Författare Ämne: "Endast flugfiske. Fiske får endast ske med Flugspö, fluglina samt fluga."  (läst 2545 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hjortmyrs

• Gäst
Så står på en del del skyltar, som jag alltid blir glad av. Men börjar inte definitionen bli ganska luddig?
Jag bryr mig inte särskilt mycket om hur andra fiskar, det finns det gott om de som redan gör, detta är bara en liten reflektion.
Man läser om klumpar på 7 meter vägandes 45 gram och annat. Jag har inget emot att någon använder det om hon eller han blir lycklig av det. Kör på bara!
Men om jag skulle kalla det flugfiske..  :haum:
Det hela är ju svårt att stifta regler kring, men det börjar bli något sorts spinnfluge-mellanting. När korsas gänsen?

Jag såg en praktisk klump på affären idag: 40 gram 25cm lång, sjunk95 och billig som tusan. Viking Herring heter märket.

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 054
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.

Är detta ett verkligt problem? Jag bara undrar?  :haum:
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Hjortmyrs

• Gäst
Är detta ett verkligt problem? Jag bara undrar?  :haum:

Nej, det är det inte.
Precis som jag skriver som blir var och en lycklig på sitt håll. Gott så.
Jag satt bara och lekte med tanken om att jag fick förvalta en "Endast Flugfiskesträcka-sträcka" någonstans, var drar man gränsen? Om den nu måste dras vill säga..

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 663
  • Oooooaaaah!
..endast flugfiske! ...verkligen diskriminerande av övriga fiskande :p
Som dom gjorde med Leavasjokka..nästan bara 100% flugfiskare senaste åren, med följd av "utfiskning"..vilket jag inte tror ett skit på,+ slitage!..ja då gör man Jokken till endast FLUGFISKE! :o ::)
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 054
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
Jag satt bara och lekte med tanken om att jag fick förvalta en "Endast Flugfiskesträcka-sträcka" någonstans, var drar man gränsen? Om den nu måste dras vill säga..

OK, i så fall hade jag nöjd mig med definitionen du har i rubriken: "Fiske med flugspö, fluglina samt fluga". Då går fluga med spinnspö, respektive spinnare med flugspö (!) bort. Du kan vid behov komplettera med regler för krokens beskaffenhet (t ex hullinglös, max storlek etc) och hur kraftig utrustning som är tillåten (klass xx), men att övergå till att hitta på tekniska regler för vid vilka proportioner en fluglina inte räknas som fluglina känns lite overkill i min värld...  :police:
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Mitcho

• Gäst
Ytterst individuellt vart gränsen går.

En "gräns" tycker jag är att vid flugfiske har man varken spinn eller haspelrulle. Kastlängden begränsas av löslinan. Linan är kastvikten och inte ett koncentrerat drag eller sänke.

Mitt tycker är att man som flugfiskare ska få ha möjligheten att anpassa sin utrustning till olika fiskesituationer.

Hjortmyrs

• Gäst
OK, i så fall hade jag nöjd mig med definitionen du har i rubriken: "Fiske med flugspö, fluglina samt fluga". Då går fluga med spinnspö, respektive spinnare med flugspö (!) bort. Du kan vid behov komplettera med regler för krokens beskaffenhet (t ex hullinglös, max storlek etc) och hur kraftig utrustning som är tillåten (klass xx), men att övergå till att hitta på tekniska regler för vid vilka proportioner en fluglina inte räknas som fluglina känns lite overkill i min värld...  :police:

I min värld också, har inga givna svar. Därför är det intressant med folks synpunkter.

Vad som är spinn- eller flugspö böjar väl också bli lite luddigt..  ;D

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
I min värld också, har inga givna svar. Därför är det intressant med folks synpunkter.

Vad som är spinn- eller flugspö böjar väl också bli lite luddigt..  ;D
Inte om man har sjunk DT och en 2" (Waddington?) Proletär :flyguy: ;D
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Hjortmyrs

• Gäst
Ytterst individuellt vart gränsen går.

En "gräns" tycker jag är att vid flugfiske har man varken spinn eller haspelrulle. Kastlängden begränsas av löslinan. Linan är kastvikten och inte ett koncentrerat drag eller sänke.

Mitt tycker är att man som flugfiskare ska få ha möjligheten att anpassa sin utrustning till olika fiskesituationer.

Bra synpunkter! En del linor börjar dock bli väldigt långa drag/sänken i mina ögon (om man får skämta till det lite).

Hjortmyrs

• Gäst
Inte om man har sjunk DT och en 2" (Waddington?) Proletär :flyguy: ;D

;D

Mitcho

• Gäst
Bra synpunkter! En del linor börjar dock bli väldigt långa drag/sänken i mina ögon (om man får skämta till det lite).
Högst allvarligt det här :appa2:
Det står väl inte på det kommer "spinn-fluga" med flugspö, framtiden får visa hur det blir.