Författare Ämne: Ståndplats och huggplats  (läst 6103 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
SV: Ståndplats och huggplats
« Svar #20 skrivet: april 16, 2007, 18:50:41 »
Jag tror att ni massuppTomas Ledinr mig nu.. Jag vet att det finns platser där Laxen stannar till korta stunder och biter på allt som rör sig. "Bitställen"
Vad jag menar är att det finns även platser där den stannar korta stunder utan att vara benägen att bita.. (Kan ju bero på vattenstånd mm mm )
Och sedan finns ju platser där den ställer sig längre stunder och blir trögare ju längre tid som går för att sedan bita på allt som rör sig igen..

Utloggad Olavi

• Antal inlägg: 1 447
« Svar #21 skrivet: april 16, 2007, 19:24:34 »
 :smulaimuchen: Man skulle väl kunna sammanfatta diskussionen och våra gemensamma slutsatser så här:

"Det finns lax som biter, i bland."

:appelidiket:
...cause I´m a man of wealth and taste..

Utloggad Magnus

• Vaktmästare
  • Antal inlägg: 1 196
  • I have to return some videotapes
« Svar #22 skrivet: april 16, 2007, 19:25:33 »
:smulaimuchen: Man skulle väl kunna sammanfatta diskussionen och våra gemensamma slutsatser så här:

"Det finns lax som biter, i bland."

:appelidiket:

+ på olika ställen
\"Faan va full du ä farsan!\"
\"Tacka faan de för att ja e full, ha ju supe\"

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 530
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #23 skrivet: april 16, 2007, 19:32:28 »
Vad menar ni med ståndplats då?
Inte helt klart.
Man kan få för sig att det är där den visar sig i ytan och det är inte alltid synonymt med ståndplatsen.

Fiskar gör alltid utfall från själva ståndplatsen när de hugger så enligt mig så hugger de aldrig på ståndplatsen.
Om man nu skall vara petig på decitimetrar och halvmetrar.

Så egentligen ( om jag nu mot förmodan har fattat frågeställningen rätt) undra om det finns platser från vilken fisken aldrig hugger.
Eller gör utfall.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
« Svar #24 skrivet: april 16, 2007, 19:36:31 »
Vad menar ni med ståndplats då?
Inte helt klart.
Man kan få för sig att det är där den visar sig i ytan och det är inte alltid synonymt med ståndplatsen.

Fiskar gör alltid utfall från själva ståndplatsen när de hugger så enligt mig så hugger de aldrig på ståndplatsen.
Om man nu skall vara petig på decitimetrar och halvmetrar.

Så egentligen ( om jag nu mot förmodan har fattat frågeställningen rätt) undra om det finns platser från vilken fisken aldrig hugger.
Eller gör utfall.
Japp och det är de platserna jag talar om..

Perry

• Gäst
« Svar #25 skrivet: juni 04, 2008, 11:19:28 »
Lax som är i rörelse - på väg upp i älven - visar den sig i ytan nån gång. Eller kan man ganska säkert säga att om den visar sig så har den stannat till, om än bara för en kort stund?

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 287
  • Oooooaaaah!
« Svar #26 skrivet: juni 04, 2008, 11:21:43 »
Lax som är i rörelse - på väg upp i älven - visar den sig i ytan nån gång. Eller kan man ganska säkert säga att den då har stannat till, om än bara för en kort stund?

Tidig å stor Lax brukar sällan visa sig....t & m efter att ståndplatsen hittats..så tror man inte att dom ens finns.. ;D
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Perry

• Gäst
« Svar #27 skrivet: juni 04, 2008, 11:29:43 »
Tidig å stor Lax brukar sällan visa sig....t & m efter att ståndplatsen hittats..så tror man inte att dom ens finns.. ;D

Så är det nog. Jag såg lax hemma i älven på ett ställe som jag tyckte inte borde vara ett ställe att stanna till på. Så frågan är om dom rör sig likt delfiner i ytan på väg till vilo- och ståndplatserna?

Utloggad Appel

• Antal inlägg: 315
« Svar #28 skrivet: juni 04, 2008, 11:42:27 »
Står säkert som ammen nån på nacken nu  :D
Sicut moris est

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 287
  • Oooooaaaah!
« Svar #29 skrivet: juni 04, 2008, 11:47:23 »
Står säkert som ammen nån på nacken nu  :D

..åker i morgon för koll.. :hmm:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Sunray

• Gäst
« Svar #30 skrivet: juni 16, 2008, 19:46:46 »
En annan sak som är lite mysko...
Det finns ju många platser i många älvar där det är så smalt att man utan vidare kan fiska över samma "biteställe" från båda sidorna. Ändå kan det vara så att platsen är ruggigt bra från ena sidan medan det är lögn i h-e att få ett enda nyp från den andra sidan...
Ändå märkligare är att iband så "byter platsen sida" från ett år till ett annat - helt plötsligt börjar det hugga från den hopplösa sidan medan det är stendött från den "giftiga" sidan. Och nästa år kan det vara tvärtom igen...

Man lär sig aldrig det här....     :dunk: 

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 942
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #31 skrivet: april 27, 2017, 08:33:27 »
Nån som ändrat åsikt med åren eller har den bara blivit starkare?
What time is it? It´s time to rock not yet!