Forumnyheter:

Fiskelust foruminfo Här finns kortfattad och enkel information om vÃ¥rt forum.

Huvudmeny

Prisskillnad Sverige vs Finland

Startat av Gruvslusk, mars 26, 2013, 09:14:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gruvslusk

Har gjort en inlägg om detta på Edge och tänkte även göra ett inlägg här på Fiskelust och höra va
ni tycker om detta.

Köpte ett Vision Cult 13'2 från Finland av skälet att jag fick den 1500kr billigare med frakt
Och Loop är det även stor prisskillnad på kolla själva  http://www.kalakaapu...tails.php?p=871
Frågan är varför denna stora prisskillnad ????? jag tror inte att butikerna i Sverige tar högre provision men mellanhänderna misstänker jag starkt på och valutakursen mellan kronan och euron kan nog inte göra så stor skilnad på priset och momsen är det inte heller nå större skillnad.
Kanske läge för någon butiksägare att kolla upp mellanhänderna ?????

ps. Danielsson rullarna har ungefär samma pris i Finland som i Sverige men då har inte Danielsson nå
mellanhänder heller  :haum:

Pekka

Lite lustigt....i minst eftersom om man tittar på konsumentpriser rent generellt, så är iofs Sverige ett något dyrare land men skillnaden är inte dramatisk på något sätt.
Funderar på om Vision...som väl är finskt....kan spela någon roll.
Kanske vill de försvara sin hemmamarknad med konkurrensmässiga priser och tvingar med det resterande aktörer till att följa med ?!
Låter iofs inte som någon bra strategi....men på rak arm ser jag inget annat.

Men....om jag hade förstått en enda stavelse, så skulle jag handla allt på http://www.sportia-pekka.fi/   :D :D
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Gruvslusk

Loop cross 14' #9 6790kr ordinarie pris i Finland i ordinarie pris i Sverige 8999kr

Och 5439kr med rean på Sportia-Pekka i Finland  :hmm:

Sg

Jag som handlare borde kanske inte skriva i såna här ämnen men det kan ju till exempel vara så att Vision sköter sin egna distribution i Finland medan det i Sverige går genom FlyDressing som också står för marknadsföring, reklamationshantering osv.

Finland är också ett Euroland om det kan ha betydelse vet jag dock ej.

Pekka

Citat från: Sg skrivet mars 26, 2013, 10:56:31
Jag som handlare borde kanske inte skriva i såna här ämnen men det kan ju till exempel vara så att Vision sköter sin egna distribution i Finland medan det i Sverige går genom FlyDressing som också står för marknadsföring, reklamationshantering osv.

Frågan är då varför de sänker sina priser istället för att höja sina marginaler ?

...en billig euro påverkar så klart men den förklarar inte hella skillnaden.
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Sg

Citat från: Pekka skrivet mars 26, 2013, 10:59:02
Frågan är då varför de sänker sina priser istället för att höja sina marginaler ?

...en billig euro påverkar så klart men den förklarar inte hella skillnaden.

Vad producenterna tar för sina produkter har ju inte vi någon aning om nu. Vad butikerna väljer att ta till kund speglar inte nödvändigtvis bara den inhemska marknaden. Alla butiker vill sälja. Idag har det blivit rätt vanligt med nordiska butiker som gärna vill ta över hela nordens marknad dessutom. Dvs man sänker sina priser för att bli billigast inte bara över sitt eget land utan kanske till och med över större yta än så. Fiskemarknaden har på senare tid börjat bli ganska så pris"utsatt" och kommer förmodligen fortsätta bli det ett tag till. Många köper endast där det är billigast och det tvingar aktörer att sänka sina priser eller inte sälja alls. Marginalerna sänks givetvis i samband med detta.

Vi är väl typ på fisket nu var elektronikmarknaden var för 10/15 år sedan eller något sådant.

Pekka

Citat från: Sg skrivet mars 26, 2013, 11:02:43
Vad producenterna tar för sina produkter har ju inte vi någon aning om nu. Vad butikerna väljer att ta till kund speglar inte nödvändigtvis bara den inhemska marknaden. Alla butiker vill sälja. Idag har det blivit rätt vanligt med nordiska butiker som gärna vill ta över hela nordens marknad dessutom. Dvs man sänker sina priser för att bli billigast inte bara över sitt eget land utan kanske till och med över större yta än så. Fiskemarknaden har på senare tid börjat bli ganska så pris"utsatt" och kommer förmodligen fortsätta bli det ett tag till. Många köper endast där det är billigast och det tvingar aktörer att sänka sina priser eller inte sälja alls. Marginalerna sänks givetvis i samband med detta.

Vi är väl typ på fisket nu var elektronikmarknaden var för 10/15 år sedan eller något sådant.
Skillnaden är ju den att på marknaden för fiskeprylar så finns ingen tydlig prispressare, som det finns på ex på marknaden för hemelektronik.....typ Media Markt och Elgiganten som har detta som en utttalad strategi.
Även om allt fler köp sker utanför det egna hemlandet så är det inte det som dominerar.
Tappar men den lokala handeln så finns det heller inga aktörer som vill marknadsföra produkterna lolkalt och det är ingen utveckling som en leverantör vill se.
Generellt för alla branscher är ju att ävenom man har ett övergripande koncernbeteende så drivar man det lokala maknade just lokalt...på plats.
Risken med alternativet är att man aggerar prispressare för sig själv, utan att det egentligen finns någon anlednig...dvs man konkurrerar med sig själv.
Bra för mig som konsument, men låter som en tveksam strategi för ett företag.
Men...det kanske har en annan plan som jag inte ser....det är ju väldigt sällan sådant här händer av en slump.

Sg

Citat från: Pekka skrivet mars 26, 2013, 11:12:06
Skillnaden är ju den att på marknaden för fiskeprylar så finns ingen tydlig prispressare, som det finns på ex på marknaden för hemelektronik.....typ Media Markt och Elgiganten som har detta som en utttalad strategi.
Även om allt fler köp sker utanför det egna hemlandet så är det inte det som dominerar.
Tappar men den lokala handeln så finns det heller inga aktörer som vill marknadsföra produkterna lolkalt och det är ingen utveckling som en leverantör vill se.
Generellt för alla branscher är ju att ävenom man har ett övergripande koncernbeteende så drivar man det lokala maknade just lokalt...på plats.
Risken med alternativet är att man aggerar prispressare för sig själv, utan att det egentligen finns någon anlednig...dvs man konkurrerar med sig själv.
Bra för mig som konsument, men låter som en tveksam strategi för ett företag.
Men...det kanske har en annan plan som jag inte ser....det är ju väldigt sällan sådant här händer av en slump.

Skulle vilja påstå att du har fel vad gäller brist på prispressare. Men som jag sa så är det inte lika långt gånget som det är i MM/EG än.
Ta exempelvis youfish och happyangler. Räcker att du läser ett forum som fiskesnack eller dylikt i en vecka och kollar vart folk hänvisar användare som är nyfikna på att handla prylar. Eftersom dessa butiker ofta säljer vissa rullar och spön till lägre pris än det hade varit möjligt för en svensk butik är det klart att marknaden går åt det hållet.

När man har aktörer som gör på det viset kan man ju välja om man antingen vill titta på eller följa med. Sen påverkar det såklart vilka inköpskanaler du har.
Så vitt jag förstått det har exempelvis happyangler uttalat att de vill ta över nordiska marknaden och företaget som äger happyangler är ett "hyfsat" stort företag också. Dvs ekonomiska muskler i ryggen när man går in i en ny marknad för att plocka andelar. Lite granna så MM gick in i Sverige också. MMs mission i Sverige är att gå förlust tills de andra aktörerna brakar ihop.

Pekka

Citat från: Sg skrivet mars 26, 2013, 11:17:18
Skulle vilja påstå att du har fel vad gäller brist på prispressare. Men som jag sa så är det inte lika långt gånget som det är i MM/EG än.
Ta exempelvis youfish och happyangler. Räcker att du läser ett forum som fiskesnack eller dylikt i en vecka och kollar vart folk hänvisar användare som är nyfikna på att handla prylar. Eftersom dessa butiker ofta säljer vissa rullar och spön till lägre pris än det hade varit möjligt för en svensk butik är det klart att marknaden går åt det hållet.

När man har aktörer som gör på det viset kan man ju välja om man antingen vill titta på eller följa med. Sen påverkar det såklart vilka inköpskanaler du har.
Så vitt jag förstått det har exempelvis happyangler uttalat att de vill ta över nordiska marknaden och företaget som äger happyangler är ett "hyfsat" stort företag också. Dvs ekonomiska muskler i ryggen när man går in i en ny marknad för att plocka andelar. Lite granna så MM gick in i Sverige också. MMs mission i Sverige är att gå förlust tills de andra aktörerna brakar ihop.
Ser fortfarande ingen riktig prispressare i de aktörer du nämner.
Dessutom så vill jag se vilka priser man ska pressa eftersom återförsäljarna inte sätter priserna fritt.
Stora leverantörer som ex amerikanska Simms och Loomis och norska (är det väl) Guidelline kommer inte att tillåta återförsäljarna att sätta vilka priser som helst. Så hur denna prispress ska gå till har jag svårt att se.
Dessutom så ser vi nu att leverantörerna gör allt för att försvara sina intäkter, genom att tex förbjuda återförsäljare att sälja på auktioner via ex eBay. Ett sådant aggerande skapar inte större marginaler, men det säkrar en hög intäktsnivå.
Skulle däremot vi se en aktör som kan få med sig de stora leverantörerna så är det naturligtvis teoretiskt möjligt med lägre konsumentpriser. Dock tror jag inte att de stora drakarna bryr sig som vad Happyangler gör.
Gällande MMs mission om att gå förlust tills de andra aktörerna brakar ihop, så är ju ett annat alternativ att de själva går förlust tills de själva brakar ihop.
Ingen skulle dock bli gladaare än jag om jag har fel  :)

Sg

Citat från: Pekka skrivet mars 26, 2013, 11:42:39
Ser fortfarande ingen riktig prispressare i de aktörer du nämner.
Dessutom så vill jag se vilka priser man ska pressa eftersom återförsäljarna inte sätter priserna fritt.
Stora leverantörer som ex amerikanska Simms och Loomis och norska (är det väl) Guidelline kommer inte att tillåta återförsäljarna att sätta vilka priser som helst. Så hur denna prispress ska gå till har jag svårt att se.
Dessutom så ser vi nu att leverantörerna gör allt för att försvara sina intäkter, genom att tex förbjuda återförsäljare att sälja på auktioner via ex eBay. Ett sådant aggerande skapar inte större marginaler, men det säkrar en hög intäktsnivå.
Skulle däremot vi se en aktör som kan få med sig de stora leverantörerna så är det naturligtvis teoretiskt möjligt med lägre konsumentpriser. Dock tror jag inte att de stora drakarna bryr sig som vad Happyangler gör.
Gällande MMs mission om att gå förlust tills de andra aktörerna brakar ihop, så är ju ett annat alternativ att de själva går förlust tills de själva brakar ihop.
Ingen skulle dock bli gladaare än jag om jag har fel  :)

i MMs och EGs fall handlar det ju om vem som har mest pengar att förlora innan det är kört egentligen. Ingen förutom konsumenten gynnas egentligen av det just nu.
Att leverantörerna försöker påverka prissättningen är förvisso en verklighet. Det är dock också en olaglighet och i länder som exempelvis Danmark åker leverantörerna dit så det visslar om det om de ens hintar priskontroll. I Sverige är vi tyvärr lite väl svaga på denna biten då många tror att leverantörerna egentligen bestämmer. I den butiken vi driver som ligger i en Outletgalleria har vi ju dessa ögon konstant på oss och både lev. och andra intressen försöker konstant påverka vår prisbild. Är det stora aktörer har leverantörer egentligen 2 val. Antingen accepterar de fri prissättning vilket är lagstadgat eller så struntar de i att leverera om de kan finna någon bra anledning till detta. Leverantörer har dock ett dilemma i ett sådant fall eftersom de hellre arbetar med en stor aktör än flera små av praktiska skäl.

Summa summarum är att leverantörerna egentligen inte har den makten de utövar och vissa påverkas av. Fler borde nyttja sina rättigheter istället för att böja sig.

Gruvslusk

Citat från: Sg skrivet mars 26, 2013, 10:56:31

Men hur förklara man när en Loop Cross 14'#9 är 2200kr billigare i ordenarie pris i Finland ???? För Loop är väl ett svenskt märke ;)

Ismo

Så gott som ALLA fiskar i Finland...därav lägre pris där... ;D

Gruvslusk

Sg

Citat från: Gruvslusk skrivet mars 26, 2013, 12:38:28
Men hur förklara man när en Loop Cross 14'#9 är 2200kr billigare i ordenarie pris i Finland ???? För Loop är väl ett svenskt märke ;)

Kan tyvärr inte förklara det. Större konkurrens mellan fler butiker som säljer samma varor möjligtvis. Fler varumärken som slåss om kunder är en annan möjlighet. Nokiaaktien kanske är så låg att folk inte har råd med dyrare är en tredje ;D

Citat från: ismo skrivet mars 26, 2013, 12:45:28

Det är nog ärligt talat ingen jättedum teori för det är just en väldigt stor del av finländare som fiskar.

Pekka

Citat från: Sg skrivet mars 26, 2013, 12:32:19
i MMs och EGs fall handlar det ju om vem som har mest pengar att förlora innan det är kört egentligen. Ingen förutom konsumenten gynnas egentligen av det just nu.
Att leverantörerna försöker påverka prissättningen är förvisso en verklighet. Det är dock också en olaglighet och i länder som exempelvis Danmark åker leverantörerna dit så det visslar om det om de ens hintar priskontroll. I Sverige är vi tyvärr lite väl svaga på denna biten då många tror att leverantörerna egentligen bestämmer. I den butiken vi driver som ligger i en Outletgalleria har vi ju dessa ögon konstant på oss och både lev. och andra intressen försöker konstant påverka vår prisbild. Är det stora aktörer har leverantörer egentligen 2 val. Antingen accepterar de fri prissättning vilket är lagstadgat eller så struntar de i att leverera om de kan finna någon bra anledning till detta. Leverantörer har dock ett dilemma i ett sådant fall eftersom de hellre arbetar med en stor aktör än flera små av praktiska skäl.

Summa summarum är att leverantörerna egentligen inte har den makten de utövar och vissa påverkas av. Fler borde nyttja sina rättigheter istället för att böja sig.
En vacker tanke men tyvärr inte en realitet.
Naturligtvis så gör leverantörerna inget olagligt eftersom de hanterar ex på detta sätt

- De skriver avtal med återförsäljarna med där man förbinder sig att sälja till rekomenderade priser.
På så sätt går återförsäljaren (eller distributören) frivilligt med på den prsissättning som leverantören vill ha.
Hur frivilligt detta är kan ju diskutera....
Att leverantörerna bara har de två val du nämner kunden man ju önska sig, men de vill gärna se till att de själva styr vilka val de har.....och vem kan klandra dem egentligen...
Internationelt finns det just nu ett par pågående rättsfall i andra branscher, där man granskar dessa avtal.
(läste om dessa rättsfall för ett tag sedan, emn kan inte just nu komma på var...)
Tveksamt om det i juridisk mening är olagligt att skriva dessa avtal.

Det du har rätt i är att det som krävs är en ännu tuffare konkurrenslagstiftning för att komma åt detta.

Jag vet handlare som testat med prissänkningar under leverantörens smärtgräns....och det skapade en ohållbra situation för ÅF:en och priserna åkte tillbaka till samma nivåer igen.
Det finns ju en anledning till att fiskeprylar kostar ungefär lika mycket oavsett handlare.......

Sg

Citat från: Pekka skrivet mars 26, 2013, 13:17:05
En vacker tanke men tyvärr inte en realitet.
Naturligtvis så gör leverantörerna inget olagligt eftersom de hanterar ex på detta sätt

- De skriver avtal med återförsäljarna med där man förbinder sig att sälja till rekomenderade priser.
På så sätt går återförsäljaren (eller distributören) frivilligt med på den prsissättning som leverantören vill ha.
Hur frivilligt detta är kan ju diskutera....
Att leverantörerna bara har de två val du nämner kunden man ju önska sig, men de vill gärna se till att de själva styr vilka val de har.....och vem kan klandra dem egentligen...
Internationelt finns det just nu ett par pågående rättsfall i andra branscher, där man granskar dessa avtal.
(läste om dessa rättsfall för ett tag sedan, emn kan inte just nu komma på var...)
Tveksamt om det i juridisk mening är olagligt att skriva dessa avtal.

Det du har rätt i är att det som krävs är en ännu tuffare konkurrenslagstiftning för att komma åt detta.

Jag vet handlare som testat med prissänkningar under leverantörens smärtgräns....och det skapade en ohållbra situation för ÅF:en och priserna åkte tillbaka till samma nivåer igen.
Det finns ju en anledning till att fiskeprylar kostar ungefär lika mycket oavsett handlare.......
För att kommentera ovanstående blir det tyvärr så att jag måste delge min egna erfarenhet ur perspektivet som anställd och det kan jag såklart inte göra i vilken utsträckning som helst pga uppenbara skäl. Det enda man kan säga egentligen är att det finns många anledningar till varför situationen ser ut som den gör. Alla led har ju en roll i vad som händer, även kunderna.

Det enda man kan konstatera är att fler och fler kunder handlar efter prislapp och att den trenden ökar rätt så dramatisk.

Betis

Citat från: ismo skrivet mars 26, 2013, 12:45:28
De är väl inte mä flugspön , de är väl mask å nät... :loopis:
Fast nu ska en ju maskmeta mä flugspö.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Gruvslusk

Citat från: Betis skrivet mars 26, 2013, 13:28:24

Kan bara hålla med dig fast jag är finne själv men gäller givetvis inte mig  :hmm:

Betis

Mellanhänder är ett jävla skit... :p :p
Inom allt, de snor åt sig mångdubbelt mer än vad producenter och utvecklare får.
Citat från: Gruvslusk skrivet mars 26, 2013, 13:33:43
Kan bara hålla med dig fast jag är finne själv men gäller givetvis inte mig  :hmm:
Fast jag vet egentligen inte, jag bara spetsade till det lite.. ;D
I am the real one.

Sg

Samtidigt står leverantörerna för marknadsföring, distribution, reklamationshantering och en produktbas som gör att du kanske slipper handla av fler leverantörer än onödigt. Nu går ju trenden till att fler och fler mellanhänder kapas för att folk blir mer och mer prismedvetna och fri handel inom EU osv. Jag vill ändock påstå att de har en ganska berättigad roll. Ja, det blir såklart dyrare att handla men vi lever i ett I-land och har dessutom jäkligt generösa konsumentköplagar vad gäller reklamationsärenden och dylikt.

Det är skitklart skönare att betala mindre för att man kapade ett led men du kanske inte har lika mkt smidigheter vid problem och du kanske heller aldrig köpte produkten för att det saknades reklam och info om den.

Ismo

Citat från: Betis skrivet mars 26, 2013, 13:28:24

Vadå! ..antingen så mask-metar en med spöt lr. så drar en näten med en. :dunk:

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet mars 26, 2013, 13:48:58

Vadå! ..antingen så mask-metar en med spöt lr. så drar en näten med en. :dunk:

Very well spoken my friend! :D

Ron

"A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other."

amebix

fittstuvningshjärna!!!!!!

Thomas L

Inte så konstigt. Jag köpte Rapala wobbler för 20::- i Budapest för drygt 15 år sen. Made in Finland. Tycker ju att frakt till Ungern borde va dyrare än till Sverige.
Motsvarande i Sverige gick på 80-100:- minst  :p
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Ismo

Allt beror väl på hur fort nån vill bli rik? :haum:

Betis

Citat från: ismo skrivet mars 27, 2013, 11:59:12
Allt beror väl på hur fort nån vill bli rik? :haum:
Nån mellanhand ja....
Eller hur dumma jon vi konsumenter är.

Bra det här med möjligheten att handla internationellt och pressa krämarna lite...
I am the real one.

Gruvslusk

Citat från: Betis skrivet mars 27, 2013, 12:05:31
Nån mellanhand ja....
Eller hur dumma jon vi konsumenter är.

Bra det här med möjligheten att handla internationellt och pressa krämarna lite...

Jag har kollat runt på webben om prisskillnader mellan svenska och finska mellanhänder men hittar inget någonstans :/ verkar vara hemligt eller så hittar jag inte bara  :haum: kanske någon annan här på forumet hittar något om prisskilnaderna ;) kanske sänks priserna i Sverige  :tadaa: eller höjs i Finland  :rofl:

Henka

Citat från: Pekka skrivet mars 26, 2013, 09:32:09
Men....om jag hade förstått en enda stavelse, så skulle jag handla allt på http://www.sportia-pekka.fi/   :D :D

Det verkar vara billiga hockeyhandskar där just nu!
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Pekka

Citat från: Henka skrivet oktober 07, 2014, 14:23:59
Det verkar vara billiga hockeyhandskar där just nu!
...och detta typiska finska erbjudandet... :booze:

Henka

Citat från: Pekka skrivet oktober 07, 2014, 14:35:01
...och detta typiska finska erbjudandet... :booze:

Alla borde ha en, med hjul!
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Pekka

Citat från: Henka skrivet oktober 07, 2014, 15:09:45
Alla borde ha en, med hjul!
Jepp....en Sup-Lautasetti med hjul står högst på önskelistan  :hmm:

MADMOOSE

Citat från: Pekka skrivet oktober 07, 2014, 15:15:30
Jepp....en Sup-Lautasetti med hjul står högst på önskelistan  :hmm:

Aquamarina Sup....är det en sån där kallsup?  :haum:

Pekka

Citat från: MADMOOSE skrivet oktober 07, 2014, 15:22:08
Aquamarina Sup....är det en sån där kallsup?  :haum:
Nä...jag tror att det är en sån däringa uppblåsbar historia som heter Marina.
Aqua Marina indikerar att det är någon typ av porr-sjöjungfru....
SPK-2 står troligen för "Spanking 2" och är säkert namnet på just denna modell...och det förklarar vad paddeln ska användas till...

Henka

Citat från: Pekka skrivet oktober 07, 2014, 15:34:57
SPK-2 står troligen för "Spanking 2" och är säkert namnet på just denna modell...och det förklarar vad paddeln ska användas till...

Nu undrar jag lite över var man ska sätta hjulen :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Pekka

Citat från: Henka skrivet oktober 07, 2014, 15:36:45
Nu undrar jag lite över var man ska sätta hjulen :haum:
Antagligen ska de placeras så att man kommer åt dem med käppen.... :-\

MADMOOSE

Citat från: Pekka skrivet oktober 07, 2014, 15:34:57

Ja du vet säkert bäst!  :haum:

Pekka

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007