För er som tröttnat på svenska polisdeckare stöpta i samma form kan jag rekommendera boken
Laxfiske i Jemen av Paul Torday. Av titeln att döma kan man lätt tro att det är ännu en reseguide för oss fiskare. Detta är dock en roman som skildrar en marinbiologs något komplicerade uppgift att iscensätta en utplantering av lax i de jemenitiska bergsåarna. Projektets fader är en välbärgad schejk som funnit laxfiskets tjusning i de skottska högländerna och nu vill introducera detta i sitt hemland. Den brittiska regeringen inklusive premiärministern stöder projektet för att stärka landets relationer i mellanöstern.
Paul Torday är själv passionerad laxfiskare vilket jag tycker på något sätt höjer läsupplevelsen. För ovanlighetens skull har även översättaren hittat de rätta facktermerna. De flesta har väl sett när Lars och Bård diskuterar kläckning av Vårflugor! (Översättning från norskans
Vårfluer)
Det är inte den bästa bok jag läst men verkligen en trevlig roman full av satir, några andliga funderingar och självfallet laxfiske.
Boken får 6 taggar av 10 möjliga