Författare Ämne: 250-300kr/dygn för att fiska färgad lax??  (läst 37275 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ander_s

• Gäst
SV: 250-300kr/dygn för att fiska färgad lax??
« Svar #40 skrivet: augusti 01, 2009, 13:13:13 »
..skulle marknaden/alltid få ha sin gång, så skulle jag få börja spela chack lr. nått annat.
Tycker det är trist att det alltid skall göras till nått exklusivt, å stänga ute "vanligt" folk, när plånboken strl. skall styra.
Nää..dom kan bygga sig en Norrbyström i Kengis t ex.

Initiativ som NASF, kilnoterna i Tröndelag etc, vad är det exempel på i så fall?
Hur i hela friden kan det vara negativt för laxen att det är stora grupper italienare och finnar och fiskar????? "..trycker undan oss som fiskar de nedre sträckorna.." "vanligt folk". Det är i mina öron bull. Exklusivitet verkar ju vara JUST vad NI är ute efter, dvs fiske i frid och fröjd för er utan trängsel av italiernare och finnar? Hur ska NÅGON politiker med äran i behåll kunna ge sig på restriktioner av yrkesfiske för att några få "vanligt folk" ska kunna fiska till en billig peng?

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 663
  • Oooooaaaah!
« Svar #41 skrivet: augusti 01, 2009, 13:27:12 »
Initiativ som NASF, kilnoterna i Tröndelag etc, vad är det exempel på i så fall?
Hur i hela friden kan det vara negativt för laxen att det är stora grupper italienare och finnar och fiskar????? "..trycker undan oss som fiskar de nedre sträckorna.." "vanligt folk". Det är i mina öron bull. Exklusivitet verkar ju vara JUST vad NI är ute efter, dvs fiske i frid och fröjd för er utan trängsel av italiernare och finnar? Hur ska NÅGON politiker med äran i behåll kunna ge sig på restriktioner av yrkesfiske för att några få "vanligt folk" ska kunna fiska till en billig peng?
Negativt för Laxen är det ju inte! ..men jag vägrar att bli "utkörd" pga. min plånbok inte räcker till, där jag tidigare fiskat.
Fiskar inte i Norge numer, tycker det är för dyrt!
Kontentan med gudningar blir ju kvoterade sträckor i slutändan, för stort fisketryck! + DYRARE fiske.
Klart som fan jag försöker hitta pärlor i mitt fiske med lite folk omkring, dom pärlorna är oftast få utmed/längs en älv, hittintills till en acceptabel penning.

Ju exklusivare..ju färre fiskare blir det oxå! ..la ut för 1 dags fiske till Onka närmare 400:- kort,bensin,mat. dubblat pris på det, klarar inte min plånbok.
Italierarna/Tyskar får gärna komma för mig....men på egen hand.
« Senast ändrad: augusti 01, 2009, 14:04:59 av ismo »
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
« Svar #42 skrivet: augusti 01, 2009, 13:44:24 »
Nu vet vi ju alla att man lättat på restriktionerna för yrkesfisket i mynningen och fredningsområdena, pga att nån tomte på fiskeriverket sa att  laxuppgången va enorm både i Kalix och Torneälv. Vi har många, många bevis på att Sportfisket är mer penninginbringande än Yrkesfisket. Vad ska vi bevisa mer tycker du? LÄmna över allt till ett vinstdrivande företag att förvalta? Tror du att det blir bättre då? Knappast eftersom du själv nämner det, många bäckar små blir till slut en Å..
Vad jag enar är att ju fler som fiskar längs älven dessto bättre. Men de får söka sig sina platser själva precis som vi har fått göra i flera herrans år.
Nu blir det så att endast de med börs fiskar. Och det blir klirr i kassan hos det vinstdrivande företaget inte nån annastans, Ja staten med skatteintäkter.
Nu blir det så att "vanligt folk" de som ska visa upp en fångststatistik så att företaget sedan ska kunna sälja sträckorna kommer att till stora delar utebli pga priserna.

Ska föresten bli intressant att höra hur det går med byborna  :rofl:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #43 skrivet: augusti 01, 2009, 14:07:32 »
Nåväl!..nog om detta, vi får väl se hur det utvecklar sig.

Nån sa mig engång.." Lax,Jakt & hjortron!..då blir det fajt."  ;D
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #44 skrivet: augusti 01, 2009, 14:07:53 »
Bull, jag delar gärna med betoning på delar fisket. Det innebär att prisnivån ska vara sådan att inte lantsortsbefolkning som tjänar sämre än storstadbor (generellt) inte utesluts. Jag tycker att dessa ska fiska billigare t.o.m. i sitt närområde. Samt ha tillgång till sitt närområde.
Penningstarka intressenter, som är villiga att betala dyrt i t.ex. Kiruna, borde i större utsträckning satsa pengar på att utveckla sitt närfiske. Det blir ju lite över om dom också kan fiska billigare... om nu fiske är nåt dom prioriterar...
Det finns för politiker ett starkt folkhälsoskäl till att hålla ner priser. Som exempel, så är jag är övertygad om att just fiske har hjälp mig ur en svår depression med mycket sjukskrivning till att vara helt arbetsför idag. Nä, billigt fiske till folket även på bra sträckor det är rättvisa. Det billiga priset gäller ju även den rike.
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad TG

• Antal inlägg: 1 984
  • Arte Et Marte
« Svar #45 skrivet: augusti 01, 2009, 20:35:17 »
Bull, jag delar gärna med betoning på delar fisket. Det innebär att prisnivån ska vara sådan att inte lantsortsbefolkning som tjänar sämre än storstadbor (generellt) inte utesluts. Jag tycker att dessa ska fiska billigare t.o.m. i sitt närområde. Samt ha tillgång till sitt närområde.
Penningstarka intressenter, som är villiga att betala dyrt i t.ex. Kiruna, borde i större utsträckning satsa pengar på att utveckla sitt närfiske. Det blir ju lite över om dom också kan fiska billigare... om nu fiske är nåt dom prioriterar...
Det finns för politiker ett starkt folkhälsoskäl till att hålla ner priser. Som exempel, så är jag är övertygad om att just fiske har hjälp mig ur en svår depression med mycket sjukskrivning till att vara helt arbetsför idag. Nä, billigt fiske till folket även på bra sträckor det är rättvisa. Det billiga priset gäller ju även den rike.
Ett märkligt ställningstagande tycker jag,, att lantortsbefolkning skall fiska billigare  :appel1:
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #46 skrivet: augusti 01, 2009, 21:01:45 »
Ett märkligt ställningstagande tycker jag,, att lantortsbefolkning skall fiska billigare  :appel1:

Ja varför inte? ..en betalar ju skatt här uppe...dock skall uttaget vara lika. lr. inget!

Utloggad Matte

• Antal inlägg: 130
« Svar #47 skrivet: augusti 01, 2009, 21:03:46 »

Nja att boende längs en älv har vettiga möjligheter till fiske till rimligt pris känns som en vettig åsikt, vilket jag antar han menar med den lite diffusa åsikten ang landsortsbefolkning
Kan ha misstolkat iofs...

Problemet är att i Sverige får man inte ha den åsikten tycks det?
I Norge kan en älv ha ett lågt pris för boenden i trakten, ett lite högre pris för boende i fylket, ett ännu högre pris för boende i övriga Norge och ett svindyrt pris för utlänningar och det är helt ok tydligen.
Och jag störs då inte över att i vissa vatten i Norge där jag fiskar betala relativt dyra dagskort när de lokala fiskar på årskort för en billig peng, jag är ju besökare!
Mina turismpengar behövs till älvdalen och de lokala ska heller inte behöva bli utestängda.

Turism är bra! och visst kan exklusiva sträckor behövas för att generera pengar vilket är ett bra argument bla. för att minska laxfisket i havet, men man får inte utestänga de lokala i för hög grad.

Utloggad Matte

« Svar #48 skrivet: augusti 01, 2009, 21:07:21 »
OK efter att ha läst igen så är väl argumentet till att landsortsbor tjänar mindre och därmed ska ha billigare kort väl kanske inte det bästa.... :appel1:
Men jag hoppas han menade vad jag syftade på i mitt tidigare inlägg... :lumber:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #49 skrivet: augusti 01, 2009, 21:12:12 »
OK efter att ha läst igen så är väl argumentet till att landsortsbor tjänar mindre och därmed ska ha billigare kort väl kanske inte det bästa.... :appel1:
Men jag hoppas han menade vad jag syftade på i mitt tidigare inlägg... :lumber:

Folk har i alla tider "klagat" på att VARFÖR! ..en bor här uppe.
Jo det relativt FRIA fisket..dra ut efter jobbet,..känns gudomligt bra å skönt.
Men tack vare Guidbolag å annat skit som gör att fisket stryps mer & mer..så känns det rätt meningslöst att stanna kvar...inte fan arbetar jag att forsla fram malm som staten tjänar storkovan på, för att sen sitta hemma å rulla tummarna :nono: ..för att fisket kräver enorma sparade slantar för att bedriva :nono:

Utloggad Matte

« Svar #50 skrivet: augusti 01, 2009, 21:38:58 »
Folk har i alla tider "klagat" på att VARFÖR! ..en bor här uppe.
Jo det relativt FRIA fisket..dra ut efter jobbet,..känns gudomligt bra å skönt.
Men tack vare Guidbolag å annat skit som gör att fisket stryps mer & mer..så känns det rätt meningslöst att stanna kvar...inte fan arbetar jag att forsla fram malm som staten tjänar storkovan på, för att sen sitta hemma å rulla tummarna :nono: ..för att fisket kräver enorma sparade slantar för att bedriva :nono:

Håller med dig till fullo!
Var väl just det jag syftade på i mitt tidigare inlägg ang hur viktigt det är att de lokala ges möjlighet till ett vettigt prissatt fiske.

Utloggad Lars w

• Moderator
  • Antal inlägg: 835
  • &"!!##¤#¤% :( i ♥ ♫
« Svar #51 skrivet: augusti 01, 2009, 22:05:28 »
Ursäkta mig om jag verkar slagrörd - Biskopens Fingrar är ovanligt knotiga idag  ::) men... är det inte rätt många skribenter i den här tråden som gladeligen fiskar vårfiske på Em?  :haum:
Stop Marketing Anorectic Looks
Tyskland är en toalett!
www.darkdisc.com

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #52 skrivet: augusti 01, 2009, 22:11:26 »
Ursäkta mig om jag verkar slagrörd - Biskopens Fingrar är ovanligt knotiga idag  ::) men... är det inte rätt många skribenter i den här tråden som gladeligen fiskar vårfiske på Em?  :haum:

..kan bara vara PUCKON! :)

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #53 skrivet: augusti 01, 2009, 22:18:06 »
Ett märkligt ställningstagande tycker jag,, att lantortsbefolkning skall fiska billigare  :appel1:
Inte lanstsortsbefolkning men kommuninnevånare bör få utnyttja resurserna i sin kommun till ett billigare pris än gäster utifrån. Då kanske vi inte bara lockar gästfiskare utan också nya bosättare och skattebetalare i kommunen. Inget konstigt i det, tycker jag :hmm:
« Senast ändrad: augusti 01, 2009, 22:46:48 av Thomas L »

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #54 skrivet: augusti 01, 2009, 22:23:05 »
Håller med dig till fullo!
Var väl just det jag syftade på i mitt tidigare inlägg ang hur viktigt det är att de lokala ges möjlighet till ett vettigt prissatt fiske.
Fast lite grann är det så för mig om fisket rycks bort i Forshaga hade det säkert varit bättre och bo kvar i Göteborg med den lön man kunde haft där och med en eventuell villa som stigit skitmycket i värde. Så helt ute och cyklar är jag inte... eller är det för långsökt. Jag tror inte det, det är ju en sanning jag tror på iaf.

Jag vet ju vad mina jobbarkompisar som flyttar till Tjockhult får i lön där och det skiljer sig markant. Klart att med ett sådant kapital i bakfickan är det bara säga hallelulja till marknaden och köpa ut bonnlurkarna ;D
« Senast ändrad: augusti 01, 2009, 22:27:16 av Thomas L »

Utloggad TG

• Arte Et Marte
« Svar #55 skrivet: augusti 01, 2009, 23:12:18 »
Inte lanstsortsbefolkning men kommuninnevånare bör få utnyttja resurserna i sin kommun till ett billigare pris än gäster utifrån. Då kanske vi inte bara lockar gästfiskare utan också nya bosättare och skattebetalare i kommunen. Inget konstigt i det, tycker jag :hmm:

Jag förstår fortfarande inte varför??? Menar du att folk i större grad skulle flytta till en komun för att det är billigare fiske??

Eller menar du att du som Värmlandsbo skulle betala 100% mer än jag för räkor fiskade i bohuslän??

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #56 skrivet: augusti 01, 2009, 23:15:41 »
Jag förstår fortfarande inte varför??? Menar du att folk i större grad skulle flytta till en komun för att det är billigare fiske??

Eller menar du att du som Värmlandsbo skulle betala 100% mer än jag för räkor fiskade i bohuslän??
Ja det kunde vara dyrare för mig på Liseberg än det är för dig, det tycker jag. Räkorna tar jag inte ställning till :hmm:

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #57 skrivet: augusti 01, 2009, 23:18:55 »

Jo dom kan flytta dit om dom är intresserade av fiske. Men det sker ju bara om fisket är förmånligare för de bofasta. Vad ska vi annars locka folk med ??? Inget om det tas bort från de bofasta och säljs ut till exklusiva gäster....

Jag tror att livskvaliten på landsbygden är det vi kan locka med,.... finns det nåt annat ???

Utloggad TG

• Arte Et Marte
« Svar #58 skrivet: augusti 01, 2009, 23:21:51 »
Fast lite grann är det så för mig om fisket rycks bort i Forshaga hade det säkert varit bättre och bo kvar i Göteborg med den lön man kunde haft där och med en eventuell villa som stigit skitmycket i värde. Så helt ute och cyklar är jag inte... eller är det för långsökt. Jag tror inte det, det är ju en sanning jag tror på iaf.

Jag vet ju vad mina jobbarkompisar som flyttar till Tjockhult får i lön där och det skiljer sig markant. Klart att med ett sådant kapital i bakfickan är det bara säga hallelulja till marknaden och köpa ut bonnlurkarna ;D

Jag tror nog att om du jämför lön/huspriser/levnadskostnader så vinner Forshaga 10 ggr av 10.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #59 skrivet: augusti 01, 2009, 23:25:46 »
Jag tror nog att om du jämför lön/huspriser/levnadskostnader så vinner Forshaga 10 ggr av 10.
Det är jag övertygad om att det inte gör. Hur ser värdeutvecklingen ut för ditt hus ??? Jag köpte mitt här 1990 strax innan Kuwait invaderades. och det har inte hänt mycket. Hur har det varit de 19 senaste åren i Torslanda ??? ;)
« Senast ändrad: augusti 01, 2009, 23:29:06 av Thomas L »