Författare Ämne: Fiskeklocka: Har du en?  (läst 17781 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 888
  • snart så
SV: Fiskeklocka: Har du en?
« Svar #40 skrivet: juni 17, 2008, 16:38:41 »
Precis! Bara en liten hö igår.....jäkla ABU..!!  :loopis:
Just det ABU har man kunnat lita på i 50 år :D
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 357
« Svar #41 skrivet: juni 17, 2008, 16:50:58 »
Just det ABU har man kunnat lita på i 50 år :D

Ja DET vet jag inget om....Gubbe..!  :vissla:

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 279
  • Oooooaaaah!
« Svar #42 skrivet: juni 17, 2008, 17:06:04 »
...allt skit köper man... :gasp: :zero:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 152
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #43 skrivet: juni 18, 2008, 05:56:22 »
Klockor hit och klockor dit. Säger ABU-kalendern dåligt fiske så är det dåligt.

Kallar du spektaklet igår för dåligt? Ja jäklar :appel1:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

• Gäst
« Svar #44 skrivet: juni 18, 2008, 07:13:00 »
Kollar faktiskt abukatalogen ibland innan jag fiskar, och även efter. Men jag kan säga att jag har haft jättebra dagar även då det sägs att det ska vara dåligt fiske så. Man ska inte stanna hemma för att den visar kass fiske.

Utloggad OZZY

• Antal inlägg: 357
« Svar #45 skrivet: januari 05, 2009, 15:27:53 »
Finns det barometer på era fiske klockor  ???  Luft trycket kan ju vara intressant att hålla koll på . Eller tar klockan hänsyn till tex snabbt sjunkande luft tryck när den visar hur bra/dåligt fiske det är för tillfället  ???

Lite funderingar från en som kanske skall köpa klocka  :appel1:

TP

• Gäst
« Svar #46 skrivet: januari 05, 2009, 19:59:05 »
Vad skall du med en klocka till??? Du är ändå vid älven 90% av tiden.  :run:

En annan med liggsår skulle kanske behöva det... :bf1:

:booze:

Utloggad OZZY

« Svar #47 skrivet: januari 05, 2009, 20:07:59 »
Tror du skulle behöva en väckar klocka  :tafeja:

TP

• Gäst
« Svar #48 skrivet: januari 05, 2009, 20:13:01 »
 :booze:

Larrarna väntar...

;)

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 043
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #49 skrivet: januari 05, 2009, 21:16:11 »
Finns det barometer på era fiske klockor  ???  Luft trycket kan ju vara intressant att hålla koll på . Eller tar klockan hänsyn till tex snabbt sjunkande luft tryck när den visar hur bra/dåligt fiske det är för tillfället  ???

Nä, ingen barometer, det hela bygger på månens position, d v s det är en i förväg programmerad kalender som du påverkar genom att ange din position. Typ...
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Utloggad OZZY

« Svar #50 skrivet: januari 06, 2009, 10:21:34 »
Tack Ron !

Utloggad Olavi

• Antal inlägg: 1 447
« Svar #51 skrivet: januari 06, 2009, 10:32:33 »

Jag har en Suunto klocka med barometer. Jag skaffade den just av det skäl du anger.

http://www.suunto.com Leta upp "Suunto Observer"

"Fiskeklockan" bygger som Ron skrev på mån- och solfaser, men det finns dataprogram på nätet för att ta fram dessa huggtidpunkter så man behöver egentligen inte en klocka.

Det ÄR intressant att hålla reda på lufttrycket!
« Senast ändrad: januari 06, 2009, 10:36:49 av Olavi »
...cause I´m a man of wealth and taste..

Utloggad Ron

« Svar #52 skrivet: januari 06, 2009, 10:49:17 »
Jag har en Suunto klocka med barometer. Jag skaffade den just av det skäl du anger.

http://www.suunto.com Leta upp "Suunto Observer"

"Fiskeklockan" bygger som Ron skrev på mån- och solfaser, men det finns dataprogram på nätet för att ta fram dessa huggtidpunkter så man behöver egentligen inte en klocka.

Det ÄR intressant att hålla reda på lufttrycket!

Det är klart intressant att hålla reda på lufttrycket, det är ju samma sak som vädret. Snabba ändringar i lufttrycket är väl samma sak som väderomslag? Man ser ofta detta med blotta ögat om man lyfter blicken.

Olavi, "Suunto Observer" verkar inte vara någon "fiskeklocka". Har du inte hittat någon modell som har både barometer och "sol- och måneprogram"?  Men även om man har båda, så har jag svårt att tro att dessa indikatorer är kopplade. Lite måste man ju tänka själv...

Utloggad OZZY

« Svar #53 skrivet: januari 06, 2009, 10:58:34 »
Hur långa är i regel dessa perioder med dåligt/bra fiske ? Kan det växla från timme till timme eller är detdagar som ABUs huggtabell ??

Ola det var en snygg klocka . Vad kosta den ?  Varför föll valet på den och inte en Casio tex. 

Utloggad Ron

« Svar #54 skrivet: januari 06, 2009, 11:06:53 »
Hur långa är i regel dessa perioder med dåligt/bra fiske ? Kan det växla från timme till timme eller är detdagar som ABUs huggtabell ??

Månfaserna ger i regel fyra "huggperioder" per dygn. Två av dessa är i regel lite "starkare" och två lite "svagare". I en Casio-klocka visas dessa grafiskt med en till fyra fiskar, beroende på "styrka". Över en tidsperiod på en vecka får du i regel några dygn som har "starkare" huggperioder och några som är svagare. En huggperiod varar i regel en ½ till 1½ timma. Du måste som sagt ange din position och kan sedan beräkna dessa tider för ett antal dygn framåt. Du kan också beräkna solens upp- och nedgång.

Jag använder detta som en faktor för att bedöma när jag väljer att fiska respektive inte fiska. Men det finns ju som sagt en massa andra faktorer kopplade till vädret och vattnet också... 

Men om man ligger vid en älv och har stabila väderförhållanden kan klockan och alla dess faktorer (solens upp och nedgång, huggtider, och förstås tid på dagen med tillhörande temperaturcykler i luft och vatten) vara ett bra planeringsverktyg för när du ska fiska eller ej. Till skillnad från vädret kan du ju också beräkna dessa faktorer i förväg med en viss säkerhet.

Är det däremot så att vädret slår om, med stora variationer i temperaturer och vattenstånd, ändrad vindriktning, du har koll på tidvatteneffekter i älvmynningen  mm. mm. så kan, och bör man kanske, hänga upp sitt fiske på dessa faktorer i stället, och strunta i fiskeklockan.

Det viktigaste är väl att man själv tror på det man gör. Det sämsta är väl att tro att det är slumpen som avgör det hela och fiska helt planlöst.... 
« Senast ändrad: januari 06, 2009, 11:59:04 av Ron »

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 279
  • Oooooaaaah!
« Svar #55 skrivet: januari 06, 2009, 11:13:50 »
Det roliga är med denna fiskeklocka är att den visar huggperioder ganska så precis när en fiskade utan den. Det vill säga..det koncentrerar sig till när solen står i Norr,Öst,Väst & Syd. ..
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Norrbaggen

• Gäst
« Svar #56 skrivet: januari 06, 2009, 13:13:02 »
Det roliga är med denna fiskeklocka är att den visar huggperioder ganska så precis när en fiskade utan den. Det vill säga..det koncentrerar sig till när solen står i Norr,Öst,Väst & Syd. ..

Just precis, solen och ljuset.  Många är inte så uptagna av ljuset, och hur ljuset kommer inn i en ståndplats på de olika tider av dygnet.  At man i en älv tar reda på vilken riktning vatnet rinner tycker jag är essensielt, kompass kan hjälpa i mulet väder  Här går det ju inte enbart att fiska "rätt" när fiskeklockan blänkar til med 4 laxar?  Jag tar ofta på mig den tjocka jackan och fiskar älven från skuggsidan framför att stå exponerat i en T-shirt på solsidan som dom flästa väljer.  Jag är ochså av den uppfatning at det är av stor betydelse at tilrätt tid med rätt ljus avfiska den valde plats.  Dom flesta laxstreckor man hyr har som oftast minst nogra hot-spots som belysas annurlunda vid olika tider.  Jag orkar inte sitta å lyfta ölburkar tils klockan slår til med 4 laxar, jag fiskar när jag behagar, och fiskar av dessa spots när jag tycker ljuset är rätt.  Men sjölvfallet lägger man ju inn en extra växel och går et par extra ronder när det passar med tidvatnet, och när det kan ha någon innvärknad.  Klocka använder jag endast til at holda reda på när affæren är öppen så man får handlat inn sina nödvändighäter, och ta reda på hur många timmar man kan ta sig råd med att sova.

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
« Svar #57 skrivet: januari 06, 2009, 13:28:19 »
Jag har kollat barrometertryck i flera år och jag är helt övertygad om att det har större betydelse än vad klockan säger för vandrande fisk. Fisk som har hittat sin införlekenståndplats kanske klockan stämmer bättre på. Men även där tror jag att barrometertrycket spelar en större roll.

Lågt barrotryck och fisken går djupt och trycker kanske till o med mot botten. Högt tryck och fisken är aktivare. Sen är det 14 oxå så att om det varit högt tryck länge så kommer nog ett Barrotrycksfall att orsaka en massa aktivitet, förändringar. Och dem ser vi inte utan ett hjälpmedel så som Barrometern. Kanske inte föränn det är försent. 
Och för er som ska komma med men jag hade bra fiske vid åska, jo men åska medför inte nödvändigtvis ett barrometer tryck fall. Det kan ju oxå vara så att åskan skapar en förändring som gör att fisken skiftar ståndplatser och därmed blir grinigare..
Däremot så tror jag att fiskeklockan kan vara till hjälp att se då fisken sticker upp i älven från havet. Månstånd och sånt avgör ju den saken. Ja säkerligen 6xå barrotrycket, vattentemp mm mm.

Ozzy köp dig en Riktig Barrometer för några hundringar än en Zunto för flera tusen och en vanlig skitklocka från Q8 istället..

Utloggad Olavi

« Svar #58 skrivet: januari 06, 2009, 14:29:39 »

Ola det var en snygg klocka . Vad kosta den ?  Varför föll valet på den och inte en Casio tex. 
Därför att Suunton har barometer och för att jag råkade hitta den i Tax-Freen på Helsingfors flygplats.

Jag hade en Casio fiskeklocka men sålde den efter att jag skaffat det här dataprogrammet:

http://www.thefishingalmanac.com/start.html

Jag brukar skriva ut en kalender för den tid och plats jag ska fiska. Du kan t.ex. redan nu se när det biter v 26 i Gaula...

Utloggad Olavi

« Svar #59 skrivet: januari 06, 2009, 14:41:47 »
Det är klart intressant att hålla reda på lufttrycket, det är ju samma sak som vädret. Snabba ändringar i lufttrycket är väl samma sak som väderomslag? Man ser ofta detta med blotta ögat om man lyfter blicken.

Olavi, "Suunto Observer" verkar inte vara någon "fiskeklocka". Har du inte hittat någon modell som har både barometer och "sol- och måneprogram"?  Men även om man har båda, så har jag svårt att tro att dessa indikatorer är kopplade. Lite måste man ju tänka själv...
Jag har inte sett någon klocka som har både och. Jag kör, som sagt, själv med barometer i klockan och utskrivna kalenderblad för mån- och soltiderna.

När det gäller att "lyfta blicken" och bara kolla in vädret så stämmer det ofta, men inte alltid. Jag kommer t.ex. i håg i somras när Suunton stördök på förmiddagen trots att vädret överlag var fint. Jag hade fått en grilse tidigt på morgonen och beslöt mig för att ägna dagen åt andra aktiviteter såsom ölprovning istället för fiske. Kompisen slet på som ett djur i poolen hela dagen utan att få en känning. På kvällen kom plötsligt förklaringen när det började blåsa hårt och himlen blev mörk. Någon halvtimme senare kom störtregnet som sedan gav en av sommarens största flommar. Resten av veckan gick som en dröm, utvilad och fräsch kunde man ta sig an älven på optimala förhållanden. Kompisen som var trött och sliten efter hårdfiskepasset på sjunkande barometertryck gick bort sig helt.... Den händelsen är nog det värdefullaste bidraget jag fått från Suunton. Sedan kunde man ju, förutom barometertrycket, lägga ihop lite andra pusselbitar också, som t.ex. att alla fåglar blev knäpptysta och att naturen överlag kändes "död" och avvaktande.

Två dagar senare slet kompisen på hårt på nytt under förmiddagen medan jag tog det lugnt efter att ha fått utdelning på första morgonrundan. Vid 12-tiden gav han upp och skulle dra iväg till byn. Jag protesterade eftersom månfasen signalerade huggperiod om en timme. Men inte hjälpte det och jag blev ensam kvar vid älven. Jag gjorde enbart EN runda, 1 timme senare, och då satt lax nummer två för dagen....

Tja, vad ska man säga? Egentligen är de här "hjälpmedlen" för bra för att skrivas om på ett internetforum, men de flesta fnyser ju ändå åt det.  ;) Åtminstone jag tycker det är bra att få lite hjälp med att veta när man ska fiska och när man ska vila för en laxfiskevecka är tröttsam och kan göra de smartaste till apor.