Författare Ämne: Trekking/hikingskor  (läst 6501 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pekka

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 127
  • Member of The Tankhat club of Sweden
Trekking/hikingskor
« skrivet: oktober 09, 2014, 09:33:18 »
Ja....några bra tips på vettiga skor för en vettig peng.
Modellen ska vara låg...dvs inga kängor och priset gärna max 1300:-

...just denna gång behöver de inte ha hjul  :nono:

Så....fram med alla era kunskaper och erfarenheter som jag vet att ni besitter......  :liar:
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 687
  • Oooooaaaah!
SV: Trekking/hikingskor
« Svar #1 skrivet: oktober 09, 2014, 09:48:35 »
Denna mörka,blöta,hala tid som kommer...så en sula som funkar halt underlag vore bra :hmm:

Kanske bara broddar som behövs?.. :haum:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #2 skrivet: oktober 09, 2014, 09:56:53 »
Denna mörka,blöta,hala tid som kommer...så en sula som funkar halt underlag vore bra :hmm:

Kanske bara broddar som behövs?.. :haum:
Jaha...då vet jag att skorna ska ha en sula i alla fall  :rolleye:
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #3 skrivet: oktober 09, 2014, 09:58:30 »
Jaha...då vet jag att skorna ska ha en sula i alla fall  :rolleye:

Vi har nyligt haft säkerhetskultur kurs på jobbet!...så nu tänker jag bara på det..så en rullator med X-tra stödhjul vore på sin plats oxå.. :hmm:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #4 skrivet: oktober 09, 2014, 09:59:16 »

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #5 skrivet: oktober 09, 2014, 10:01:25 »
Här finns det billiga annars.

http://www.xxl.se/skor/herrskor/hiking-och-walkingskor/c/140204
Tomte  :spank:
Hitta skor är inga problem.....lite mer knepigt att bestämma sig för vilken  :loopis:
Så...tips på vilken sko vill jag ha  :hmm:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #6 skrivet: oktober 09, 2014, 10:04:13 »
Tomte  :spank:
Hitta skor är inga problem.....lite mer knepigt att bestämma sig för vilken  :loopis:
Så...tips på vilken sko vill jag ha  :hmm:

Ja! ..jag brukar ha svårt att veta vilken av skorna jag vill ta med.. :haum:

Men en mjukare sula för höst/vinter..hårdare vår/sommar skulle jag tänka mig. :hmm:

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #7 skrivet: oktober 09, 2014, 10:06:08 »

Ja! ..jag brukar ha svårt att veta vilken av skorna jag vill ta med.. :haum:

Men en mjukare sula för höst/vinter..hårdare vår/sommar skulle jag tänka mig. :hmm:
Jamen då så.....då vet jag vilken jag vill köpa  :rolleye:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #8 skrivet: oktober 09, 2014, 10:11:51 »
Jamen då så.....då vet jag vilken jag vill köpa  :rolleye:

Men för fan!..vilken modell du vill ha..kan/ska vi väl inte styra :dunk: tänk på underlaget i 1:a hand...

Men om du envisas så..

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 459
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #9 skrivet: oktober 09, 2014, 10:13:53 »
Vad ska du ha skorna till?

Ute och fingå lite mellan stans olika kafeer, eller ut å klafsa i leriga åkrar längs Tidans sanka stränder i helgen?
Välkommen :D
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #10 skrivet: oktober 09, 2014, 10:25:21 »
Vad ska du ha skorna till?

Ute och fingå lite mellan stans olika kafeer, eller ut å klafsa i leriga åkrar längs Tidans sanka stränder i helgen?
Välkommen :D
Nä...inget fingående....det handlar om gående och klafsande i skog och mark.
Där jag bor är det 1 mil mellan kaféerna  ;)
Till den riktigt kalla perioden har jag kängor och vill ha ett par skor som funkar vår/sommar/höst  :)

Tack för inbjudan, men jag måste avstå denna gången  :hmm:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #11 skrivet: oktober 09, 2014, 11:20:58 »
Nä...inget fingående....det handlar om gående och klafsande i skog och mark.
Där jag bor är det 1 mil mellan kaféerna  ;)
Till den riktigt kalla perioden har jag kängor och vill ha ett par skor som funkar vår/sommar/höst  :)

Tack för inbjudan, men jag måste avstå denna gången  :hmm:

Bästa greppet är barfota :hmm: ..det märkte jag efter en kväll..som jag egentligen inte minns! :-\

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #12 skrivet: oktober 09, 2014, 14:29:11 »

Men för fan!..vilken modell du vill ha..kan/ska vi väl inte styra :dunk: tänk på underlaget i 1:a hand...

Men om du envisas så..
OK...så om du ställer frågan: "Vad ska jag köpa för 15-fotare", så nöjer du dig med svaret: "köp ett 4-delat, de har många 4-delade på www.berras.se"   :bf1:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #13 skrivet: oktober 09, 2014, 15:37:28 »
OK...så om du ställer frågan: "Vad ska jag köpa för 15-fotare", så nöjer du dig med svaret: "köp ett 4-delat, de har många 4-delade på www.berras.se"   :bf1:

Detta är ett fiskeforum!..då hade du antagligen fått ett vettigt svar.

Men fråga om hilly-billy dojor på ett svampforum.. :bf1:

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #14 skrivet: oktober 09, 2014, 15:43:51 »

Detta är ett fiskeforum!..då hade du antagligen fått ett vettigt svar.

Men fråga om hilly-billy dojor på ett svampforum.. :bf1:
Frågor om fiske får man ju inte heller svar på  :vissla:
Jag är ganska övertygad om att jag inte är den enda fiskaren som ibland har annat än vadaskor på mig vid fiske  :tafeja:

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 968
« Svar #15 skrivet: oktober 09, 2014, 19:33:11 »
Ismo brukar väl glömma någon av sina skor? Han kanske kan svara på vilka som är bekväma att hoppa på ett ben i?  :haum:

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #16 skrivet: oktober 10, 2014, 07:41:21 »
Ismo brukar väl glömma någon av sina skor? Han kanske kan svara på vilka som är bekväma att hoppa på ett ben i?  :haum:
Jag hoppas att han även kan svara på vilket ben som är mest bekvämt att hoppa på.....i fall jag väljer att bara köpa en sko  :haum:

Utloggad Helljammer

• Antal inlägg: 1 257
« Svar #17 skrivet: oktober 10, 2014, 08:18:27 »
Är det klaffsa du skall göra så låter ju kängor som ett vettigt alternativ? Varför lågskor? Om lågskor, funderat på terränglöparskor istället för promenadskor? Skönare, torkar vanligen fortare när man väl klaffsat ned och ofta grymt bra grepp i terräng.
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #18 skrivet: oktober 10, 2014, 08:40:37 »
Är det klaffsa du skall göra så låter ju kängor som ett vettigt alternativ? Varför lågskor? Om lågskor, funderat på terränglöparskor istället för promenadskor? Skönare, torkar vanligen fortare när man väl klaffsat ned och ofta grymt bra grepp i terräng.
Ta inte ordet "klaffsa" så bokstavligt.
Vad det handlar om är skor får promenader i skog och mark....tex när man är ute och fotograferar, plockar svamp.....eller bara ute och filosoferar. Vi pratar alltså om ganska lättframkomlig skogsmark...inga hala stenpartier eller små berg som kräver något fantastiskt grepp)
Jag ju nästan så långt söderut man kan komma i vårt land och vi kan ju mycket väl ha +10 grader i december (eller som vi har nu +17 i mitten av oktober) och då vill jag inte ha kängor i alla fall. Jag har kängor som jag använder om och när det blir kallt.
Terränglöparskor har jag funderat på, men jag vet inte.
Det skulle kunna vara en sko som denna: http://www.naturkompaniet.se/keen-m-gypsum
Sedan är jag ute efter om någon har erfarenhet av någon specifik sko som det är nöjda...eller missnöjda...med.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #19 skrivet: oktober 10, 2014, 09:58:03 »
Jag hoppas att han även kan svara på vilket ben som är mest bekvämt att hoppa på.....i fall jag väljer att bara köpa en sko  :haum:

Alltid ens naturliga "upphopps ben" ..som vid ev. försök till längdhopp! lr. en layup i basket...m.m   ..för min del..så blir det vänster ben/fot.  :hmm:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #20 skrivet: oktober 10, 2014, 10:19:17 »
Går en nu i skog & mark,..så har nog en sällan lågskor. Sen så bör dom nog vara lite väta tåliga.
Orienterarna kör ju med lågskor....men ser ut som svin som vältrat i värsta dyngan vid målgång. :bf1:

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #21 skrivet: oktober 10, 2014, 10:30:24 »
Men nu ska jag ha lågskor.
Det är ju knappast så att jag ska ut i skogen för första gången, så jag vet att det är ett par lågskor jag behöver.
Terrängen här nere är sällan speciellt besvärlig.....man behöver knappast gå över någon myrmark  ::)

Ni som tvunget vill ha högre skaft, kan jag rekommendera de Ismo använder vid sina "promenader"

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #22 skrivet: oktober 10, 2014, 10:33:07 »
Men nu ska jag ha lågskor.
Det är ju knappast så att jag ska ut i skogen för första gången, så jag vet att det är ett par lågskor jag behöver.
Terrängen här nere är sällan speciellt besvärlig.....man behöver knappast gå över någon myrmark  ::)

Ni som tvunget vill ha högre skaft, kan jag rekommendera de Ismo använder vid sina "promenader"

Allt utom klacken är rätt...en sådan samlar bara skräp! :hmm:

Utloggad jakob

« Svar #23 skrivet: oktober 10, 2014, 10:42:52 »

Allt utom klacken är rätt...en sådan samlar bara skräp! :hmm:

Men klacken är å andra sidan fin att kicka ihjäl fisken med när man är ute på slaktarfiske. Fan, att alltid skovalet ska bli en kompromiss!  :-\

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #24 skrivet: oktober 10, 2014, 10:50:29 »
Men klacken är å andra sidan fin att kicka ihjäl fisken med när man är ute på slaktarfiske. Fan, att alltid skovalet ska bli en kompromiss!  :-\

Men nu skall Pekka bara plocka blommor,svamp,fota lite m.m  så det vore ju synd att någon hittar honom i den utstyrseln fastnaglad. :haum:

Utloggad jakob

« Svar #25 skrivet: oktober 10, 2014, 10:59:12 »

Men nu skall Pekka bara plocka blommor,svamp,fota lite m.m  så det vore ju synd att någon hittar honom i den utstyrseln fastnaglad. :haum:

Men även där fyller ju klacken sin funktion. Vem minns inte barnaårens smultronplockning där man trädde upp de små bären på ett strå?
En rejäl stilettklack borde fungera fint att spetsa upp både svamp och blomster på. Vid hemkomst efter en lyckad naturvandring så har han ju två färdiga grillspett under fötterna!  :yeah:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #26 skrivet: oktober 10, 2014, 11:01:40 »
Men även där fyller ju klacken sin funktion. Vem minns inte barnaårens smultronplockning där man trädde upp de små bären på ett strå?
En rejäl stilettklack borde fungera fint att spetsa upp både svamp och blomster på. Vid hemkomst efter en lyckad naturvandring så har han ju två färdiga grillspett under fötterna!  :yeah:

:haum: ...bara en tittar vart en går.. ;D

Utloggad jakob

« Svar #27 skrivet: oktober 10, 2014, 11:06:10 »
:haum: ...bara en tittar vart en går.. ;D

Kan ju bli smått pinsamt om han steppar lite fel och spetsar till exempel en liten kattunge eller en älgkalv eller nåt annat sött.  :'(

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #28 skrivet: oktober 10, 2014, 11:09:31 »
Kan ju bli smått pinsamt om han steppar lite fel och spetsar till exempel en liten kattunge eller en älgkalv eller nåt annat sött.  :'(

..Ursäkta sig till Betis! ..när en drar av Äskiiil fr. klacken.. :doh:

Utloggad jakob

« Svar #29 skrivet: oktober 10, 2014, 11:16:12 »
..Ursäkta sig till Betis! ..när en drar av Äskiiil fr. klacken.. :doh:

Ja det grillspettet skulle nog inte den gode Betis uppskatta. Två flugsvampar, därnäst en obestämbar blomma (kanske en tistel), en mus, ett par trattkantareller och till sist herr Äskil.  :haum:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #30 skrivet: oktober 10, 2014, 11:30:58 »
Måste vara bra för att samla upp Road-kills! .. :haum:

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #31 skrivet: oktober 10, 2014, 11:33:27 »
Skönt att se att ni håller er sysselsatta  :D

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #32 skrivet: oktober 10, 2014, 11:36:48 »
Skönt att se att ni håller er sysselsatta  :D

Tack Pekka! :D     

Det verkar som om ingen här struttar omkring i lågskor i skog å mark..men varför inte ettpar träskor i riktigt låg modell?..å tappar en skon lr. skorna..så är en miljövänlig i allafall. :hmm:

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #33 skrivet: oktober 10, 2014, 11:44:03 »

Tack Pekka! :D     

Det verkar som om ingen här struttar omkring i lågskor i skog å mark..men varför inte ettpar träskor i riktigt låg modell?..å tappar en skon lr. skorna..så är en miljövänlig i allafall. :hmm:
Tror mer att det handlar om att jag.....mot bättre vetande....ställde en seriös fråga och hoppades på ett vettigt svar  :sowhat:

Utloggad jakob

« Svar #34 skrivet: oktober 10, 2014, 11:50:08 »
Här ska du få ett seriöst svar:
Har en kompis som går mer i kängor än någon annan jag känner. Han "bor" i skogen och på fjället och arbetar med renskötsel och skogsarbete och resterande tid jagar han så hans omdöme litar jag på. Han har gått i de flesta märken och sliter ut kängor som skraplotter och enligt honom så är de bästa han provat av märket Chirucca.
Han använder förstås bara höga kängor men vi kan väl anta att även Chiruccas låga modeller borde hålla samma kvalitet?

Här är ett exempel på en av deras lågskor:

http://www.avignon.se/product.html/labrador-boa?category_id=13

:lumber:

Utloggad jakob

« Svar #35 skrivet: oktober 10, 2014, 11:51:04 »

Utloggad jakob

« Svar #36 skrivet: oktober 10, 2014, 11:52:30 »
Du kan tyvärr inte spetsa katter med dom men säkert stampa ihjäl ett och annat kryp iallafall.  :D

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #37 skrivet: oktober 10, 2014, 12:13:47 »
Du kan tyvärr inte spetsa katter med dom men säkert stampa ihjäl ett och annat kryp iallafall.  :D
Intressanta....även om de verkar vara lite knepiga att få tag i och dessutom tror jag att de ligger över min smärtgräns när det gäller priset.. :-\  Men helt klart intressanta.

Köper jag lågskorna så kan jag kanske sköta de små och låga renarna  :D

Utloggad Lasu

• Antal inlägg: 329
  • Vinter bläää
« Svar #38 skrivet: oktober 10, 2014, 13:38:28 »

Utloggad jakob

« Svar #39 skrivet: oktober 10, 2014, 17:03:25 »
Intressanta....även om de verkar vara lite knepiga att få tag i och dessutom tror jag att de ligger över min smärtgräns när det gäller priset.. :-\  Men helt klart intressanta.

Köper jag lågskorna så kan jag kanske sköta de små och låga renarna  :D

Nejdå, dyrt är bäst!
Sparka renar duger dom säkert till.  :yes:

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #40 skrivet: oktober 10, 2014, 17:54:32 »
Nejdå, dyrt är bäst!
Sparka renar duger dom säkert till.  :yes:
Såg nu att jag skrev "dessutom tror jag att de ligger över min smärtgräns "
Naturligtvis menade jag "dessutom tror jag att de ligger under min smärtgräns"
Sorry   :-\

Utloggad jakob

« Svar #41 skrivet: oktober 10, 2014, 18:00:04 »
Såg nu att jag skrev "dessutom tror jag att de ligger över min smärtgräns "
Naturligtvis menade jag "dessutom tror jag att de ligger under min smärtgräns"
Sorry   :-\

Det är lugnt, även den bäste kan tänka fel ibland!
Är de för billiga så gör som bratsen med champagne, köp två par och vaska det ena paret ner i kökskvarnen eller nåt.  :yeah:

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 7 210
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #42 skrivet: mars 09, 2015, 14:15:35 »
Såg den här nu. Släpp prisgränsen och köp dig ett par Meidel. Sen har du dojjor i åtminstone 10 år framåt. Utan att behöva gå in å krabba. Safe.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....