Författare Ämne: Ekologisk mat, en koloxidbov?  (läst 777 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 7 204
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
Ekologisk mat, en koloxidbov?
« skrivet: december 13, 2018, 08:13:39 »
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 459
  • Våga vägra!
    • Min presentation
SV: Ekologisk mat, en koloxidbov?
« Svar #1 skrivet: december 13, 2018, 09:15:27 »
Nej, visst är det så.
Däremot så är jag fast övertygad om att miljön består av mer än bara koldioxid, så det är inte tillräckligt att isolera en parameter och titta på den... :hmm:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #2 skrivet: december 13, 2018, 12:30:46 »
Nej, visst är det så.
Däremot så är jag fast övertygad om att miljön består av mer än bara koldioxid, så det är inte tillräckligt att isolera en parameter och titta på den... :hmm:
Precis. Man lägga ihop och dra ifrån. En intressant detalj är besprutad och obesprutad potatis.
Vid en undersökning visade det sig att obesprutad( ekologisk) potatis innehöll mer farliga gifter än besprutad.
Samma som att hålla nötdjur, visst ger de en hel del co2 men i just sverige(norden) håller de även landskapet öppet och betande kor och tjurar gynnar en hel del växtlighet som skulle försvinna om inte den verksamheten fortgick.
Nu vet jag inte om extremt kommersiell djur gynnar speciellt.
Gifter, gödning och lantbruk påverkar även på andra sätt i naturen utan att vi direkt får i oss nåt farligt.
Men kanske indirekt.

Utloggad Balswinger

• Antal inlägg: 293
« Svar #3 skrivet: december 13, 2018, 19:52:35 »
Läser jag rätt i länken säger han sämre för klimatet, men bättre på andra sätt.   :tafeja:

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 683
  • Oooooaaaah!
« Svar #4 skrivet: december 13, 2018, 20:12:30 »
En fiser mer av ekologisk mat!..klart att den är miljöfarlig :tafeja:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 494
« Svar #5 skrivet: december 14, 2018, 08:11:57 »
En fiser mer av ekologisk mat!..klart att den är miljöfarlig :tafeja:

Precis! För att inte tala om vegetariskt! Sonen föreslog en vegetariskt vecka denna veckan. Mycket gott har vi ätit.....men nu är det dags.....igen!  :-[

Utloggad Balswinger

« Svar #6 skrivet: december 14, 2018, 08:24:45 »
Precis! För att inte tala om vegetariskt! Sonen föreslog en vegetariskt vecka denna veckan. Mycket gott har vi ätit.....men nu är det dags.....igen!  :-[

:appel1:
Älgar är renläriga veganer !!!  :bonk:

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #7 skrivet: december 14, 2018, 08:52:47 »
Så istället för att kossorna släpper ut en massa metan så gör människorna det  när dom käkar alger å kål?

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 494
« Svar #8 skrivet: december 14, 2018, 10:49:35 »
:appel1:
Älgar är renläriga veganer !!!  :bonk:

Undantaget som bekräftar regeln... :-[

Utloggad Balswinger

« Svar #9 skrivet: december 14, 2018, 21:42:20 »
Så istället för att kossorna släpper ut en massa metan så gör människorna det  när dom käkar alger å kål?
Du missar multiplikatoreffekten. I stället för att att du äter ett kilo kål måste korna äta många fler kilo för att för att du skall få ett ett kilo kött. Väldigt förenklat.
Och ja, jag äter kött. Men betydligt mer sällan än tidigare. Tycker inte heller att det är lika gott som tidigare. Äter nästan hellre kyckling än rött kött också. Tycker inte vegetariska rätter behöver skämmas för sig heller, så länge man inte försöker få det att härma kött.Klarar gott att stå för sig själv. Men, som sagt ibland är det gott. Mer sällan, och bättre kvalitet när man väl gör det.  :bf1:

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #10 skrivet: december 22, 2018, 20:28:17 »
Du missar multiplikatoreffekten. I stället för att att du äter ett kilo kål måste korna äta många fler kilo för att för att du skall få ett ett kilo kött. Väldigt förenklat.
Och ja, jag äter kött. Men betydligt mer sällan än tidigare. Tycker inte heller att det är lika gott som tidigare. Äter nästan hellre kyckling än rött kött också. Tycker inte vegetariska rätter behöver skämmas för sig heller, så länge man inte försöker få det att härma kött.Klarar gott att stå för sig själv. Men, som sagt ibland är det gott. Mer sällan, och bättre kvalitet när man väl gör det.  :bf1:
Klokt. Å sant.