Författare Ämne: Gäddlina?  (läst 676 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 043
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
Gäddlina?
« skrivet: juli 19, 2015, 11:16:35 »
Någon som har något bra tips på gäddlina till enhands #9?
Eller kan jag lika gärna sätta saxen i en överbliven laxklump och klippa den lite i båda ändar tills den blir ca 20g?
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Utloggad amebix

• Antal inlägg: 666
SV: Gäddlina?
« Svar #1 skrivet: juli 19, 2015, 11:51:04 »
kolla om du hittar rios pike av lite äldre modell  halva priset mot den senaste high-tec linan.
har köpt tre st o klippt om och gjort switch linor utav....
fittstuvningshjärna!!!!!!

pehea

• Gäst
« Svar #2 skrivet: juli 19, 2015, 22:59:04 »
Jag kör GL Pike, gillar dem men vet inte om de är bättre än nåt annat. Har en äldre vision Big mama också, men den är mer "fluglina". Skulle säkert sitta fint som enhands laxsnöre om man fick chansen till sånt fiske. Har sett många tipsa om att ta laxklumpar som är taperade i bägge ändar och bara vända dem bakfram, dvs tunga änden framåt. Eftersom du är van flugfiskare redan innan kan du säkert ta en vanlig WF ur reakorgen och köra med den, ta en klass över spöts klassning.  Många gäddflugare går ju direkt från spinn till gäddfluga, och då är gäddlinorna en stor fördel då de kräver lite mindre timing tycker jag.
Jag är inte så förtjust i klumpar till gäddfiske, men det är förstås en smaksak. 8)

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 043
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #3 skrivet: juli 25, 2015, 18:50:39 »
Jag ska se om jag kan lägga beslag på den där Pike-linan då. Antar att flytlinan är mest gångbar. Eller intermediate?  :haum:
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”