Författare Ämne: Snabbtåg, en miljösatsning?  (läst 977 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 302
  • Oooooaaaah!
SV: Snabbtåg, en miljösatsning?
« Svar #20 skrivet: april 19, 2018, 14:11:35 »
Det är alltid kostnaden som styr.

Gör vi en jämförelse till flugfisket och tar Edge som exempel så är den största tråden Reatråden - billigt just nu, andra trådar om miljömedvetenhet dör direkt.

Man kan vara hur mycket miljömupp som helst men när det kommer till lite rea så då försvinner miljötänket direkt. Dvs billiga tågbiljetter går före ej oljespillande lok som skulle dragit upp priserna när man ska åka på sin fiskesemester.

Så sant! :hmm:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 545
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #21 skrivet: april 19, 2018, 14:13:52 »
Det är alltid kostnaden som styr.

Gör vi en jämförelse till flugfisket och tar Edge som exempel så är den största tråden Reatråden - billigt just nu, andra trådar om miljömedvetenhet dör direkt.

Man kan vara hur mycket miljömupp som helst men när det kommer till lite rea så då försvinner miljötänket direkt. Dvs billiga tågbiljetter går före ej oljespillande lok som skulle dragit upp priserna när man ska åka på sin fiskesemester.
Jo, man är mest lojal mot sin egen plånbok.
Ska jag sätta hela familjen på ett tåg till Stockholm så kommer jag dit för halva priset om jag tar bilen.
Egentligen är nog grundproblemet att vi konsumenter får inte betala för hela kostnaden.
Och själva miljöförstöringen är inte så lätt att få en exakt prislapp på.
Billiga tågbiljetter finns inte tyvärr, ibland är det till och med billigare å flyga.
Å då är nåt fel om du frågar mig. Tåg borde vara billigast, buss näst, sen bil och dyrast flyg.
Borde vara dyrare å skita ned.
Om man nu tänker på miljön.
Trots kreosot, homoslyr och växelolja.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #22 skrivet: april 19, 2018, 14:18:25 »
Jo, man är mest lojal mot sin egen plånbok.
Ska jag sätta hela familjen på ett tåg till Stockholm så kommer jag dit för halva priset om jag tar bilen.
Egentligen är nog grundproblemet att vi konsumenter får inte betala för hela kostnaden.
Och själva miljöförstöringen är inte så lätt att få en exakt prislapp på.
Billiga tågbiljetter finns inte tyvärr, ibland är det till och med billigare å flyga.
Å då är nåt fel om du frågar mig. Tåg borde vara billigast, buss näst, sen bil och dyrast flyg.
Borde vara dyrare å skita ned.
Om man nu tänker på miljön.
Trots kreosot, homoslyr och växelolja.

Tåg borde vara optimala!..trots utbyggad av älv m.m...men Staten borde kolla upp hur mycket skit gammla Lok har spytt ut genom åren..efter alla linjer.
Det hjälper inte att en blir helt plötsligt MILJÖVÄNLIG!...fortfarande intressant vad för skit som finns våra banvallar.. :-X
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #23 skrivet: april 19, 2018, 14:35:46 »

Tåg borde vara optimala!..trots utbyggad av älv m.m...men Staten borde kolla upp hur mycket skit gammla Lok har spytt ut genom åren..efter alla linjer.
Det hjälper inte att en blir helt plötsligt MILJÖVÄNLIG!...fortfarande intressant vad för skit som finns våra banvallar.. :-X
Jo, men sånt har du hela vägen när det gäller allting. Jordbruk, skogsbruk, lantbruk, yrkesfiske, industri, energiproduktion, transporter.
Den största boven nu är väl sjöfarten.
Men det beror nog på vad man tittar på.
Är det övergödning , koldioxidutsläpp, tungmetaller, försurning eller vad?
Men det mesta får hålla på..... :zero:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #24 skrivet: april 19, 2018, 14:44:27 »
Jo, men sånt har du hela vägen när det gäller allting. Jordbruk, skogsbruk, lantbruk, yrkesfiske, industri, energiproduktion, transporter.

Så är det! ..men att tro att en sanerar miljön bara för att en skickar in ett nytt "Lok"..tågset som skall trafikera är bara löjligt!...i längden JA!...men det tar en j-vla låååång tid. ;D

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #25 skrivet: april 19, 2018, 15:20:19 »
Här tror jag man tänker som så att tåg är miljövänligare än flyg.
Men för å få folk å åka med så måste tågen gå konkurrenskraftigt fort nog. Typ 300km/h.
Precis som Rifle skriver, alla måste tjäna nåt på det.

Utloggad Pekka

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 127
  • Member of The Tankhat club of Sweden
« Svar #26 skrivet: april 19, 2018, 20:45:56 »
Tittar m,an på vad som händer just nu så händer det fantastiskt mycket bra och intressant.....i alla fall inom de områden som jag arbetar med.
Transportsektorn håller på att ställa om till hållbara alternativ. Inte bara privatbilismen utan även kollektivtrafik, tunga transporter.....och faktiskt även sjöfarten.
Av lite olika själ går det lite olika fort......pga ekonomi, teknikutveckling och marknadsmognad.....men det pågår.
Skulle vilja påstå att gällande transportsektorn så är hållbarhetståget i rullning (det bor en lite göteborgare i mig)
Vi har mer än 50000 laddbara bilar idag och även om det bara är bråkdel av det totala antalet bilar i Sverige (ca 1%) så är tillväxttakten hög. Kollektivtrafiken elektrifieras snabbt och vi är inte allt för långt borta från att kunna elektrifiera godstrafik på väg.

En annan fantastisk sak är att det det är bra business att som företag vara hållbar idag.
Vi väljer allt oftare att köpa varor från leverantörer som vi tycker står för bra saker....vi är på väg in i en värderingbaserad ekonomi.
Detta kommer sannolikt att bli allt tydligare för kommande generationer.

Så....otroligt långt kvar att vandra, men mycket bra görs nu.
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #27 skrivet: april 19, 2018, 21:03:22 »
Jag håller med dig Pekka, till och med Amrikaner börjar fatta att det går göra pengar på mer miljömässiga alternativ. Förutom deras president då. ::)
Men vägen är lång å vandra å när man vetat om problematiken i så många kan man tycka att det är surt att det ska behöva ta så jävla lång tid.
På kärnkraftsomröstningens tid (snart 40 år sedan) var alla idioter som pratade om vind eller solkraft.
Det har vi här nu.
Nu har vi även fattat Tysklands koncept med stöd för solpaneler så snart kommer vi ikapp dom med.

Nä, utvecklingen går nog åt rätt håll.
Problemet ligger lite i att trots vi vetat allt har vi låtit miljöförstörarna hålla på lite för länge.
Östersjön lär knappast rätta till sig på flera hundra år. Om nånsin.
Trots alla positiva besked så sabbar vi fortfarande  lite mer än vi rättar till .
« Senast ändrad: april 19, 2018, 21:10:21 av Betis »

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #28 skrivet: april 19, 2018, 21:40:36 »
Jo, men det som redan hänt är lite svårt att göra något åt......
Sedan bör man ju titta på dessa frågor utifrån ett globalt perspektiv och då är det nästan ännu roligare.
Framför allt om man tittar på Indien med massiv utbyggnad av solenergi och Kina med samma massiva solenergisatsning och till det så växer antalet laddbara elfordon på ett sätt som vi bara kan drömma om......och det finns hur många exempel som helst.
Så Nä....jag tycker definitivt inte att vi gör mer fel än rätt....däremot startade vi en en sanslöst brant uppförsbacke och i sådana tar det alltid lite tid att få upp farten.

Sedan är hanteringen av solenergi i Tyskland egentligen ett väldigt dåligt exempel.
Ska vi klara att ställa om till hållbarhet så måste omställningen som sådan också vara hållbar...även ekonomisk.
Det var otroligt förmånligt för de som valde att investera, men investeringen betaldes av skattepengar (dvs av alla andra, bla de som inte hade råd att göra denna investering). Nu har den tyska regeringen tvingats att dra lite i handbromsen, vilket är bra.
Lite på samma sätt hanterade Danmark denna fråga och där tvärdog marknaden efter några år.

Så.... även om behovet av omställning är stort, så gäller det att göra det på ett klokt sätt för att undvika endast kortsiktiga resultat.
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #29 skrivet: april 19, 2018, 21:49:12 »
Hoppas bara att det kommer tekniker som gör att saneringen av Hav,Sjö m.m påskyndar allt gift vi spritt ut....då är vi på god väg.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #30 skrivet: april 19, 2018, 22:38:33 »
Nä, det som hänt går inte ta tillbaks.
Men det som händer nu gör det.
Pappersbruken släpper ut för mycket, dikningar sker inom skogsbruket, jordbruket använder för mycket gifter och konstgödsel.
Sjöfarten skitar idag mer än den på land gör.
Yrkesfiskarna får fortfarande tillåtelse att fånga mer fisk än bestånden tål.
Skogsbolag får hugga ned skog som borde få stå kvar. Trots att tillväxten aldrig varit så hög som nu.
Vi låter alltså fortfarande miljöförstörarna skita ned mer än naturen tål.
Jättebra med både Indien å Kina, men först bör vi städa framför egen dörr.
Typ runt Östersjön, den håller i princip på att dö.....

Ska vi föra över det globalt så är det nog fortfarande så att det förstörs mer regnskog än det räddas.
Som exempel.

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #31 skrivet: april 19, 2018, 22:44:48 »
Har ångrat mig...
Allt är skit, inget händer och det är kört.
Vi får hoppas att det ändrar sig till det bästa av sig själv.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #32 skrivet: april 19, 2018, 23:00:56 »
Har ångrat mig...
Nä, men takten är faktiskt fortfarande för låg.
Typ har man 1%kvar av ålbeståndet bör man inte nöja sig med mindre än ett totalförbud på ålfisket.
Just nu sker det en massutrotning av jordens växter och djur mångdubbelt större än när dinosaurierna dog ut.
Ger lite perspektiv.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #33 skrivet: april 19, 2018, 23:10:41 »
Har ångrat mig...

Ingenting är kört!..bara frågan i vilken ände vi skall börja...vad är bäst!..ger mest...kanske fr. båda ändarna? ..vilket jag inte tror. Att sanera en redan förstörd miljö kostar mer än att komma med..miljö anpassade prylar..vad det nu är.

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 970
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #34 skrivet: april 20, 2018, 07:08:01 »
Och allra viktigast i dessa frågor är vad kan jag göra själv för att förändra.  Om vi alla förändrar nåt så blir det mycket bättre och det finns massvis med små saker vi kan förändra i våra liv.
Bara i fisket finns det mycket småsaker, sluta med glidmedel på linorna, sluta med flytmedel på torrflugorna, köp vadare/kläder av mera miljövänligt/återvunnet material, alla superduperlim man använder i flugbindning.
Och för guds skull sluta spola ut saker i avloppet som ej hör hemma där! Var hamnar det tillslut? Ja haven.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 187
  • Våga vägra!
    • Min presentation
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #36 skrivet: maj 17, 2018, 14:33:42 »
http://klimat.story.aftonbladet.se/chapter/var-civilisation-ar-redan-dod/
Jo jag läste den. :zero:
Ligger nog mycket i det hon skriver.
Vi sorterar lite plast, pantar några flaskor, slutar lägga på den där livstidsförbrukningen av fyra gram bly på våra flugor.
Slår oss för bröstet och kallar oss miljökämpar fast fortsätter som förut.
De rikaste av oss köper en ny bil som drar en halv dl mindre bränsle per mil än den förra.

Mänskligheten på rätt väg?
Helvete heller.....

Så länge det fortfarande förbrukas mer fossila bränslen än förra året, så länge det huggs ned mer regn och naturskog än det skapas, så länge det dör ut fler djurarter än det räddas, så länge det byggs fler kraftverksdammar än det rivs osv osv ...
Så länge det är så så är vi på väg åt fel håll.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #37 skrivet: maj 17, 2018, 18:05:01 »
Lite intressant det här med synen på miljöpartiet.
Folk i allmänhet betraktar dom som miljöns extremister bara för att de vill höja bensinpriser med nån 50öring eller nåt.
En flygbiljett ska bli nån hundring dyrare och alla skriker hysteriskt att hela världen kommer gå åt helvete om det blir så han där nere med horns dyrt å åka te Thailand å sola röven.

Det är ingenting  å åter ingenting jämfört med vad som behövs för att jorden ska överleva.
Alla uppoffringar är klart bra bara så länge nån annan gör dom.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 187
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #38 skrivet: maj 18, 2018, 10:38:27 »
Lite intressant det här med synen på miljöpartiet.
Folk i allmänhet betraktar dom som miljöns extremister bara för att de vill höja bensinpriser med nån 50öring eller nåt.
En flygbiljett ska bli nån hundring dyrare och alla skriker hysteriskt att hela världen kommer gå åt helvete om det blir så han där nere med horns dyrt å åka te Thailand å sola röven.

Det är ingenting  å åter ingenting jämfört med vad som behövs för att jorden ska överleva.
Alla uppoffringar är klart bra bara så länge nån annan gör dom.
Ja, det där håller jag med om.

Jag tyckte miljöpartiet fyllde en funktion när de var någon slags obundna mellanliberaler, som egentligen ingen kunde lita på utom i miljöfrågor.

Nu har de istället blivit någon slags vänsterradikaler som ingen kan lita på, ens i miljöfrågor.
Det är synd, för vi behöver verkligen ett miljöparti. Ett starkt sådant.
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #39 skrivet: maj 18, 2018, 17:28:42 »
Ja, det där håller jag med om.

Jag tyckte miljöpartiet fyllde en funktion när de var någon slags obundna mellanliberaler, som egentligen ingen kunde lita på utom i miljöfrågor.

Nu har de istället blivit någon slags vänsterradikaler som ingen kan lita på, ens i miljöfrågor.
Det är synd, för vi behöver verkligen ett miljöparti. Ett starkt sådant.
Nä, inte faan löser an klimatproblematiken genom å ge skattereduktion på battericyklar. :dunk: