Författare Ämne: Erfarenheter av kinahattar o trattar o dylikt?  (läst 2276 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ninjatobbe

• Gäst
Erfarenheter av kinahattar o trattar o dylikt?
« skrivet: februari 24, 2007, 19:49:03 »
Någon som använder frödins hattar eller petitjeans (eller vad han heters) trattar?
Är det inte väldigt lät att flugan börjar snurra i hårdström?
Det behövs ju inte mkt assymetri för att en slimmad fluga skall kantra i hård ström, så det känns som om desa hattkoner o trattar är som gjorda för att tvinna tafsen. Har jag fel? Frödins tuber är ju inte direkt styva, så det känns ju som det borde räcka med ett lyft från vattnet för att fy lite stuk på tratten/tuben.
Kanske är bra med en lekande framför!? ;D

Nu kommer jag aldrig att sätta något så fult på mina flugor, men det känns intressant att höra om de över huvud taget fungerar?

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
SV: Erfarenheter av kinahattar o trattar o dylikt?
« Svar #1 skrivet: februari 24, 2007, 19:52:36 »
Någon som använder frödins hattar eller petitjeans (eller vad han heters) trattar?
Är det inte väldigt lät att flugan börjar snurra i hårdström?
Det behövs ju inte mkt assymetri för att en slimmad fluga skall kantra i hård ström, så det känns som om desa hattkoner o trattar är som gjorda för att tvinna tafsen. Har jag fel? Frödins tuber är ju inte direkt styva, så det känns ju som det borde räcka med ett lyft från vattnet för att fy lite stuk på tratten/tuben.
Kanske är bra med en lekande framför!? ;D

Nu kommer jag aldrig att sätta något så fult på mina flugor, men det känns intressant att höra om de över huvud taget fungerar?
I Kalaxtestaren så snurrar flugan inte, oavsett strömmhastighet som jag skruvar upp. Däremot så simmar flugan betydligt livligare än en utan vare sig kona eller hatt.

Ninjatobbe

• Gäst
« Svar #2 skrivet: februari 24, 2007, 19:56:11 »
I Kalaxtestaren så snurrar flugan inte, oavsett strömmhastighet som jag skruvar upp. Däremot så simmar flugan betydligt livligare än en utan vare sig kona eller hatt.
Men ute i den verkliga världen?
Håller sig hatten rak efter 50 kast?
Hur känns det att kasta medå borde ju greppa vattnet lite väl mkt!?

Ninjatobbe

• Gäst
« Svar #3 skrivet: februari 24, 2007, 19:57:17 »
Är detta ett godkännt topptest? ;D

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 054
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #4 skrivet: februari 24, 2007, 19:59:31 »
Hur flugan uppträder är ju en sak, hållbarhet en helt annan...  :smulaimuchen:
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Ninjatobbe

• Gäst
« Svar #5 skrivet: februari 24, 2007, 20:02:57 »
Hur flugan uppträder är ju en sak, hållbarhet en helt annan...  :smulaimuchen:
Jo, men det är ju ganska väsentligt om det räcker med ett lyft från vattnet för att stuka hatten.

Mazon

• Gäst
« Svar #6 skrivet: februari 24, 2007, 20:22:31 »
Min kompis testfiskade kina hattarna i Ljungan idag..och han sa att flugan simmade fint som fan :yeah:

Stormogul

• Gäst
« Svar #7 skrivet: februari 24, 2007, 21:03:21 »
På mina microtuber vände jag tuben bak och fram, lite livligare simmande blev det!

Utloggad T.A

« Svar #8 skrivet: februari 24, 2007, 21:10:27 »
Är detta ett godkännt topptest? ;D
nä ett kickass topptest är det inte.. Eller vafan det är ju bättre än vissa tester där man läser av vad som står på kartongen eller i reklambladet..  8)

Utloggad kludden

• Antal inlägg: 258
« Svar #9 skrivet: februari 24, 2007, 21:24:45 »

Vad är en kalastestare och har inte Frödin keps, verkar hel skruvat om ändå lite snurrigt  :smulaimuchen:
Vad som livet mest förljuvar
kanske folk med lösa skruvar

Utloggad T.A

« Svar #10 skrivet: februari 24, 2007, 21:27:56 »
Vad är en kalastestare och har inte Frödin keps, verkar hel skruvat om ändå lite snurrigt  :smulaimuchen:
på A svarar jag vet inte
På B svarar jag lite snurrigt och skruvat är det nog..  :pussjiggo:

chrissalmonid

• Gäst
« Svar #11 skrivet: februari 26, 2007, 17:50:08 »
visst dem största storlekarna blir lite knepiga att kasta och lyfta men upp till medium tycker jag funkar klockrent,flugan simmar som sagt  bättre och teorin är ju att man även ska kunna använda ett mjukare hackel utan att de säcker ihop i hårdare vatten,nåt som jag tycker även funkar i praktiken..Men känner att jag inte ska säga nåt slutgiltigt innan slutet av säsongen men ett lyft i askarna är dem!