Författare Ämne: Abborre på fluga.  (läst 1089 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad västvis

• Antal inlägg: 3 109
Abborre på fluga.
« skrivet: november 13, 2011, 15:34:48 »
Föregående helg så prövade jag på ett riktat fiske efter Abborre med fluga. Kan väl inte säga att det blev direkt lyckat två små Borrar och en liten Gädda blev resultatet.
Fisket skedde från land i en av de insjöar där jag har årskort. Flugan som andvändes var en orange skapelse med guldskalle. Nu vill jag gärna höra era erfarenheter om fiske after Abborre med fluga. För mig var det första gången som jag jagade Borrar med fluga och behöver all kunskap om detta fiske. Andvände ett #5 spö och flytlina med en sjunkande Polytafs. Fiskade hem flugan ryckvis rätt Ir fel, kom med synpunkter.   :hmm:

Hjortmyrs

• Gäst
SV: Abborre på fluga.
« Svar #1 skrivet: november 13, 2011, 15:53:44 »
Tycker det lät rätt.
Nu när det är kallt i vattnet, kan man nog få söka dessa fiskar på djupare vatten. Antingen från båt eller från land med djupt vatten utanför. En helsjunkande lina/klump kan nog vara att föredra.
Har själv aldrig flugfiskat abborre men vet folk som fått bra fisk med sjunklina och glittriga boobies.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 7 173
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #2 skrivet: november 13, 2011, 16:37:53 »
Jag tycker att sensommarfisket och det tidiga höstfisket är då man lättast kommer i kontakt med abborre.
Som alltid då kan man finna dom jagandes i stim på lite grundare vatten och det blir då lite enklare att komma i kontakt med dom.
Får man en bör man vara snabb å kroka av för att direkt lägga ut på samma ställe igen.
I strömvatten står de ofta i stora stim i strömkanter å bakvatten, leta å hitta sen är det oftast inga problem.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

K-O.V

• Gäst
« Svar #3 skrivet: november 13, 2011, 20:57:25 »
Popperfiske efter borren en ljumen kväll :love: :love:
Vilka ruggiga påslag man får uppleva när borren jagar i kapp poppern och vill göra prsessen kort med den :looney: