Efter att ha läst den här och andra trådar på andra forum bestämde jag mig för att gå ut kasta och mäta mina kast (enhands).
Jag tog mitt Rainshadow #5 och en WF6F longbelly (spöt är rätt snabbt så jag har en tyngre lina för att få lite känsla i kasten på kort distans...)
Resultatet var nedslående i relation till kastfantomerna här och anorstädes. Ingen backing synes än...

Normalkastet - när spöt laddar och pumpar skönt

låg runt 15-18 meter. När jag la manken till och ansträngde mig lite med dubbeldragen kom jag upp i c:a 21-23 meter.
Iofs så känns det bra att dubbeldraget inte har så stor inverkan när jag kastar så jag kan lika gärna strunta i det i framkastet, känns mer som att spöt tenderar att knäa om lite för mycket lina är i luften.
Med en lina i klass #5 kanske jag skulle kunna ha några meter till ute utan att det knäar och kasta några meter till men det känns inte som att det är värt det.
Noteras bör att tafsen och linan var rak och fin och det känns viktigare än att det var långt

Kontentan är att jag forsätter som förut, jag prioriterar att ha roligt när jag fiskar

PS. Detta test utfördes på gräs... på grus är jag oslagbar