Forumnyheter:

Vårt senaste flugmönster: Zonker, steg för steg av Jonas 'Strömmen' Hällgren

Huvudmeny

Och hur stora Harrar har ni fått??

Startat av TG, augusti 14, 2009, 18:35:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Flygande-jakob

Det är nog överlag sjöharren som blir störst. Iallafall tyngst.
Dom kan glida runt utan ansträngning i en sjö med god födotillgång och äta sig feta och gå långt bortom "harrskalan" utan ansträngning. Strömharrar får säkert överlag en slankare kroppsbyggnad genom det lite tuffare livet i strömmande vatten.

Första 2-kilosen i "vårat" tidigare (det är sönderfiskat nu) supervatten vägde 2125g och var 56cm. Samma vatten fick jag en öring i som var 80cm och "bara" vägde 4,9kg. Dom äter i olika nischer. Harren blir fet av enorma mängder gammarus i den sjön.

Betis

Citat från: ismo skrivet februari 09, 2020, 09:06:57

Betis! ...för att språka om Puppan..en har betalat in redan för Puppan..100pix/st..jag har inte ens gjort dom än.. ;D
Precis så som det ska vara, betala först ( 100/st) och sedan få. :hmm:
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Betis

Citat från: jakob skrivet februari 09, 2020, 10:01:04
Det är nog överlag sjöharren som blir störst. Iallafall tyngst.
Dom kan glida runt utan ansträngning i en sjö med god födotillgång och äta sig feta och gå långt bortom "harrskalan" utan ansträngning. Strömharrar får säkert överlag en slankare kroppsbyggnad genom det lite tuffare livet i strömmande vatten.

Första 2-kilosen i "vårat" tidigare (det är sönderfiskat nu) supervatten vägde 2125g och var 56cm. Samma vatten fick jag en öring i som var 80cm och "bara" vägde 4,9kg. Dom äter i olika nischer. Harren blir fet av enorma mängder gammarus i den sjön.
Och en å annan Vulgata.....  O0 :gura:
Stämmer med vad jag skrev förut, relativt grund sjö, håller stor gädda, små tillflöden, näringsrik...

Men vad som ger/gav såna gigantiska öringar vet i faan.
Det var ett extremt känsligt vatten , för jävligt att någon av Jakobs kompisar inte kunnat hålla käft. :loopis:
Samma med ett annat ställe, några Umeåbor som  går ut med exakt information till hela Sverige. Vikter och namn på sjö.
Helt underbart och intressant ställe som kommer bli totalt förstört .
Kvällen och natten med Jakob där är ett minne som många gånger kommer tas fram ur gömmorna. :love:
Kokkaffe, rökt fläsk och hoppet om att läget skulle infinna sig.
Kommer heller aldrig glömma chocken när jag fick upp jätteharren mellan simfötterna. :o

Men jag tänker på din största öring där, 8 kilo hur lång var den?
Alltså 8 kilo öring på en Vulgata-kläckare!!!!! :o
Vem har ens sett en sån?

Sen anser jag att harrskalan är ett av det mest missvisande som Westrin hittat på, har knappast stämt med en enda fisk jag fått... :nono:
Skapar bara massa misstro och fantasier om storleken på harr.
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet februari 09, 2020, 10:51:36
Och en å annan Vulgata.....  O0 :gura:
Stämmer med vad jag skrev förut, relativt grund sjö, håller stor gädda, små tillflöden, näringsrik...

Men vad som ger/gav såna gigantiska öringar vet i faan.
Det var ett extremt känsligt vatten
Helt underbart och intressant vatten.
Kvällen och natten med Jakob där är ett minne som många gånger kommer tas fram ur gömmorna. :love:
Kokkaffe, rökt fläsk och hoppet om att läget skulle infinna sig.
Kommer heller aldrig glömma chocken när jag fick upp jätteharren mellan simfötterna. :o

Men jag tänker på din största öring där, 8 kilo hur lång var den?
Alltså 8 kilo öring på en Vulgata-kläckare!!!!! :o
Vem har ens sett en sån?

Sen anser jag att harrskalan är ett av det mest missvisande som Westrin hittat på, har knappast stämt med en enda fisk jag fått... :nono:
Skapar bara massa misstro och fantasier om storleken på harr.

Mycket trevligt!  :yeah:
Nej jag har inte fått nån 8-kilos där, måste missförstått nåt då? Största är 80cm. Iof skulle ju en sån kunna väga 8kg men dom får inte den konditionen där tyvärr.
Det har alltid funnits stor öring där. På 50-60-70 talet vandrade gubbar dit och fick väldigt stor öring. Harren hittade dit långt senare och jag vet inte vad öringen växte sig stor på förr. Nu är det väl harren dom äter. Men Letterna och Umeborna hittade dit till slut och nu är den sönderfiskad, som så många andra harrvatten.
Men det finns fler såna vatten här. Har flera på lut som ska utforskas och en sjö testade jag väldigt smått i somras och fick ju en harr runt två direkt. På en Ismopuppa!  ;D

Betis

Förlåt, rörde nog ihop de 80cm med 8 kilo. Fast en fet öring på 80 kan mycket väl väga 8 kilo.
Kompisen har fått en sån som vägde över 9. På trolling då.
I am the real one.

Betis

Citat från: ismo skrivet februari 09, 2020, 08:57:52

EXAKT! Många tror nog detta......fan vad svårt det är :haum:
Äh skit, du har vatten med jätteharr bara en 6-7 mil från Kiruna.
Å du vet om dom allihop.
Många det går å köra bil ända fram.
Erik har flytring du kan låna, det enda du behöver anstränga dig med är att se till å va körbar under en ledigvecka i midsommartid.
När det är vindstilla så det kläcker.
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet februari 10, 2020, 19:20:46
Äh skit, du har vatten med jätteharr bara en 6-7 mil från Kiruna.
Å du vet om dom allihop.
Många det går å köra bil ända fram.
Erik har flytring du kan låna, det enda du behöver anstränga dig med är att se till å va körbar under en ledigvecka i midsommartid.
När det är vindstilla så det kläcker.

Men grejen är...Kan ju inte LJUGA!!! om att jag fått större Harr än jag fått. Många Harrar JA!...men inte speciellt stora :haum:

Helljammer

Ingen över 60 ens, men i närheten av. PÅ finnmökksvidda kan man antagligen få precis hur många strax under 60 som helst om man nu roas av det.  Riktigt stora skulle det vara enklare att få på hemmaplan om man iddes lägga just nån tid på det. :kopp:
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Betis

Sett att det finns en liknande tråd på kanten.
Där är tydligen idiotviktigt att den ska fotas.
Då är risken stor att harren dör. :'(
Å så fiskar de med wolly bugger.
Harr tar man på torrt... :tafeja:

Dessutom skvallrar de som tusan var de fiskar.
Sånt gillar jag inte... :nono:
I am the real one.

Flonkidonk

Citat från: K-O.V skrivet augusti 14, 2009, 18:44:03
När man var insöad på sån fisk.
Så hamnade personbästa på moderata 1,4 kg från Indalsälven.

Har uppdaterat denna art lite till 57 o 59 cm
Jag är Oraklet🤭

Betis

Citat från: Balswinger skrivet maj 18, 2023, 21:01:53Om den är fredad nu, varför måste man väga och mäta den???
Artikeln är lite tvetydig både i fallet återutsättning å vägning å mätning.
Bilderna verkar exempelvis vara tagna väldigt långt från vattnet.
Å fångstmannen beskriver vikt å längd mer som uppskattning.

Men stor harr onekligen...
I am the real one.

Betis

Sen kan det ju vara lite känsligt om man jobbar som fiskeguide å samtidigt tjuvfiskar.. :nudge:
I am the real one.

rifle

Antar att det är vid kraftdammarna i Boden och där fiskas det efter lax och öring som är stödutsatt. Så var nog precis som han säger en bifångst.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Betis

Citat från: rifle skrivet maj 19, 2023, 11:01:32Antar att det är vid kraftdammarna i Boden och där fiskas det efter lax och öring som är stödutsatt. Så var nog precis som han säger en bifångst.
Det tror jag med, men sen kom han på att harren va fredad. ;D
Å vad gör det om han fångar en stor harr som bifångst?
Bara å gratulera. :yeah:
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet maj 19, 2023, 11:34:21Det tror jag med, men sen kom han på att harren va fredad. ;D
Å vad gör det om han fångar en stor harr som bifångst?
Bara å gratulera. :yeah:
Men tänk på hur stackarn haft det egentligen, först blev han ju glad helt i onödan för att han trodde han krokat en öring.  ;D
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet maj 19, 2023, 11:54:30Men tänk på hur stackarn haft det egentligen, först blev han ju glad helt i onödan för att han trodde han krokat en öring.  ;D
Måste varit rena bergådalbanan.  ;D
Vem vet, mitt i allt kanske han kom på att han dessutom spinnfiskade? :-X
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet maj 19, 2023, 12:28:43Måste varit rena bergådalbanan.  ;D
Vem vet, mitt i allt kanske han kom på att han dessutom spinnfiskade? :-X
Det behöver han nog titta på filmen för att se, om ens det hjälper  ;D

En gång på det ljuva nittiotalet så skulle jag följa med en kompis till Älvkarleby av alla ställen.
Polaren ringde kontoret och frågade om det togs nån fisk på fluga.
jajjamän, allt de senaste dagarna har tagits på fluga löd svaret.

När vi kom dit så tittade de frågande på oss och sa "men ska ni fiska med FLUGSPÖ???" 
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007