Författare Ämne: F-secure online backup  (läst 3148 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 459
  • Våga vägra!
    • Min presentation
F-secure online backup
« skrivet: november 13, 2009, 11:03:38 »
Är det någon av er som har testat det?

Man har ju en hel del i princip ovärderliga data liggande på sina hårddiskar, bilder, filmer, texter med mer...

Vet ni någon annan onlinebackup, eller sätt att lagra säkerhetskopior som är bra och prisvärd?

Skivor orkar man inte kopiera till, och de vet man ju inte hur länge de håller - eller var de ska förvaras...
En extern hårddisk visst - men var ska man ha den?

:haum:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Mitcho

• Gäst
SV: F-secure online backup
« Svar #1 skrivet: november 13, 2009, 13:05:11 »
Om det handlar att hålla datorn levande så tror jag på någon form av spegling med raid. Då har man OS och allt kvar trots att en hårddisk dör.
Handlar det om att själv spara data för lång tid framåt tror jag också på dubblering av datan. Kanske skiva och hårddisk. En extern hårddisk kan dö av ett fall från låg höjd. En bränd skiva av bra kvalitét lever längre än en hårddisk, problemet kan vara att spela skivan om kanske 10-20år?

Köper man en onlinebackup så löser de förhoppningsvis dessa problem åt dig. Frågan är bara vad som händer ifall det företaget hamnar på obestånd eller får besök av någon illvillig hacker.

Vilken äggkorg ska man ha äggen i?

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #2 skrivet: november 13, 2009, 13:23:32 »
Om det handlar att hålla datorn levande så tror jag på någon form av spegling med raid. Då har man OS och allt kvar trots att en hårddisk dör.
Handlar det om att själv spara data för lång tid framåt tror jag också på dubblering av datan. Kanske skiva och hårddisk. En extern hårddisk kan dö av ett fall från låg höjd. En bränd skiva av bra kvalitét lever längre än en hårddisk, problemet kan vara att spela skivan om kanske 10-20år?

Köper man en onlinebackup så löser de förhoppningsvis dessa problem åt dig. Frågan är bara vad som händer ifall det företaget hamnar på obestånd eller får besök av någon illvillig hacker.

Vilken äggkorg ska man ha äggen i?

Det som jag främst vill skydda mig mot är tex brand eller inbrott, då lönar det sig nog inte att ha data på en extern hdd om den befinner sig i hemmet :haum:

Finns det speciella arkivskivor eller nåt sånt som håller så länge som 10-20 år?
Använder man såna så kan man ju lämna dem hemma hos nån annan, att blixten slår ner två gånger på två olika ställen samtidigt är väl osannolikt nog? :haum:

Att en illvillig hacker får tag på lite bilder på Elias, och några bilder på mig eller Karin med fisk kan jag leva med ;D
- iaf så länge som jag själv får behålla tillgången till bilderna...
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Mitcho

• Gäst
« Svar #3 skrivet: november 13, 2009, 14:20:49 »
Kan bara hålla med.
30 år är nog inte nått speciellt för en vanlig optisk R skiva, kolla med tillverkaren.
Online backup är kanske inte så dumt ändå, då kommer man ju även åt sina grejer vart än man är. :haum:
Det verkar finnas en testversion på f-secure.

Sg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: november 13, 2009, 14:35:59 »
skivorna håller nog bra länge. Frågan är väl snarare: Kommer vi använda oss utav CD/DVD-läsare om 30 år? Kan bli som att försöka få tag på en gramofonspelare idag. Det finns men det blir dyrt.

Mitcho

• Gäst
« Svar #5 skrivet: november 13, 2009, 14:38:57 »
skivorna håller nog bra länge. Frågan är väl snarare: Kommer vi använda oss utav CD/DVD-läsare om 30 år? Kan bli som att försöka få tag på en gramofonspelare idag. Det finns men det blir dyrt.
Det var det jag menade men inte skrev.
Hur gör alla som kör eget företag? Det vore intressant att veta.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #6 skrivet: november 13, 2009, 14:40:47 »

Jo, men förhoppningsvis är man medveten om att man har skivor nästa gång man byter dator...
Innan dvdn är död som lagringsmedia lär det ju dyka upp någon form av möjlighet att överföra data från dvd till ett nyare medium.. typ :hmm:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: november 13, 2009, 14:44:49 »
Jo, men förhoppningsvis är man medveten om att man har skivor nästa gång man byter dator...
Innan dvdn är död som lagringsmedia lär det ju dyka upp någon form av möjlighet att överföra data från dvd till ett nyare medium.. typ :hmm:

Ja alltså du kommer ju inte gå och lägga dig ena kvällen och sen morgonen efter vakna och sakna möjlighet att spela upp filerna på dina gamla dvd-skivor henka ;D

I ditt fall hade jag lagrat på DVD-skivor och förvarat hos någon som du litar på. Det blir billigt, rätt så idiotsäkert om både du och den andre personen som har skivorna förvarar dom samtidigt. Och som du säger, när lagringsmedia utvecklas lär du kunna byta isåfall.

Jag tror och hoppas att skivor överhuvudtaget är på utfasningsstadium. Hatar verkligen skörheten hos skivor.

Mitcho

• Gäst
« Svar #8 skrivet: november 13, 2009, 14:55:23 »
Laddat hem provversionen, tittar på licensavtalet.

""2.1 Tjänsten angiven i de här villkoren för användning (hädanefter kallad "tjänsten") gör att du kan spara data som bara finns lagrade på din dators interna hårddisk (data lagrade till exempel på externa lagringsenheter och/eller i lokala eller utökade nätverk omfattas inte) i någon form (till exempel text, foton, videofilmer eller musikfiler) i enlighet med en ordning och procedurer (frekvens, antal osv) som optimeras av programvaran för säkerhetskopiering (händanefter kallad "programvaran").

...""

""2.3 DU BEKRÄFTAR ATT DU HAR INFORMERATS OM ATT TJÄNSTEN INTE ÄR EN ARKIVERINGSTJÄNST UTAN EN TJÄNST FÖR ATT SPARA data.

de data som lagras med hjälp av den här tjänsten kommer att återställas på din begäran upp till 45 dagar efter att berörda data har raderats från din dator. 

EFTER DEN HÄR 45-DAGARSPERIODEN KOMMER BERÖRDA DATA AUTOMATISKT ATT RADERAS FRÅN UTGIVARENS SERVRAR OCH KAN INTE LÄNGRE ÅTERSTÄLLAS FÖR DIN DEL.
......
""

Jag tycker det verkar kryptiskt  :haum:

Eller betyder det att ifall jag raderar en fil på datorn hemma så försvinner den från nätet efter 45 dagar? Det kanske inte riktigt är vad man tänkt sig...

Utloggad Magnus

• Vaktmästare
  • Antal inlägg: 1 197
  • I have to return some videotapes
« Svar #9 skrivet: november 13, 2009, 15:43:03 »
Laddat hem provversionen, tittar på licensavtalet.

""2.1 Tjänsten angiven i de här villkoren för användning (hädanefter kallad "tjänsten") gör att du kan spara data som bara finns lagrade på din dators interna hårddisk (data lagrade till exempel på externa lagringsenheter och/eller i lokala eller utökade nätverk omfattas inte) i någon form (till exempel text, foton, videofilmer eller musikfiler) i enlighet med en ordning och procedurer (frekvens, antal osv) som optimeras av programvaran för säkerhetskopiering (händanefter kallad "programvaran").

...""

""2.3 DU BEKRÄFTAR ATT DU HAR INFORMERATS OM ATT TJÄNSTEN INTE ÄR EN ARKIVERINGSTJÄNST UTAN EN TJÄNST FÖR ATT SPARA data.

de data som lagras med hjälp av den här tjänsten kommer att återställas på din begäran upp till 45 dagar efter att berörda data har raderats från din dator. 

EFTER DEN HÄR 45-DAGARSPERIODEN KOMMER BERÖRDA DATA AUTOMATISKT ATT RADERAS FRÅN UTGIVARENS SERVRAR OCH KAN INTE LÄNGRE ÅTERSTÄLLAS FÖR DIN DEL.
......
""

Jag tycker det verkar kryptiskt  :haum:

Eller betyder det att ifall jag raderar en fil på datorn hemma så försvinner den från nätet efter 45 dagar? Det kanske inte riktigt är vad man tänkt sig...

Gäller inte det provversionen bara?
\"Faan va full du ä farsan!\"
\"Tacka faan de för att ja e full, ha ju supe\"

Mitcho

• Gäst
« Svar #10 skrivet: november 13, 2009, 16:29:09 »
Gäller inte det provversionen bara?
Inte som jag uppfatta det hela, tjänsten är för backup av innehåll på en dator. När innehållet på datorn ändras så ändras också backupen.
Det är ingen extra hårddisk på nätet, bara en spegling.

Utloggad Magnus

• Vaktmästare
« Svar #11 skrivet: november 13, 2009, 16:38:15 »
Inte som jag uppfatta det hela, tjänsten är för backup av innehåll på en dator. När innehållet på datorn ändras så ändras också backupen.
Det är ingen extra hårddisk på nätet, bara en spegling.

jag tänkte mest  på det där om 45 dagar

Utloggad Magnus

• Vaktmästare
« Svar #12 skrivet: november 13, 2009, 16:43:28 »
Själv använder jag ett webbhotell(främst för mail egentligen) med lite lagringsutrymme dit mitt backupprogram kopierar nya och ändradebilder/filer enligt mina önskemål. Bilder kör jag backup på en extern disk dessutom.

Detta gör jag tills jag slutar snåla och skaffa en egen raid-lösning  :-[

Mitcho

• Gäst
« Svar #13 skrivet: november 13, 2009, 18:25:00 »
jag tänkte mest  på det där om 45 dagar
Ok
45, 30, 15 dagar, eller omedelbart är det jag hittar i inställningarna.
Får säkerhetskopiera office-dokument, bilder och videoklipp, musik, e-post, och "mina viktiga filer" vilket verkar vara en egen vald mapp eller default "mina dokument" dock verkar begränsad till vissa filtyper.

Här finns manual/hjälp http://www.f-secure.com/en_EMEA/downloads/documentation/manuals/fsolb.html

isak

• Gäst
« Svar #14 skrivet: november 13, 2009, 19:16:08 »
Själv så kör jag med 2st externa HD's. En av dom förvaras i bankfack.
Givetvis så likställer jag dom med jämna mellanrum och alternerar vilken som är i bankfacket.

Sg

• Gäst

Sg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: november 15, 2009, 06:33:17 »
Tipset ovan är egentligen inte för dvden som håller 1000 år. Utan för den som nämns nedan (kodak gold) som ska hålla 300 år. Vilket väl bör vara tillräckligt och troligen inte kräver en brännare för 50k ;D