sin gång, antingen finns tillräckligt med människor som är villiga att betala eller så gör det inte det. Gör det inte det går arrendatorn back och måste hitta på nåt nytt, släppa arrendet, sälja 100 kr kort som vanligt eller annat.
Låt oss dock för guds skull hoppas att det finns många som vill betala 300 kr, för då, först då kan vi börja bevisa att betalningsförmågan är högre för laxen i älven än yrkesfiskad på ICA. Utan marknadskrafterna på vår sida kommer vi inte bli av med några fällor i fredningsområdet. Gnälla att vi ska lattjolajban fiska för en billig peng är inget bra argument mot yrkesfisket.
Att snacka ner sportfisket på det sätt ni gör är ju direkt kontraproduktivt för "fighten" mot yrkesfiskeintressena!

Ett bottenår i KAlix trots drivgarnsstopp är väl ändå det bästa som kunde hända?
HAde vi fått upp en +10 000 lax hade fällor i fredningsområdet tillskrivits en "marginell roll" av experterna på fiskeriverket. Nu kanske de får tänka om. Synd att det inte var ännu sämre.
Att sen jag blev utan i år kan jag bjuda på för den långsiktiga utvecklingens skull.
Så länge alla bara vet vad det är de betalar för så.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 408
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #27 skrivet: augusti 01, 2009, 10:58:52 »
Jag vet inte om jag förstår frågan riktigt, jag gissar att nån fiskesträcka du brukar fiska svartlax på har blivit dyrare :nudge:

Men över huvud taget har jag väldigt svårt att förlika mig med den ofta rådande snobbismen om att mitt fiske är finare (roligare, eller vad som helst) än ditt osv :gasp:

Så länge som folk har kul när de fiskar, och förutsatt att de följer regler och tillämpar sunt förnuft så är det väl väldigt mycket upp till var och en att fiska vad de behagar, och dessutom betala precis så mycket de vill för sitt fiske...
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad T.A

« Svar #28 skrivet: augusti 01, 2009, 11:15:16 »
Jag vet inte om jag förstår frågan riktigt, jag gissar att nån fiskesträcka du brukar fiska svartlax på har blivit dyrare :nudge:
Nä, jag brukar inte fiska där.. Jag har tror jag varit där o fiskat 2-3 gånger under hela min karriär. Jag är däremot rädd för andra saker. Bevisen är många över att jag har att oroa mig.

Men över huvud taget har jag väldigt svårt att förlika mig med den ofta rådande snobbismen om att mitt fiske är finare (roligare, eller vad som helst) än ditt osv :gasp:

Så länge som folk har kul när de fiskar, och förutsatt att de följer regler och tillämpar sunt förnuft så är det väl väldigt mycket upp till var och en att fiska vad de behagar, och dessutom betala precis så mycket de vill för sitt fiske...

Utloggad T.A

« Svar #29 skrivet: augusti 01, 2009, 11:17:41 »

Vilket kvalificerat bull... Det finns så många bevis för det du tar upp redan och det har inte skett nån förändring. Snarare tvärtom.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #30 skrivet: augusti 01, 2009, 11:19:16 »

..skulle marknaden/alltid få ha sin gång, så skulle jag få börja spela chack lr. nått annat.
Tycker det är trist att det alltid skall göras till nått exklusivt, å stänga ute "vanligt" folk, när plånboken strl. skall styra.
Nää..dom kan bygga sig en Norrbyström i Kengis t ex.
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #31 skrivet: augusti 01, 2009, 11:24:01 »
..skulle marknaden/alltid få ha sin gång, så skulle jag få börja spela chack lr. nått annat.
Tycker det är trist att det alltid skall göras till nått exklusivt, å stänga ute "vanligt" folk, när plånboken strl. skall styra.
Nää..dom kan bygga sig en Norrbyström i Kengis t ex.
:yeah:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Clabbe

• Gäst
« Svar #32 skrivet: augusti 01, 2009, 11:46:00 »
Ismo  :flyguy:

Utloggad Lasu

• Antal inlägg: 328
  • Vinter bläää
« Svar #33 skrivet: augusti 01, 2009, 11:50:37 »
Tycker man ska varva ner lite och ha lite tanke och kunskap i denna fråga som inte bara gäller denna fiske sträcka. Tyvärr så ingår denna strecka i Svea skog (natur ab) Svea har bildat ett dotter bolag för ett par år sen med nya riktlinjer från ägarna (regeringen) Förra hösten gjorde man en liten ändring i ledningen som tyvärr gör det värre för vanliga Svensson. Man har dubblat jakt priserna mm.

Onka sträckan har Kangos fvo haft i ett par år men från 2010 kommer ett gäng grabbar från trakten att arrendera denna sträcka. I mån om plats kommer dagsa kort att säljas. Jag tycker att det är bra att det inte blev något stor bolag som arrenderar sträckan med anknytning till Sthlm eller utlandet, som det tex var i Ängesån för ett par år sen.

Kalixälven i saarikoski kommer nog ochså att arrenderas ut för det finns åtminstone ett företag som fick frågan för 3 års sen.

Sitter själv och jobbar mot sveaskog i en jaktfråga och det är inte enkelt, dom har gjort en ändring i ledningen som gör det näst intill omöjligt att få kontakt med beslutfattaren.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #34 skrivet: augusti 01, 2009, 11:55:52 »
Tycker man ska varva ner lite och ha lite tanke och kunskap i denna fråga som inte bara gäller denna fiske sträcka. Tyvärr så ingår denna strecka i Svea skog (natur ab) Svea har bildat ett dotter bolag för ett par år sen med nya riktlinjer från ägarna (regeringen) Förra hösten gjorde man en liten ändring i ledningen som tyvärr gör det värre för vanliga Svensson. Man har dubblat jakt priserna mm.

Onka sträckan har Kangos fvo haft i ett par år men från 2010 kommer ett gäng grabbar från trakten att arrendera denna sträcka. I mån om plats kommer dagsa kort att säljas. Jag tycker att det är bra att det inte blev något stor bolag som arrenderar sträckan med anknytning till Sthlm eller utlandet, som det tex var i Ängesån för ett par år sen.

Kalixälven i saarikoski kommer nog ochså att arrenderas ut för det finns åtminstone ett företag som fick frågan för 3 års sen.

Sitter själv och jobbar mot sveaskog i en jaktfråga och det är inte enkelt, dom har gjort en ändring i ledningen som gör det näst intill omöjligt att få kontakt med beslutfattaren.

..sen så måste du sluta släpa med dig Journalister till ställen jag visar dig..det är inte min tanke :nono:

Utloggad Lasu

• Vinter bläää
« Svar #35 skrivet: augusti 01, 2009, 11:59:43 »
ok

Utloggad T.A

« Svar #36 skrivet: augusti 01, 2009, 12:14:00 »
Jag kan hålla med om att det är bättre att nåra lokala tar hand om det. Men är det verkligen bara lokala killar??  :vissla:
Som jag ser det så är jag rädd för att, då man inte kan erbjuda Lax på de övre sträckorna så forslar man ner sina gäster till de nedre områdena. Vilket gör att man tvingar bort oss som bara fiskar de nedre delarna. Vi vet oxå att det redan har hänt. Det är väl inte mer än 1-2 veckor sedan då det stod 8 Italienare och 7 Finnländare i en grop som 2+2 kan fiska i......  Guidens ord, "vi måste ju reka vatten så att vi har att erbjuda gästerna nått!"
Vi vet ju oxå att det måste till många turister för att få ihop en årsomsättning för att kunna leva på det. Särskillt då man är 4-5 man som ska leva på detta.
Så jag tror att de dagar då man kan lösa kort blir få. Kanske under vintersässongen  :vissla:
Undrar just oxå varför det ska byggas "arbetsbostäder" på de nedre sträckorna?

Utloggad Lasu

• Vinter bläää
« Svar #37 skrivet: augusti 01, 2009, 12:32:15 »
Men det som oroar mest är väl våra grannar i öst . Dom kommer i flock och nu när nord Norge går trögt så tror jag att nästa år blir det invasion.
I förrgår när jag ska fiska öring så står det en husvagn och husbil i Parkeringen(Finnar)
hade tänkt en lugn kväll i ensamhet men vad jag bedrog mig  :betis:

Tror ochså att för varje skrytbild man hinkar upp här, så kommer det granne från öst hit.
Men va fan alla forum måste ochså få finnas till.

Alla som fiskar i Tröndelag är van att betala för sin sträcka och nu verkar dom goda åren vara över där :bonk:
Vart börjar dom att röra sig???

Utloggad TG

• Antal inlägg: 1 984
  • Arte Et Marte
« Svar #38 skrivet: augusti 01, 2009, 12:38:45 »
Alla som fiskar i Tröndelag är van att betala för sin sträcka och nu verkar dom goda åren vara över där :bonk:
Vart börjar dom att röra sig???

Italien  ;D
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Utloggad Lasu

• Vinter bläää
« Svar #39 skrivet: augusti 01, 2009, 12:49:45 »
Italien  ;D
Italien har fina ostar skinka viner och lokal producerad grappa