Författare Ämne: 250-300kr/dygn för att fiska färgad lax??  (läst 37176 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TG

• Antal inlägg: 1 984
  • Arte Et Marte
SV: 250-300kr/dygn för att fiska färgad lax??
« Svar #60 skrivet: augusti 01, 2009, 23:30:07 »
Det är jag övertygad om att det inte gör. Hur ser värdeutvecklingen ut för ditt hus ??? Jag köpte mitt här 1990 strax innan Kuwait invaderades. och det har inte hänt mycket. Hur har det varit de 19 senaste ären i Torslanda ??? ;)

Dyra är dom, och dyrt har dom köpts. Inte fan har värdet mångdubblats som du tycks tro. Huspriserna i Stockholm, Göteborg, Malmö är säkert i snitt 3-4 ggr dyrare. Men inte tjänar en svarvare 3 ggr mer än i Forshaga??
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #61 skrivet: augusti 01, 2009, 23:44:12 »
Dyra är dom, och dyrt har dom köpts. Inte fan har värdet mångdubblats som du tycks tro. Huspriserna i Stockholm, Göteborg, Malmö är säkert i snitt 3-4 ggr dyrare. Men inte tjänar en svarvare 3 ggr mer än i Forshaga??
Nä men en med mitt jobb tjänar säkert 15000 mer i Stockholm. Med 50% skatt så blir det 7500 mer ut i månaden. Jag antar att man går runt med min lön så det är ju 7500:- till ren lyxkonsumtion. Tro fan att man kan köpa exklusivt fiske då.

Hur som så ser jag inte landsbygdens utveckling i att sälja ut sina resurser utan mer i att utnyttja resurserna till dom som bor där och därigenom få in nya kommuninnevånare. I dagens IT-samhälle kan jag inte förstå att jobbmöjligheter till varje pris ska centraliseras till storstadsregionerna. Låt folk bo och jobba där dom mår gott det är ju det vi strävar efter i alla fall.
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad Fredrik

• Antal inlägg: 1 453
    • Flugbindningsshopen
« Svar #62 skrivet: augusti 02, 2009, 08:24:48 »
Ursäkta mig om jag verkar slagrörd - Biskopens Fingrar är ovanligt knotiga idag  ::) men... är det inte rätt många skribenter i den här tråden som gladeligen fiskar vårfiske på Em?  :haum:

Lyfter denna ;D
Nytt år nya utmaningar...

sasse

• Gäst
« Svar #63 skrivet: augusti 02, 2009, 08:33:33 »
Ursäkta mig om jag verkar slagrörd - Biskopens Fingrar är ovanligt knotiga idag  ::) men... är det inte rätt många skribenter i den här tråden som gladeligen fiskar vårfiske på Em?  :haum:

Jag betalar 500Nok om dagen för att få fiska färgad svartlax i Stabburs i augusti OCH över 1000:- för att fiska svarta höstlaxar i emån.

Men jag är ju dum i huvet  :appel1:
Framförallt mörkar jag inte det  :tafeja:

Ander_s

• Gäst
« Svar #64 skrivet: augusti 02, 2009, 09:29:27 »
Folk har i alla tider "klagat" på att VARFÖR! ..en bor här uppe.
Jo det relativt FRIA fisket..dra ut efter jobbet,..känns gudomligt bra å skönt.
Men tack vare Guidbolag å annat skit som gör att fisket stryps mer & mer..så känns det rätt meningslöst att stanna kvar...inte fan arbetar jag att forsla fram malm som staten tjänar storkovan på, för att sen sitta hemma å rulla tummarna :nono: ..för att fisket kräver enorma sparade slantar för att bedriva :nono:

Ska vi återgå till verkligheten?
Vi pratar om kilometer (eller är det nån mil) av ett laxförande vattendrag på 30-40 mil (?)! Mig lurar ingen Kiruna/Pajala/Överkalixbo att man inte längre har nånstans att fiska pga av guidbolag, skärpning för tusan ni har ju hur mkt fiskevatten som helst!!! HAr följt dina trådar om hur du med en gäspning räknar upp alla kilosharar, +3 kg öringar etc. Dessutom har jag sett "medelutrustningen" hos laxflugfiskarna, så har man inte råd med nån hundring dyrare fiskekort ("enorma slantar...") handlar det om felprioriteringarnär lönen skall förbrukas.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 650
  • Oooooaaaah!
« Svar #65 skrivet: augusti 02, 2009, 09:52:27 »
Vi pratar om kilometer (eller är det nån mil) av ett laxförande vattendrag på 30-40 mil (?)! Mig lurar ingen Kiruna/Pajala/Överkalixbo att man inte längre har nånstans att fiska pga av guidbolag, skärpning för tusan ni har ju hur mkt fiskevatten som helst!!! HAr följt dina trådar om hur du med en gäspning räknar upp alla kilosharar, +3 kg öringar etc. Dessutom har jag sett "medelutrustningen" hos laxflugfiskarna, så har man inte råd med nån hundring dyrare fiskekort ("enorma slantar...") handlar det om felprioriteringarnär lönen skall förbrukas.

Intressant att du följer mina trådar :haum: ...
Pärlorna att få bra Harr.Öring t ex. är vädligt få..ska du veta, trots enorma arealer av vatten. Utrustningen är inköpt sedan länge..sparat för att köpa det..å hoppas få behålla dom livet ut.
Köper gärna kort för 100:ingen...men vi snackar inte om 100:- utan ev. 300:-/dygn lite skillnad där..det är inte bara kortet som kostar :)
Guidbolagen söker ju febrilt efter vatten med grov fisk..rekar av var det är BÄST!
Sen trycker dom på med folk..för att i slutändan få Jocke Almgren att skrika om överfiske,nedskräpning,slitage ..för att i slutet bli kvoterat.
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 7 164
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #66 skrivet: augusti 02, 2009, 09:58:40 »
Ska något vatten kosta mer så måste det även tillkomma något mervärde.
Bara höja priser för å sedan fortsätta tröka in folk ger ju inget tillbaks till oss.
Eller fiskbeståndet.
Ta Em som exempel, en sak du får för de där tusen kronorna är att du inte behöver trängas med flera hundra som i Mörrum utan att det garranterat inte är fler än femton som fiskar varje dag.
Bland annat...
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Ander_s

• Gäst
« Svar #67 skrivet: augusti 02, 2009, 10:07:09 »
Ska något vatten kosta mer så måste det även tillkomma något mervärde.
Bara höja priser för å sedan fortsätta tröka in folk ger ju inget tillbaks till oss.
Eller fiskbeståndet.
Ta Em som exempel, en sak du får för de där tusen kronorna är att du inte behöver trängas med flera hundra som i Mörrum utan att det garranterat inte är fler än femton som fiskar varje dag.
Bland annat...

...och det är nog PRECIS det man ska åstadkomma i nämnda vatten.. Med skillnaden att det finns betydligt mer lax än i Em (kan inte Em men inte blivit imponerad av fångststatistiken på lax..). Sen blir det nog inte 1000 kr heller.

"Intressant att du följer mina trådar  ..."
Följer många trådar då jag är väldigtfiskeintresserad, vissa hörs dock mer än andra med ståndpunkter jag i detta fall ej delar.
Kan även meddela att pärlorna här i västernorrland är betydligt färre...

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #68 skrivet: augusti 02, 2009, 10:29:20 »
Följer många trådar då jag är väldigtfiskeintresserad, vissa hörs dock mer än andra med ståndpunkter jag i detta fall ej delar.
Kan även meddela att pärlorna här i västernorrland är betydligt färre...

Jag är för billigt fiske å du tvärtom.

Sen ang. Öring + Harrfisket, kan gå ettpar år mellan bra & dåligt fiske pga. vädret.
Med dagens Laxtillgång..så är fisket absolut inte mer värt 100:-/dygn ..många platser inte ens en 50:ing. det är min personliga uppfattning å ståndpunkt.
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #69 skrivet: augusti 02, 2009, 10:48:24 »
Och den där milen kunde vara vilken mil som helst ???

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #70 skrivet: augusti 02, 2009, 10:51:30 »
Lyfter denna ;D
skratta du men jag tycker fortfarande att Speydalen, Grande Cascapedia och Stören inte är nåt vi bör kopiera i Sverige
http://www.fiskelust.se/forum/index.php?topic=14263.msg187821#msg187821

PS, Jag har fiskat mer i Mörrum än i Em. Framförallt bra mycket mer i Mounio Älv utan att det är kvoterat. Men mest har jag fiskat här hemma och så ska det va mest fiske där hemma. Kan inte va ekologiskt hållbart och skicka fiskare runt jorden ;)
« Senast ändrad: augusti 02, 2009, 10:58:27 av Thomas L »

S.D

• Gäst
« Svar #71 skrivet: augusti 02, 2009, 10:59:44 »
Initiativ som NASF, kilnoterna i Tröndelag etc, vad är det exempel på i så fall?
Hur i hela friden kan det vara negativt för laxen att det är stora grupper italienare och finnar och fiskar????? "..trycker undan oss som fiskar de nedre sträckorna.." "vanligt folk". Det är i mina öron bull. Exklusivitet verkar ju vara JUST vad NI är ute efter, dvs fiske i frid och fröjd för er utan trängsel av italiernare och finnar? Hur ska NÅGON politiker med äran i behåll kunna ge sig på restriktioner av yrkesfiske för att några få "vanligt folk" ska kunna fiska till en billig peng?

När laxfisket blir nog bra och anströmningen av fiskare ökar måste fisket organiseras på ett bättre sätt med uppdelning i zoner o.s.v. Men frågan är hur och vem som ska göra det? Man blir lite fundersam när flera guider/turistföretag som inte ens håller till i tornedalen syns i Kangos, På Laino vildmarks reklambilder så ser man att nästan alla laxar är fångade i Onka... Går det inte att få lax i Laino?
Man kan ju fundera vilken potential laxfisket har när alla ska släpa sina turister till Onka och Kangos. Sedan kan man ju fundera om externa entreprenörer ska ha rätt att tjäna pengar på andras mark och fiskerätt det är väl Kangos som ska tjäna på turister som fiskar på Kangos fiskevatten?

Är det en naturlag att man måste kommersialisera alla våra naturtillgångar även den om allmänna åsikten i är att det är mer gynnsamt för byggden att den egna befolkningen har bra tillgång till jakt och fiske. T.e.x är många sommarstugor som tidigare användes sporadiskt nu bebodda under hela sommaren i längs tornedalen p.g.a laxfisket. Dessa laxfiskare och deras familjer tillför mycket mer till bygden än några turister. 

Sedan har jag inte sett att turisföretagarna stått i främsta linjen när det gäller att kämpa för laxbeståndet. dom måste ju sälja in hur bra fisket är för att få kunder, Det var turisföretagarna som drev igenom att förlänga fisketiden i gränsälven till den sista augusti vilket inte kommer att gynna laxbeståndet, men svartlaxarna brukar ju börja hugga i slutet av augusti då blir kunderna nöjda.

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
« Svar #72 skrivet: augusti 02, 2009, 11:18:36 »
Jag har fiskat EM 2 gånger på vårfiske. Som jag sa tidigt i ett av mina inlägg jag betalar gärna om det finns CHANS på FIN fisk Öring o Lax blanka vilket EM har...
Skillnaden är 30-40 mil äl ungefär....  :vissla:

Utloggad T.A

« Svar #73 skrivet: augusti 02, 2009, 11:22:32 »
Tydligen har du inte den blekaste om hur Lainioälven är beskaffad.. Groparna små där laxen kan stanna. Svåra att hitta bitställena, mycket svåra.. Groparna där laxen stannar är lämpade för 1-2 man för att kunna få fiska någorlunda. Hit ska det sättas ut 6 man i varje bitgrop som man vet om. Och att de övre delarna mest består av slakevatten som inte är fiskbara från land med fluga betyder att man måste flytta sig nerströms till andra ställen..

Utloggad T.A

« Svar #74 skrivet: augusti 02, 2009, 11:27:28 »
Och för att förtydliga mig än mer så fiskar jag sällan och aldrig de övre delarna. Jag vill fiska på stigande fisk för att få så blank som möjligt. Och än så länge befinner det sig under ett annat kort och jag betalar gärna för det kortet.
Dessutom i principip helt ensam. Men tyvärr så har det dykt upp guide företag som varit ute och rekat vart de kan placera ut sina gäster... Får jag nån lax då? Näääää!  :vissla:

Vad gäller prylarna så är det prylar jag införskaffat under nära 40 års fiskande.
Det skulle kosta mig ca 3500 per vecka att fiska där och det har inte ens jag med gruvarbetar lön råd med..
« Senast ändrad: augusti 02, 2009, 11:33:55 av T.A »

Sg

• Gäst
« Svar #75 skrivet: augusti 02, 2009, 11:40:45 »
Finns så mkt mer än fisken man betalar för när man betalar sitt fiske. Historia, Natur, Skötsel, Fiskvård, Kvotering för att nämna några faktorer.

Nu tog jag Em som exempel.

Skulle jag tillexempel sticka till Dee eller Spey för att fiska skulle nog helt ärligt fisken vara det minst viktiga faktiskt. Skulle tagit mig dit i första hand för att få fiska där mina flugbindningsidoler fiskat en gång i tiden. Sånt kan vara minst lika viktigt.

Utloggad T.A

« Svar #76 skrivet: augusti 02, 2009, 11:43:43 »
Finns så mkt mer än fisken man betalar för när man betalar sitt fiske. Historia, Natur, Skötsel, Fiskvård, Kvotering för att nämna några faktorer.

Nu tog jag Em som exempel.

Skulle jag tillexempel sticka till Dee eller Spey för att fiska skulle nog helt ärligt fisken vara det minst viktiga faktiskt. Skulle tagit mig dit i första hand för att få fiska där mina flugbindningsidoler fiskat en gång i tiden. Sånt kan vara minst lika viktigt.
För första gången i historien så håller jag med dig..  :flyguy:

Ett litet ps bara, vad har Lainioälven för historia att visa uppå Juster, nätfiske på svartlax under hösten, utterbrädor... jag det är ju oxå en liten historia även om den är verklighet än idag.  ;D
« Senast ändrad: augusti 02, 2009, 11:45:41 av T.A »

Sg

• Gäst
« Svar #77 skrivet: augusti 02, 2009, 12:08:48 »
För första gången i historien så håller jag med dig..  :flyguy:

Ett litet ps bara, vad har Lainioälven för historia att visa uppå Juster, nätfiske på svartlax under hösten, utterbrädor... jag det är ju oxå en liten historia även om den är verklighet än idag.  ;D

Hehe.

Jag vet inte. Jag har ju inte varit där så jag kunde inte relatera till Lainio. Em har jag ju varit vid :)

Ander_s

• Gäst
« Svar #78 skrivet: augusti 02, 2009, 12:27:27 »
Fiskat Kangos varje sommar sen 2000 så beskaffenheten är jag bekant med. Bara så mkt mindre folk på "bitställena" alla dessa år än vad ni beskriver. Ang Onka, hur många spön är det i Väkkärä när det är 10 i Onka? Noll som vanligt...
Nuukskoski? Inte behövt köa mer än ett par ggr (ytterligare en, nån gång 2 pers där) på alla dessa år. Pudasgropen, Kosonkorva, Jäkaivos, ? Aldrig sett en käft. Allt är relativt, även begreppet "trängsel". Efter att ha harvat Lögde, Byske är det OMÖJLIGT att känna igen beskrivningarna.

"Tjäna pengar på annans" mark. Tror nog dessa "entreprenörer/guider" avser betala arrende till just markägaren för nämnda sträcka.

Bra sammanfattning Ismo, mellan raderna har jag bara snarare tolkat det som "Exklusivt (=få andra fiskare), billigt fiske till mig/oss häruppe medan jag förespråkat utveckling (=entreprenörsskap bygdens söner eller andra) kring fisket och "kändisstatus" på fisket som nåt positivt (=i regel dyrare fiske pga av högre efterfrågan).

Hela mitt ställningstagande i frågan grundar sig i frågan om fisken i fällor eler fisken i älven. Kom inte och snacka om hur mkt mer värd den är i älven om ni inte själva är beredda att betala! Bevis på hur mkt mer fisket är värt? Mig veterligen är Anton Paulruds forskning det enda försök till objektivt "bevis" i frågan. Denna tråd är ju inte heller nåt upplyftande bevis. Och att betala först när fisket är bra, då har vi ju moment 22. Dvs fisket blir aldrig bra eftersom vi inte kunnat påvisa värdet först så div politiker etc kunnat agera.
« Senast ändrad: augusti 02, 2009, 12:35:43 av Ander_s »

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #79 skrivet: augusti 02, 2009, 12:38:39 »
Tror jag/du träffades i Onka i sommar :) ..du såg ju hur dåligt det var.8st trängdes på en å samma sida,andra sidan tappade sitt fiske pga. det låga vattenst. Vid högt vattenst. så förloras andra sidan.
300:-/dygn för fisket där i år...var det absolut inte värt. :nono:
övriga ställen du nämner, tas det mig veterligen inte speciellt bra med Lax fr. land.Nuuskoski undantag vid rätt tid å vattenst.
Tror inte entrepenörsskap genererar mer pengar till bygden, än vad "vanliga" fiskare gör.
Man handlar inte i byggdens matbutik tex.
Fort dit å fiska å fort därifrån.