Författare Ämne: Nån som har en värstingsjunklina till salu?  (läst 632 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad rifle

• Antal inlägg: 2 244
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
SV: Nån som har en värstingsjunklina till salu?
« Svar #20 skrivet: november 25, 2019, 12:37:07 »
Just de där orden definierar varför jag fiskar.
Sen är ju då frågan vad det är som ger välbefinnande :hmm:

Det händer att jag får en känsla av att "det är det här som är jag" när jag fiskar.
Den känslan, det är målet med mitt fiske.
Oavsett om jag får fisk eller inte.

Det fina med fisket och många andra sporter är att det under olika perioder finns olika saker som ger en välbefinnandet.
Ibland är jakten att fånga störst, ibland att bara vara ute, ibland är ciggen viktigast, ibland att lyckas med ny teknik osv osv.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 969
« Svar #21 skrivet: november 25, 2019, 13:14:56 »
Med lyft och sjunk tekniken blir det inte mera felkrokningar?

Nej det är ingen fara faktiskt.
Det händer, och säkert oftare än med klassiska svep nära ytan, men det är mycket sällan.

Det finns en ”modern” sjunklineteknik som bland annat fått sitt äckliga fotfäste i lögde som går ut på vråltunga linor som kastas 90 grader och låts svepa längs botten med tafsen i 90 grade längsta möjliga tid. Detta flossar fast mycket lax och med trekrok dras mycket fisk i ryggen. Ett riktigt oskick.

Jag fiskar helt annorlunda. Tafsen och flugan skall typ vandra nedströms. Vinkeln på tafs och fluga skall vara i det närmaste rakt mot strömmen. Då felkrokas ingenting och dessutom blir det mindre bottennapp som verkligen sitter fast.
Det är med de vinklarna man kan lyfta flugan på ett bra sätt.
En 45 gradig svepning ger inte ett lyft om man inte sätter en väldig fart på bellyn och det vill jag inte. Jag vill ha ett lätt och kontrollerat lyft i rätt läge. En stigning av flugan bara.
Och en fluga i den vinkeln felkrokar inte.

Har Henka å Jakob Fiskat lax ihop lite seriöst nån gång?
Borde vara intressant även för oss andra å få höra hur det skulle bli....

Det skulle vara kul!
Tror att Henka fiskar mycket likt min tidigare nämnda kompis.  :yeah:

Just de där orden definierar varför jag fiskar.
Sen är ju då frågan vad det är som ger välbefinnande :hmm:

Det händer att jag får en känsla av att "det är det här som är jag" när jag fiskar.
Den känslan, det är målet med mitt fiske.
Oavsett om jag får fisk eller inte.

Jo så är det ju.
Man ska ha kul. Trivas.
Att såsa runt i halvfyllan en vecka är ju vad en del trivs med och det är ju helt ok. Och en del trivs med att slita ut sig fullständigt och jaga fisk 24/7. Det som räknas är ju hur nöjd man är när man ska hem igen.  :D

Inloggad rifle

« Svar #22 skrivet: november 25, 2019, 13:27:51 »
Nej det är ingen fara faktiskt.
Det händer, och säkert oftare än med klassiska svep nära ytan, men det är mycket sällan.

Det finns en ”modern” sjunklineteknik som bland annat fått sitt äckliga fotfäste i lögde som går ut på vråltunga linor som kastas 90 grader och låts svepa längs botten med tafsen i 90 grade längsta möjliga tid. Detta flossar fast mycket lax och med trekrok dras mycket fisk i ryggen. Ett riktigt oskick.

Jag fiskar helt annorlunda. Tafsen och flugan skall typ vandra nedströms. Vinkeln på tafs och fluga skall vara i det närmaste rakt mot strömmen. Då felkrokas ingenting och dessutom blir det mindre bottennapp som verkligen sitter fast.
Det är med de vinklarna man kan lyfta flugan på ett bra sätt.
En 45 gradig svepning ger inte ett lyft om man inte sätter en väldig fart på bellyn och det vill jag inte. Jag vill ha ett lätt och kontrollerat lyft i rätt läge. En stigning av flugan bara.
Och en fluga i den vinkeln felkrokar inte.

Det skulle vara kul!
Tror att Henka fiskar mycket likt min tidigare nämnda kompis.  :yeah:

Jo så är det ju.
Man ska ha kul. Trivas.
Att såsa runt i halvfyllan en vecka är ju vad en del trivs med och det är ju helt ok. Och en del trivs med att slita ut sig fullständigt och jaga fisk 24/7. Det som räknas är ju hur nöjd man är när man ska hem igen.  :D

Ok då fattar jag.
Jag har sett den där sjunklinstilen du beskriver utföras även i Jock när folk som fiskar i typ västerbottensälvarna är där.
Klassikerna är väl uttrycket att man tappat flera fetingar på en kväll som inte gått att stoppa, då suckar man inombords som en gammal och bitter man och tänker "undra varför de inte gick att stoppa".

Din stil blir let them se the fly så länge som möjligt med en dos förföriska ryck  :hmm:

Medans deras stil blir dont let them se the fly and stab them in the back.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 691
  • Oooooaaaah!
« Svar #23 skrivet: november 25, 2019, 13:45:54 »
Jag fattar Jakob!...vet vad han vill... PUCKON!! :gasp:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad jakob

« Svar #24 skrivet: november 25, 2019, 14:05:37 »
Ok då fattar jag.
Jag har sett den där sjunklinstilen du beskriver utföras även i Jock när folk som fiskar i typ västerbottensälvarna är där.
Klassikerna är väl uttrycket att man tappat flera fetingar på en kväll som inte gått att stoppa, då suckar man inombords som en gammal och bitter man och tänker "undra varför de inte gick att stoppa".

Din stil blir let them se the fly så länge som möjligt med en dos förföriska ryck  :hmm:

Medans deras stil blir dont let them se the fly and stab them in the back.

Ja det är en jävla skitmetod som kommer från det som kallas flossing. Förtäckt ryckfiske.
Det är många yngre fiskare som börjat med laxfiske utan att ha passerat igenom annat fiske alls. Bara köpt prylar och skaffat skägg och tatueringar och simmsvadare utan att fatta nånting av vad som håller på med.  :larsw:

Lite så, fast jag försöker ofta få flugan att dyka upp underifrån. Så fick jag mina första laxar och i den poolen gick många duktiga fiskare igenom under kvällen utan ett hugg. Jag gick bara två repor med den tekniken och hade fyra hugg och landade två.
Den upplevelsen planterade något i min skalle som legat till grund för all egenutveckling jag haft inom laxfisket.
De ska inte nödvändigtvis se flugan länge utan få den nära och där ska den göra en undflyende manöver. Men jag tror inte det gör nåt om den syns innan. Det viktiga är den oväntade flyende/stigande rörelsen.

Det pratas ju ibland om att laxen skall överraskas av flugan, som en katt som attackerar något överraskande och att den inte attackerar om den ser flugan för länge innan. Detta stämmer nog bra. Men jag TROR också att det gäller i högre grad för en fluga som fiskas i ett jämnt (och kanske uttråkande) svep.
Och att något oväntat, något som bryter av den monotona rörelsen, triggar ett hugg minst lika bra även om flugan synts en lång stund. Kanske till och med bättre ibland..

Fasen, jag vet inte om jag ska skriva mer om sånt här? Jag sitter ju och avslöjar alla saker som brukar ge mig ett litet övertag i hårdfiskade vatten.  :haum:

Utloggad jakob

« Svar #25 skrivet: november 25, 2019, 14:13:44 »
Jag fattar Jakob!...vet vad han vill... PUCKON!! :gasp:

Ja och du är ju som jag inte blockerad av att vilja distansera sig från allt som inte är äkta flugfiske. Du kastar ju vobblers och sånt och förstår effektiviteten i andra fiskemetoder än fluga. Och för oss som släppt den distansen är det ett lätt steg att ta att se vilka delar av metoderna som kan vävas in i varandra.
Jag menar inte att alla andra är blockerade, det är inte det jag säger, eller att någon här inte fattar eller vill förstå. Absolut inte.
Men det är jävligt lätt att glömma bort att utveckla sig själv och sitt fiske och bli bekväm. Lätt att skylla på väder och vatten när ens standardmetoder inte fungerar istället för att börja krångla och försöka lösa problemen.
Inget fel i det egentligen.
Men jag tycker det verkar tråkigt.  :haum:

Vill man sen hålla sitt flugfiske inom någon gren av det som man tycker mest om så är det ju inget fel i det. Jag förstår det helt och fullt! Som sagt, det viktiga i fisket är att man trivs och får ut glädje av det. Och det gör vi alla på olika sätt.  :-*

Inloggad rifle

« Svar #26 skrivet: november 25, 2019, 14:34:49 »
Fasen, jag vet inte om jag ska skriva mer om sånt här? Jag sitter ju och avslöjar alla saker som brukar ge mig ett litet övertag i hårdfiskade vatten.  :haum:

To late sucker  :yeah:

Utloggad jakob

« Svar #27 skrivet: november 25, 2019, 15:15:59 »
To late sucker  :yeah:

Jo.
Men man ska ju vara frikostig. Man lär av andra och då kan man ju lära ut nåt själv också om nån kan ha nytta av det i gengäld.

MEN! Jag har försökt få kompisar att testa lite av mina konstigheter men icke. Ingen som ens tagit med tång i sånt här ännu så jag tror inte att det kommer bli någon vanlig syn vid laxpoolerna direkt.  ;D

Problemet med det mesta av dessa tekniker är att det är fruktansvärt jobbigt. Dels är det tungt. Jag anser själv att en REJÄL 16-fotare är minimum att harva med. 15-fotarn är alltid med också men ekiperad med normala grejer då det känns som att det är mest givande utifrån förutsättningarna. Men det är allt för klent för att hiva sånt jag hivar med 16-fotarn.
Det är väldigt tungt att jobba med såna spön i själva utfiskningen också. Mendar mer eller mindre hela tiden. Styr, lyfter, grejar. Rygg och armar tar rätt mycket stryk.
Så det är inte direkt njutbart.
Sen är det alla bottennapp. Jag sätter flugor i parti och minut. Knyter och byter. Tappar både tafsar och spetsar och ibland klumpar.
Det är slitigt att dra av femte flugan i samma repa och då är det lätt att ge upp och göra nåt lättare och trevligare.

Men det är lärorikt och ofta effektivt. Det tycks, trots att jag förstås inte kan bevisa det, som att särskilt den större laxen blir ett lite vanligare inslag i fångsten med de här metoderna. Så det har sina fördelar.
Men jag fiskar för lite lax för att kunna säga så mycket mer. Det funkar för mig iallafall. Men det går åt mycket krokar, flugor och tafsmaterial iallafall..  :rofl:

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 496
« Svar #28 skrivet: november 25, 2019, 16:19:06 »
Jo.
Men man ska ju vara frikostig. Man lär av andra och då kan man ju lära ut nåt själv också om nån kan ha nytta av det i gengäld.

MEN! Jag har försökt få kompisar att testa lite av mina konstigheter men icke. Ingen som ens tagit med tång i sånt här ännu så jag tror inte att det kommer bli någon vanlig syn vid laxpoolerna direkt.  ;D

Problemet med det mesta av dessa tekniker är att det är fruktansvärt jobbigt. Dels är det tungt. Jag anser själv att en REJÄL 16-fotare är minimum att harva med. 15-fotarn är alltid med också men ekiperad med normala grejer då det känns som att det är mest givande utifrån förutsättningarna. Men det är allt för klent för att hiva sånt jag hivar med 16-fotarn.
Det är väldigt tungt att jobba med såna spön i själva utfiskningen också. Mendar mer eller mindre hela tiden. Styr, lyfter, grejar. Rygg och armar tar rätt mycket stryk.
Så det är inte direkt njutbart.
Sen är det alla bottennapp. Jag sätter flugor i parti och minut. Knyter och byter. Tappar både tafsar och spetsar och ibland klumpar.
Det är slitigt att dra av femte flugan i samma repa och då är det lätt att ge upp och göra nåt lättare och trevligare.

Men det är lärorikt och ofta effektivt. Det tycks, trots att jag förstås inte kan bevisa det, som att särskilt den större laxen blir ett lite vanligare inslag i fångsten med de här metoderna. Så det har sina fördelar.
Men jag fiskar för lite lax för att kunna säga så mycket mer. Det funkar för mig iallafall. Men det går åt mycket krokar, flugor och tafsmaterial iallafall..  :rofl:

Du gav mig just sinnesbilden för "Med en dåres envishet"  :flyguy: :flyguy:

Utloggad jakob

« Svar #29 skrivet: november 25, 2019, 16:33:18 »
Du gav mig just sinnesbilden för "Med en dåres envishet"  :flyguy: :flyguy:

Ja jag kan faktiskt säga att det kräver ett jävla pannben. Jag orkar inte själv heller ibland och varvar av med nån timmas slöfiske som alla andra men snart nog står jag där och rycker av tafsar som en idiot igen.  :tadaa:

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 461
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #30 skrivet: november 25, 2019, 16:41:28 »
Ja jag kan faktiskt säga att det kräver ett jävla pannben. Jag orkar inte själv heller ibland och varvar av med nån timmas slöfiske som alla andra men snart nog står jag där och rycker av tafsar som en idiot igen.  :tadaa:

Inte undra på att du brukar ha så bra fiske, för så mycket skit som du sätter i botten så måste det ju bli högvatten, och alla vet ju att högvatten betyder färsk lax :D
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad jakob

« Svar #31 skrivet: november 25, 2019, 17:00:37 »
Inte undra på att du brukar ha så bra fiske, för så mycket skit som du sätter i botten så måste det ju bli högvatten, och alla vet ju att högvatten betyder färsk lax :D

Det blir väl samma effekt när du vadar..  :vissla:

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #32 skrivet: november 25, 2019, 20:24:35 »
Det blir väl samma effekt när du vadar..  :vissla:
Jo, men det är ju en ren artighetsgest mot mina medfiskare, tänk att få kliva ut i en pool precis när vattnet vänder å börjar sjunka!
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 496
« Svar #33 skrivet: november 26, 2019, 08:09:07 »
Jo, men det är ju en ren artighetsgest mot mina medfiskare, tänk att få kliva ut i en pool precis när vattnet vänder å börjar sjunka!

Ahhhhhh så det är därför du har myntat det episka citatet "Damerna sist" när du och Karin fiskar!  :flyguy: Men så plockar hon ju fisk med! Och så säger de att Gentlemannen är ett utdöende släkte! Respekt!  :yeah:

Inloggad rifle

« Svar #34 skrivet: november 26, 2019, 08:11:25 »
Man skickar de ofarliga först.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 7 222
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #35 skrivet: november 26, 2019, 09:01:12 »
Man skickar de ofarliga först.
Även där skillnad mellan torrflugefiske å laxfiske.
På en vakande fisk låter man ingen okunnig prova först, då är den fisken omöjlig å ta sen.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #36 skrivet: november 27, 2019, 20:55:06 »
Även där skillnad mellan torrflugefiske å laxfiske.
På en vakande fisk låter man ingen okunnig prova först, då är den fisken omöjlig å ta sen.
Fast så är det med laxen också vill jag påstå.

Jag vill inte ha nån pajas som plaskar och har sig före mig, men ibland får man ta det. Laxfiske är ju ibland köfiske.
Men en ostörd fisk är betydligt lättare sätt få än en som har märkt av fiskare.
Det misstag som många laxfiskare gör är att plaska, slarva med vadning osv.
Laxen kanske inte flyttar på sig, men den blir definitivt svårare att få.

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Inloggad rifle

« Svar #37 skrivet: november 27, 2019, 21:47:37 »
Det ska ju vara svårt.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #38 skrivet: november 27, 2019, 23:04:32 »
Det ska ju vara svårt.
Nja, det ska inte vara enkelt :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 7 222
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #39 skrivet: november 28, 2019, 09:40:54 »
När är det för enkelt och när är det för svårt?
Jag fiskar inte lax så jag vill veta.
Mest om ni egentligen vet eller bara lite snobbigt försöker dryga er.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....