Forumnyheter:

Fiskelust foruminfo Här finns kortfattad och enkel information om vÃ¥rt forum.

Huvudmeny

Kosa av björksvril

Startat av K-O.V, mars 28, 2007, 18:59:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

K-O.V

Sen så är det en laxfluga vid handtaget istället för en firre.

K-O.V

Om ni tittar riktig noga noga där hantaget möter själva skålen så ska ni sen laxfluga.

Ismo

Citat från: K-O.V skrivet mars 28, 2007, 19:45:14
Om ni tittar riktig noga noga där hantaget möter själva skålen så ska ni sen laxfluga.

Menar du att det skall synas en Kåsa nånstanns...?

T.A

Citat från: K-O.V skrivet mars 28, 2007, 19:45:14
oh fy faaan så nice  :yeah: :love:

Betis

Jag kör med parafinolja, det härsknar inte.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Flonkidonk

Den ensamma koooosan har fått sällskap.
Den mörka för varma drycker :kopp:
Den nedersta nyttjas när jag blir bjuden på visky :yes:
Den minsta när jag bjuder på visky :rofl:
Jag är Oraklet🤭

Betis

De där tycker jag om!!! :love:
Väldigt vackert när man nyttjar vrilens form!!!
Den översta ser ut å fått väldigt många :kopp:
I am the real one.

Ismo

Största "kåsa " jag i mitt liv av Björksvril!..SETT!!!...var en granne i samma hus var min Mamma bor!

Han gjorde  en GIGANTISK ..sparbössa av den...stort som ett Ko-huve!! ;D
Sen fanns det en plats nära Kiruna som Farsan hittade..låg på en kulle... Västerut..Mot Narvik hållet..
Där kunde en hitta massor av material för kåsor....MÄRKLIGT nog! :haum:

Flygande-jakob

Har knappt gjort några kåsor alls I mitt liv. Jag tycker mest om de där plastmuggarna man kan vika ihop och ha i fickan.  ;D
Så jag skulle ändå aldrig använda dem om jag gjorde några.

Knivar gör jag däremot när det behövs. Helträslida. Håller bäst men är lite pilliga att få till bra.

Flonkidonk

Citat från: Flygande-jakob skrivet mars 18, 2023, 19:19:44Har knappt gjort några kåsor alls I mitt liv. Jag tycker mest om de där plastmuggarna man kan vika ihop och ha i fickan.  ;D

Knivar gör jag däremot när det behövs. Helträslida. Håller bäst men är lite pilliga att få till bra.

Hmmmmmm inte illa alls.
Meeeeee liiiiike
Jag är Oraklet🤭

Balswinger

Citat från: Flygande-jakob skrivet mars 18, 2023, 19:19:44Har knappt gjort några kåsor alls I mitt liv. Jag tycker mest om de där plastmuggarna man kan vika ihop och ha i fickan.  ;D

Tjusigt!  :flyguy:
Hur många Norrlands Djup ska du ha för dom där?  :nudge:

Ismo

SNYGGT!

Flygande-jakob

Aldrig sålt en kniv. Alldeles för roligt hantverk för att riskera överdosering pga legotillverkning.
Ibland är det uppehåll på 10 år och sen blir det ett ryck när jag gör några stycken.
Men det tar sin tid. Jag använder inga maskinverktyg förutom handhållen borrmaskin och bandsåg till tunna hornskivor.
Så det är ett jävla raspande och filande.  :haum:

Nåt slags sydsamisk modell jag fastnat för då de både ser trevliga ut och är perfekta rent praktiskt. Träslida med läder runt ger mindre väderpåverkan pga fuktighet än rent läder runt själva knivskaftet. Men pilligt att forma till perfekt passform. Men kul!

Betis

Dom där tre, gjorde du dom samtidigt?
Typ som serie?
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet mars 19, 2023, 07:38:48Dom där tre, gjorde du dom samtidigt?
Typ som serie?

Nej, mellankniven är från 2011. Den lilla också men den har bara legat då den har ett litet fel som gjorde att jag inte fixade nån slida till den.
Sen gjorde jag den stora 2022 och samtidigt en slida till den lilla.

Betis

Citat från: Flygande-jakob skrivet mars 19, 2023, 08:53:17Nej, mellankniven är från 2011. Den lilla också men den har bara legat då den har ett litet fel som gjorde att jag inte fixade nån slida till den.
Sen gjorde jag den stora 2022 och samtidigt en slida till den lilla.
Verkar samtidigt väl använda.
I am the real one.

Betis

Skaften ser ut som rot. Rönn?
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet mars 19, 2023, 09:47:12Skaften ser ut som rot. Rönn?

Det är vanlig björkmasur/vril. Sen ärlghorn och renhorn.
Slidorna är björk. Krokbjörk med lagom böj på som man längdkapar och "bygger in" kniven i.
Jag brukar leta upp nåt lämpligt vedträ i vedboden som torkat rätt utan att spricka.

Flygande-jakob

Några fler.
Och lite tillverkningsprocess. Enkla medel och verktyg som synes  ;D

Flygande-jakob

Manlig limpress.