Författare Ämne: Och hur stora Harrar har ni fått??  (läst 8795 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 2 012
SV: Och hur stora Harrar har ni fått??
« Svar #60 skrivet: februari 09, 2020, 10:01:04 »
Det är nog överlag sjöharren som blir störst. Iallafall tyngst.
Dom kan glida runt utan ansträngning i en sjö med god födotillgång och äta sig feta och gå långt bortom ”harrskalan” utan ansträngning. Strömharrar får säkert överlag en slankare kroppsbyggnad genom det lite tuffare livet i strömmande vatten.

Första 2-kilosen i ”vårat” tidigare (det är sönderfiskat nu) supervatten vägde 2125g och var 56cm. Samma vatten fick jag en öring i som var 80cm och ”bara” vägde 4,9kg. Dom äter i olika nischer. Harren blir fet av enorma mängder gammarus i den sjön.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 7 437
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #61 skrivet: februari 09, 2020, 10:26:38 »

Betis! ...för att språka om Puppan..en har betalat in redan för Puppan..100pix/st..jag har inte ens gjort dom än.. ;D
Precis så som det ska vara, betala först ( 100/st) och sedan få. :hmm:
För dum för att förstå vetenskap?
Prova religion.....

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #62 skrivet: februari 09, 2020, 10:51:36 »
Det är nog överlag sjöharren som blir störst. Iallafall tyngst.
Dom kan glida runt utan ansträngning i en sjö med god födotillgång och äta sig feta och gå långt bortom ”harrskalan” utan ansträngning. Strömharrar får säkert överlag en slankare kroppsbyggnad genom det lite tuffare livet i strömmande vatten.

Första 2-kilosen i ”vårat” tidigare (det är sönderfiskat nu) supervatten vägde 2125g och var 56cm. Samma vatten fick jag en öring i som var 80cm och ”bara” vägde 4,9kg. Dom äter i olika nischer. Harren blir fet av enorma mängder gammarus i den sjön.
Och en å annan Vulgata.....  O0 :gura:
Stämmer med vad jag skrev förut, relativt grund sjö, håller stor gädda, små tillflöden, näringsrik...

Men vad som ger/gav såna gigantiska öringar vet i faan.
Det var ett extremt känsligt vatten , för jävligt att någon av Jakobs kompisar inte kunnat hålla käft. :loopis:
Samma med ett annat ställe, några Umeåbor som  går ut med exakt information till hela Sverige. Vikter och namn på sjö.
Helt underbart och intressant ställe som kommer bli totalt förstört .
Kvällen och natten med Jakob där är ett minne som många gånger kommer tas fram ur gömmorna. :love:
Kokkaffe, rökt fläsk och hoppet om att läget skulle infinna sig.
Kommer heller aldrig glömma chocken när jag fick upp jätteharren mellan simfötterna. :o

Men jag tänker på din största öring där, 8 kilo hur lång var den?
Alltså 8 kilo öring på en Vulgata-kläckare!!!!! :o
Vem har ens sett en sån?

Sen anser jag att harrskalan är ett av det mest missvisande som Westrin hittat på, har knappast stämt med en enda fisk jag fått... :nono:
Skapar bara massa misstro och fantasier om storleken på harr.
« Senast ändrad: februari 09, 2020, 11:23:57 av Betis »
Prova religion.....

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 2 012
« Svar #63 skrivet: februari 09, 2020, 11:15:53 »
Och en å annan Vulgata.....  O0 :gura:
Stämmer med vad jag skrev förut, relativt grund sjö, håller stor gädda, små tillflöden, näringsrik...

Men vad som ger/gav såna gigantiska öringar vet i faan.
Det var ett extremt känsligt vatten
Helt underbart och intressant vatten.
Kvällen och natten med Jakob där är ett minne som många gånger kommer tas fram ur gömmorna. :love:
Kokkaffe, rökt fläsk och hoppet om att läget skulle infinna sig.
Kommer heller aldrig glömma chocken när jag fick upp jätteharren mellan simfötterna. :o

Men jag tänker på din största öring där, 8 kilo hur lång var den?
Alltså 8 kilo öring på en Vulgata-kläckare!!!!! :o
Vem har ens sett en sån?

Sen anser jag att harrskalan är ett av det mest missvisande som Westrin hittat på, har knappast stämt med en enda fisk jag fått... :nono:
Skapar bara massa misstro och fantasier om storleken på harr.

Mycket trevligt!  :yeah:
Nej jag har inte fått nån 8-kilos där, måste missförstått nåt då? Största är 80cm. Iof skulle ju en sån kunna väga 8kg men dom får inte den konditionen där tyvärr.
Det har alltid funnits stor öring där. På 50-60-70 talet vandrade gubbar dit och fick väldigt stor öring. Harren hittade dit långt senare och jag vet inte vad öringen växte sig stor på förr. Nu är det väl harren dom äter. Men Letterna och Umeborna hittade dit till slut och nu är den sönderfiskad, som så många andra harrvatten.
Men det finns fler såna vatten här. Har flera på lut som ska utforskas och en sjö testade jag väldigt smått i somras och fick ju en harr runt två direkt. På en Ismopuppa!  ;D

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #64 skrivet: februari 09, 2020, 11:27:35 »
Förlåt, rörde nog ihop de 80cm med 8 kilo. Fast en fet öring på 80 kan mycket väl väga 8 kilo.
Kompisen har fått en sån som vägde över 9. På trolling då.
Prova religion.....

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #65 skrivet: februari 10, 2020, 19:20:46 »

EXAKT! Många tror nog detta......fan vad svårt det är :haum:
Äh skit, du har vatten med jätteharr bara en 6-7 mil från Kiruna.
Å du vet om dom allihop.
Många det går å köra bil ända fram.
Erik har flytring du kan låna, det enda du behöver anstränga dig med är att se till å va körbar under en ledigvecka i midsommartid.
När det är vindstilla så det kläcker.
« Senast ändrad: februari 10, 2020, 19:26:35 av Betis »
Prova religion.....

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 795
  • Oooooaaaah!
« Svar #66 skrivet: februari 11, 2020, 07:54:16 »
Äh skit, du har vatten med jätteharr bara en 6-7 mil från Kiruna.
Å du vet om dom allihop.
Många det går å köra bil ända fram.
Erik har flytring du kan låna, det enda du behöver anstränga dig med är att se till å va körbar under en ledigvecka i midsommartid.
När det är vindstilla så det kläcker.

Men grejen är...Kan ju inte LJUGA!!! om att jag fått större Harr än jag fått. Många Harrar JA!...men inte speciellt stora :haum:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Helljammer

• Antal inlägg: 1 270
« Svar #67 skrivet: februari 11, 2020, 08:50:46 »
Ingen över 60 ens, men i närheten av. PÅ finnmökksvidda kan man antagligen få precis hur många strax under 60 som helst om man nu roas av det.  Riktigt stora skulle det vara enklare att få på hemmaplan om man iddes lägga just nån tid på det. :kopp:
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!