Henka: Vad kör du med för olja i år?
Vad är det för skillnad på linoja och den "träolja" som säljs på stormarknaden? 
Lustigt att du frågar, för just idag skulle jag gå ner å olja båten, plockade fram allt, inklusive en nyäten men otroligt trött liten unge som skulle få sova i vagnen under tiden jag oljade... Så den övertrötte och ilskne ungen knölades ner i vagnen och bäddades om, vilket hela kvarteret hörde att det inte var uppskattat, jag rafsade ihop grejerna, bland annat tjära, drev, terpentin, penslar, kniv, skruvmejsel, gasolbrännare från biltema och tändare samt en gammal avlagd kastrull, och dessutom en piassavakvast så att jag för en gångs skull skulle kunna borsta av båten ordentligt innan jag oljade fast mer dret i den

EFter ett par hundra meter somnade monstret i vagnen, stressen å irritationen började lägga sig, och det mesta kändes bra, jag släntrade ner till båten tog fram tjära, drev och kniv och drevade så fint efter konstens alla regler. Detta efter att ha borstat av den utvändigt förstås.
Sen var det dags för att olja den, jag tänkte blanda oljan med terpentin och sen värma upp den för bästa uppsugningsförmåga. Oljan ja. Vilken jävla olja, jo, den som står hemma i hallen.
För övrigt är det kokt linolja, och skillnaden mellan sån olja och "träolja" är att det bara finns kokt i hallen

Jag vet ärligt talat inte så mkt om skillnaden, men vad jag läst på burkarna på stormarknad så är det "linoljebaserad oljeblandning"...
Nytt försök imorrn?