Författare Ämne: 72 st Tält...  (läst 17368 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
72 st Tält...
« skrivet: augusti 11, 2007, 10:29:14 »
fann man då man gjorde en bevakningsrunda kring Wällijok och Rautas.. 72 st läger :o det är alltså minst 140 fiskare ute samtidigt längs en jokk som kanske klarar 10 st på sin höjd samtidigt. Nu låg ju inte alla vid Wällijokken men i samma område. Men vilket fisketryck på området..
Då ställer jag mig frågande till seriositeten hos flygbolagen. Det finns 2 aktörer här. Och när bägge mycket väl vet hur många som ligger i området, varför fortsätter man flyga in mer folk? Profiten? Klart som faan att det är pengarna. Sedna står man på mässorna och slå blå dunster i ögonen på fiskare som vill komma hit och säger att man är ECO företag. " Vi ser till att det inte blir ett övertryck på de olika områdena" Tjena som faan..   :betis:
Kvotera och kvotera nu! (Jag är motståndare till detta men fattar ju att det behövs eftersom flygbolagen bara ser till profiten för stunden och inte långsiktigt.)
« Senast ändrad: augusti 11, 2007, 10:32:23 av T.A »

Sg

• Gäst
SV: 72 st Tält...
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2007, 10:51:18 »
:S

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #2 skrivet: augusti 11, 2007, 10:55:48 »
Även dom enskilda fiskarna har ansvar. Faktum är att jag tycker att deras ansvar är större än ansvaret hos ett transportföretag :smulaimuchen:

Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad Matte

• Antal inlägg: 130
« Svar #3 skrivet: augusti 11, 2007, 10:58:37 »
Håller med dig T.A, fattar inte varför flygbolagen matar ut folk på samma platser.
Vi flög över Bekke/Korve på väg hem på vår tripp tidigare och det såg ut som ett jävla tivoli i området...
tält överallt... :doh: :dunk: :doh: :betis:

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 488
« Svar #4 skrivet: augusti 11, 2007, 11:00:59 »
Även dom enskilda fiskarna har ansvar. Faktum är att jag tycker att deras ansvar är större än ansvaret hos ett transportföretag :smulaimuchen:

Visst har vi det men som TA skriver så sitter ju transportföretagen i detta fallet med facit på hand men väljer att titta bort... :-\

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #5 skrivet: augusti 11, 2007, 11:11:01 »
Visst har vi det men som TA skriver så sitter ju transportföretagen i detta fallet med facit på hand men väljer att titta bort... :-\
Naturligtvis ska dom inte mörka dom ska säga som det är.... det är 60 sällskap i det området..... information som jag kan sen använda i mitt ansvarstagande.

Jag vill som sagt inte att nån tar frihet ifrån mig.... med frihet kommer ansvar som ett brev på posten.... utan frihet/befogenheter/möjligheter finns inget ansvar.... ansvar är kan ju vara att avstå fast man har möjlighet...

Min femöring hur jag tänker.....

Utloggad T.A

« Svar #6 skrivet: augusti 11, 2007, 11:21:48 »
Ett problem som jag ser det vad gäller friheten att själv bestämma är att man kanske sitter ett gäng och planerar sin fiskeresa. I vissa fall är det flyg, tåg eller annat som oxå ska planeras in. Det är inte så himla lätt att när man kommer hit till Helikopterplattan att bestämma nytt resmål helt plötsligt.. Här ligger Flygbolagets ansvar. Redan vid bokningstillfället skall man informera om att nu är det si o så många som ska ligga där under samma period som du.. Då har man valmöjlighet det har man inte annars..
Det ska tom vara så att flygbolaget ska stoppa vidare bokningar själva av just den anledningen. 10 sällskap sedan omdirigering av bokningar till andra områden. Det ligger i transportbolagets intresse om de vill öveleva för det är faktiskt fisken och de som kommer hit det lever av. Ingen fisk, ingen vill komma.. Man dansade en sommar, typ..
« Senast ändrad: augusti 11, 2007, 11:24:31 av T.A »

P-A

• Gäst
« Svar #7 skrivet: augusti 11, 2007, 11:31:25 »
Det är ju klart att tursitföretaget bär den största skulden
till sådan här missär. Det är ju bara dom som vet hur många dom kör ut.
Skämmas är vad dom borde göra!!!!
 :loopis: :loopis:

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #8 skrivet: augusti 11, 2007, 11:36:05 »
Ett problem som jag ser det vad gäller friheten att själv bestämma är att man kanske sitter ett gäng och planerar sin fiskeresa. I vissa fall är det flyg, tåg eller annat som oxå ska planeras in. Det är inte så himla lätt att när man kommer hit till Helikopterplattan att bestämma nytt resmål helt plötsligt.. Här ligger Flygbolagets ansvar. Redan vid bokningstillfället skall man informera om att nu är det si o så många som ska ligga där under samma period som du.. Då har man valmöjlighet det har man inte annars..
Det ska tom vara så att flygbolaget ska stoppa vidare bokningar själva av just den anledningen. 10 sällskap sedan omdirigering av bokningar till andra områden. Det ligger i transportbolagets intresse om de vill öveleva för det är faktiskt fisken och de som kommer hit det lever av. Ingen fisk, ingen vill komma.. Man dansade en sommar, typ..
Precis sann flexibilitet, det är en egenskap att träna på. Nyttig i alla lägen. Folk har så svårt att se möjligheterna ;D

Visst är det info man ska få vid bokningstillfället,... det plus info om vad ett område beräknas tåla. För som du säger att det ligger i allas intresse.  :yes:

Vi har ju för få bra platser iaf platser som inte är Hemlijaures.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #9 skrivet: augusti 11, 2007, 11:37:44 »
Det är ju klart att tursitföretaget bär den största skulden
till sådan här missär. Det är ju bara dom som vet hur många dom kör ut.
Skämmas är vad dom borde göra!!!!
 :loopis: :loopis:
Om det bara är dom så är det så i början.
Alla som kommer ut ser det ju när man kommit ut och då ligger bollen hos dom i en ny situation.

Utloggad T.A

« Svar #10 skrivet: augusti 11, 2007, 11:40:01 »
Alla som kommer ut ser det ju när man kommit ut och då ligger bollen hos dom i en ny situation.
Jomen du vet att en Helikopter resa kostar 8000 i timmen.... man hoppar inte bara på första bästa förbiflygande Hkp...

P-A

• Gäst
« Svar #11 skrivet: augusti 11, 2007, 11:40:54 »

Absolut, självklart så har ju den enskilde fiskaren ett ansvar
också. Men jag tror de är få som säger att dom åker hem istället
för att fiska när resan är betald och man åkt hela vägen till kirunafjällen.
 :-\

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 054
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #12 skrivet: augusti 11, 2007, 12:00:02 »
Det är inte alla som flyger ut till fjällbäcken, så att enbart hålla helikopterbolagen för skyldiga är att förenkla verkligheten en aning...
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Utloggad kludden

• Antal inlägg: 258
« Svar #13 skrivet: augusti 11, 2007, 12:00:42 »
Kanske inte alla tälten inehåller fiskare,  kan kanske vara helt vanliga och normala fjällvandrare  :smulaimuchen:
Vad som livet mest förljuvar
kanske folk med lösa skruvar

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #14 skrivet: augusti 11, 2007, 12:02:00 »
Absolut, självklart så har ju den enskilde fiskaren ett ansvar
också. Men jag tror de är få som säger att dom åker hem istället
för att fiska när resan är betald och man åkt hela vägen till kirunafjällen.
Då tar vi ju inte ansvar och det är ju det jag säger jag vill lära mig göra ;)

Om nu ett bestående fiske i just det området är mätetalet för ansvar för...

En annan lösning är att området körs i botten,.. folk slutat åka dit,... området återhämtar sig.... folk kommer dit,....

Smith i Matrix jämförde ju oss med virus, det kanske var träffande ;D

P-A

• Gäst
« Svar #15 skrivet: augusti 11, 2007, 12:05:41 »

En annan lösning är att området körs i botten,.. folk slutat åka dit,... området återhämtar sig.... folk kommer dit,....

Tyvärr tror jag att evil Mr Smith hade helt rätt.
Vi är väll inte nöjda förän varje fisk är dödad, varje vilt utrotat
och varje vattendroppe är förorenad.
 :loopis: :loopis: :loopis:

Utloggad T.A

« Svar #16 skrivet: augusti 11, 2007, 12:07:12 »
Kanske inte alla tälten inehåller fiskare,  kan kanske vara helt vanliga och normala fjällvandrare  :smulaimuchen:
Vid en bevakningstur så kollar vi inte fjällvandrare  :vissla:

Utloggad T.A

« Svar #17 skrivet: augusti 11, 2007, 12:08:27 »
Det är inte alla som flyger ut till fjällbäcken, så att enbart hålla helikopterbolagen för skyldiga är att förenkla verkligheten en aning...
Nä självklart inte, då ligger ju ansvaret på vandraren. Men då jag vet att 99% är ditflugna så....  >:(

Utloggad Matte

« Svar #18 skrivet: augusti 11, 2007, 12:17:10 »
I Kiruna är det ju också ett problem att flygbolagen inte har någon dialog med varandra.
Båda bolagen kör ut folk kors och tvärs.

En kompis var i Rautas häromveckan och innan resan fick han info om att det var folk där men inte många.
När helikoptern väl är framme och det konstateras att det är smockat med folk kan man ju alltid skylla på att det måste vara det andra bolaget som kört upp alla, vilket jag starkt betvivlar...
Money talks...

Jag åker själv  inte till dessa tältläger på fjället utan gillar att testa någon ny liten dal varje år.
Ofta efter något tips, men finns det något härligare att ströva omkring själv längs ett "okänt" fjällvatten man inte vet något om?

Önskar att fler vågar testa något nytt på fjälltrippen i stället för att åka till de vattnen det skrivits så mycket om på Edge/Fiskelust eller i tidningarna på vintern.
Dit åker ju alla andra! :dunk:

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #19 skrivet: augusti 11, 2007, 12:25:50 »
I Kiruna är det ju också ett problem att flygbolagen inte har någon dialog med varandra.
Båda bolagen kör ut folk kors och tvärs.

En kompis var i Rautas häromveckan och innan resan fick han info om att det var folk där men inte många.
När helikoptern väl är framme och det konstateras att det är smockat med folk kan man ju alltid skylla på att det måste vara det andra bolaget som kört upp alla, vilket jag starkt betvivlar...
Money talks...

Jag åker själv  inte till dessa tältläger på fjället utan gillar att testa någon ny liten dal varje år.
Ofta efter något tips, men finns det något härligare att ströva omkring själv längs ett "okänt" fjällvatten man inte vet något om?

Önskar att fler vågar testa något nytt på fjälltrippen i stället för att åka till de vattnen det skrivits så mycket om på Edge/Fiskelust eller i tidningarna på vintern.
Dit åker ju alla andra! :dunk:
Sund inställning,... vart var jag i fjor,... nu åker jag nån annan stans....  :yeah:

Det är ju roterande fiske så att vi kan dela på just fisket :smulaimuchen:

Sg

• Gäst
« Svar #20 skrivet: augusti 11, 2007, 12:27:40 »

... Do you think thats air youre breathing now?

Utloggad Matte

« Svar #21 skrivet: augusti 11, 2007, 12:37:41 »
Sandåslandet är ju ett tragiskt exempel.
Massor av folk trängs på några få platser när det finns tamejfaan obegränsat med små jokkar och sjöar och fisket är bra nästan överallt!

Varför inte kolla kartbilder och sattelitbilder och försök luska fram lite info.
Hittar du 33 träffar på google med inlägg på div. forum osv. så välj ett annat vatten.

Chansa och be flygbolaget sätta ner dig vid vattnet du valt ut även om dom säger att det är bäst vid tex. Korve-Bekke-Itte ihopflödet.
Det kanske blir en flopp, men förhoppningsvis har du valt ett vatten med många alternativa vatten inom rimligt avstånd.
Testa,utforska, jag lovar att upplevelsen blir större än att bo vid "campingpatserna".
Desutom avlastas "campinplatsernas" vatten.

Utforskade själv en ny jokk i somras, en liten,liten sådan och inga spår av människor även om givetvis nån måste ha testat den?, inga stigar eller dyligt. smockfull med GROV Harr i selen.
Otroligt bra fiske!
Knappt ett blåstreck på kartan men sattelitbilder avslöjar korta breda djupa höljor.
Lite märkligt då den ligger så nära en av de mest kända campingjokkarna?
Men folk verkar inte ta sig tid att testa något nytt...

« Senast ändrad: augusti 11, 2007, 12:55:54 av Matte »

Ronnie

• Gäst
« Svar #22 skrivet: augusti 11, 2007, 12:59:27 »
fann man då man gjorde en bevakningsrunda kring Wällijok och Rautas.. 72 st läger :o det är alltså minst 140 fiskare ute samtidigt längs en jokk som kanske klarar 10 st på sin höjd samtidigt. Nu låg ju inte alla vid Wällijokken men i samma område. Men vilket fisketryck på området..
Då ställer jag mig frågande till seriositeten hos flygbolagen. Det finns 2 aktörer här. Och när bägge mycket väl vet hur många som ligger i området, varför fortsätter man flyga in mer folk? Profiten? Klart som faan att det är pengarna. Sedna står man på mässorna och slå blå dunster i ögonen på fiskare som vill komma hit och säger att man är ECO företag. " Vi ser till att det inte blir ett övertryck på de olika områdena" Tjena som faan..   :betis:
Kvotera och kvotera nu! (Jag är motståndare till detta men fattar ju att det behövs eftersom flygbolagen bara ser till profiten för stunden och inte långsiktigt.)
Fy fan :betis:,tur man har sina pärlor som man inte behöver trängas på :tadaa:..
Vill jag träffa folk,går jag på krogen,inte tusan far jag dit där 72 tält står uppsatta.Stackars vatten,slutar bara med kvotering och sedan när det öppnas igen så blir det repris.Vi fiskare måste ju fatta att börja sprida fisketrycket annars går det åt pipan med våra vatten.Sen vem som är ansvarig eller inte är ju svårt att säga,men om jag kom flygandes in över ett tältläger på 72 tält,skulle jag nog välja flyga vidare till alternativt vatten som jag naturligtvis har tagit reda på innan resan..

Ronnie

• Gäst
« Svar #23 skrivet: augusti 11, 2007, 13:06:07 »
Tyvärr tror jag att evil Mr Smith hade helt rätt.
Vi är väll inte nöjda förän varje fisk är dödad, varje vilt utrotat
och varje vattendroppe är förorenad.
 :loopis: :loopis: :loopis:
Ja,folk verkar tro att naturen är en källa som aldrig sinar.. ::)Tyvärr..

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #24 skrivet: augusti 11, 2007, 13:37:22 »
Jag börjar med och poängtera att jag inte med detta inlägg går till något personangrepp, jag vill bara diskutera en princip... för vad det är värt...

En fråga man kan ställa sig själv är,
Vill jag att fiskare ska spridas ut mer för att minska fisketrycket på vissa platser ???
Om så är fallet så blir väl frågan,
Hur kan jag bidra till det ???

Det jag kan märka är att folk har väldigt svårt att tala om var dom fiskar, vare sig det gäller Lax- eller Fjäll-fiske.... är det i linje med en eventuell målbild från ovan ???

Det kan ju vara så att vissa har den värderingen att det är bra om många fiskare är där borta för då får jag ha mina ställen i fred :-\

Ronnie

• Gäst
« Svar #25 skrivet: augusti 11, 2007, 13:49:46 »
Fjällvärlden är gigantiskt stor så alla behöver inte trängas och rappa i samma grop,strömm.
Men visst har du en poäng i vad du säger,Tomas L
Men man måste ju kanske ha lite fantasi och som nån sa googlar man och får 50 träffar,,,,far någon annanstans..
« Senast ändrad: augusti 11, 2007, 13:54:11 av Ronnie »

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #26 skrivet: augusti 11, 2007, 13:57:07 »
Fjällvärlden är gigantiskt stor så alla behöver inte trängas och rappa i samma grop,strömm.
Men visst har du en poäng i vad du säger,Tomas L
Men man måste ju kanske ha lite fantasi och som nån sa googlar man och får 50 träffar,,,,far någon annanstans..
Låter som en bra tumregel :yes:

Ronnie

• Gäst
« Svar #27 skrivet: augusti 11, 2007, 13:58:08 »

Utloggad Ron

Utloggad T.A

« Svar #29 skrivet: augusti 11, 2007, 14:21:43 »
Jag har brukat jobba åt ett av flygföretagen guida och prata skit i nån mässmonter, bla så ska jag stå i deras monter till kommande Flugfiskemässa.. Har gjort det förr och alltid proklamerat hur viktigt det är att flygföretagen tar sitt ansvar och ser det långsiktigt. Alltså en egen kvotering. Alla företagens ledare har tyckt att min ide har varit bra och man lovar att så ska man göra. Man skryter tom om det i reklambrochuren. Men det görs inte för profiten för dagen är det enda som räknas..

Utloggad Magnus

• Vaktmästare
  • Antal inlägg: 1 197
  • I have to return some videotapes
« Svar #30 skrivet: augusti 11, 2007, 14:35:28 »
Jag har brukat jobba åt ett av flygföretagen guida och prata skit i nån mässmonter, bla så ska jag stå i deras monter till kommande Flugfiskemässa.. Har gjort det förr och alltid proklamerat hur viktigt det är att flygföretagen tar sitt ansvar och ser det långsiktigt. Alltså en egen kvotering. Alla företagens ledare har tyckt att min ide har varit bra och man lovar att så ska man göra. Man skryter tom om det i reklambrochuren. Men det görs inte för profiten för dagen är det enda som räknas..

Vi ses 14:e mars då  8)
\"Faan va full du ä farsan!\"
\"Tacka faan de för att ja e full, ha ju supe\"

Sarah

• Gäst
« Svar #31 skrivet: augusti 11, 2007, 18:41:19 »

Det är ju tyvärr så Money talks.. och så jävla illa... var det än händer. Minns diskussionerna om Ekologiskt för typ tio år sen. Då jobbade jag som finstyckare och vi började ta in ekologiskt kött. Klart det kostade lite mer, men SÅ jättemycket var det ju inte, och vi tog ju inte in vad som helst i början. Sånt kött som de som handlade ändå kunde lägga ett par spänn extra på. Tro fan vi ändå fick kasta mycket... Likadant när det gällde ekologisk mjölk eller frukt och grönt... vi snackar ju bara några kronor... men folk var inte benägna att lägga lite extra krut där. Det har tagit tio år och NU har ju ekologiskt tagit en bra plats i butikerna.

Det är samma tänk här... bara omvänt. Money talks, och SEN när man fått in pengarna, kan man börja tänka på djur och natur.  :doh:

Bra ändå att du får en plats på mässan och kan snacka åsikter där, man ska ju börja någonstans!  :yes:

Utloggad T.A

« Svar #32 skrivet: augusti 11, 2007, 18:57:20 »
Det är ju tyvärr så Money talks.. och så jävla illa... var det än händer. Minns diskussionerna om Ekologiskt för typ tio år sen. Då jobbade jag som finstyckare och vi började ta in ekologiskt kött. Klart det kostade lite mer, men SÅ jättemycket var det ju inte, och vi tog ju inte in vad som helst i början. Sånt kött som de som handlade ändå kunde lägga ett par spänn extra på. Tro fan vi ändå fick kasta mycket... Likadant när det gällde ekologisk mjölk eller frukt och grönt... vi snackar ju bara några kronor... men folk var inte benägna att lägga lite extra krut där. Det har tagit tio år och NU har ju ekologiskt tagit en bra plats i butikerna.

Det är samma tänk här... bara omvänt. Money talks, och SEN när man fått in pengarna, kan man börja tänka på djur och natur.  :doh:

Bra ändå att du får en plats på mässan och kan snacka åsikter där, man ska ju börja någonstans!  :yes:
Tyvärr, för jag tycker att det är synd att ekologiskt ska behöva vara dyrare.. Det ska snarare vara tvärtom. För gå till sig själv så inte tusan köper man mjölk för 10 spänn när det står mjölk för 8 spänn bredvid. Jag har varit i dispyt med en naturmupp utan dess motstycke om just detta. Varför kostar det ekologiska mer än skiten? Jo för att det kostar mer att ta fram. Sant! Men skulle vi då inte behöva ha en subvention på det ekologiska? Ja det tycker jag! För ekologiskt och sånt som är bra för vår fortlevnads skull FÅR helt enkelt inte vara dyrare än skräpet. Det är ganska busenkelt egentligen.
Men vad gäller fiskflyg och turism där det inte är en outömlig resurs så måste man se längre än för detta året.. Nästa år så är det slut och företaget måste läggas ner. Fattar inte att man inte ser det.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 7 184
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #33 skrivet: augusti 11, 2007, 19:12:45 »
Kvotering.

Det går inte att sitta 150 mil bort å gissa hur många som kommer att befinna sig på fiske om 6 månader i specifikt vatten.
När du väl står där, vart tar du vägen då?

Jag vet inte hur enskild fiskare ska kunna ta ansvar här.
Hur skall han innan han varit i ett vatten kunna bedömma vad det tål?
Finns det ens en promille som tekniskt och kunskapsmässigt skulle kunna klara av det?
Ingen som skrivit i denna tråden klarar av att göra en beståndsuppskattning och sedan en uttagsbedömning.
Varken hur mycket som tas eller hur mycket som det klarar att tas.

Det här är ett myndighets eller rent ägaransvar.

Jag säger självklart inte emot dig TA, oumkullrunkeligt att vattnet är överutnyttjat. Jag håller med dig.
Men.
Åter igen men.
Tyvärr är det ju överutnyttjat långt långt tidigare.
Kanske redan när där står fem tält.

Vad vi göra då?

Kräva kvotering, uttagsreglering och återkommande beståndsundersökningar för att tidigt ha koll på beståndsutvecklingen i olika vatten.

Kostar pengar?
Klart de gör.
Fiskevårdsavgift fixar de kulorna.
Springa å dutta med eget NoKill räcker inte långt i sammanhanget.
Vi bör kräva saker, bra och icke överutnyttjade vatten.
Full storlek på fisken.
Bojkotta skitvatten. Dissa dom.
Ta Ogströmmen som exempel, istället för och ställa upp på de som tjänar kulor på detta överutnyttjade vatten med pekfingerstor fisk så borde vi bojkotta det och kräva minst en femårig totalfredning.

Vad är det för mening för ägarna att göra nånting åt sin nedfiskade bestånd när vi fiskare löser problemet med för liten fisk med att handla lättare fiskegrejor?
Och grattulera varandra för fiskar som inte levt två somrar?

Höj upp de bra.
Var beredd att hosta upp en slant för dem.

Jag har full förståelse för de som håller sina vatten hemliga.
Hur kul är det å få se rena Mörrumstätheterna på folk där man varit van vid att gå ensam?
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Inloggad ismo

• Antal inlägg: 9 664
  • Oooooaaaah!
« Svar #34 skrivet: augusti 12, 2007, 01:04:01 »
Jag är totalt emot KVOTERING...ta bort Flygbolagen istället....lär folk att fjällvandra istället.
Har fan ingen lust att ha en massa kvoterade vatten runt knuten här "hemma"
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Ron

« Svar #35 skrivet: augusti 12, 2007, 07:38:01 »
Jag är totalt emot KVOTERING...ta bort Flygbolagen istället....lär folk att fjällvandra istället.
Har fan ingen lust att ha en massa kvoterade vatten runt knuten här "hemma"

Ja, en lösning är naturligtvis flygförbud till känsliga områden, d v s hela fjällvärlden, vilket minskar trycket på svårtillgängliga vatten. Nästa steg är skoterförbud, för att minska pimplandet. Sen kan man sätta staket runt hela härligheten och börja ta inträde....

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #36 skrivet: augusti 12, 2007, 11:42:52 »
Ja, en lösning är naturligtvis flygförbud till känsliga områden, d v s hela fjällvärlden, vilket minskar trycket på svårtillgängliga vatten. Nästa steg är skoterförbud, för att minska pimplandet. Sen kan man sätta staket runt hela härligheten och börja ta inträde....

Inte helt fel...men folk kommer alltid att pimpla...så länge det finns sprit/öl... :D
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Tåivo

• Gäst
« Svar #37 skrivet: augusti 24, 2007, 14:29:07 »
Det skissas för fullt på ett förslag till kvotering , få se vilka som ingår i detta när det är klart.
I detta fall 72 tält på ca 4 mil ström ( 18 tält / mil )
Veckan före hade det varit 55 tält i Leavas snacka om total urspårning!!!!!!

Dessvärre är det bara att kvotera allt eller köra naturen totalt ner i botten.
När man satsar på turism och entreprenörskap så är det alltid vi ortsbor som får stå tillbaka.
För jakten har vi ortsbor ännu en fördel  , får lösa årskort (än så länge)
I Västerbottensfjällen har företag fått ta över "egna" vatten som bara deras gäster får fisk i.
Vilken skrämmande tanke uhhhh....
Känns tragiskt att kanske inte kunna dra till Leavas en helg och finlira lite med G Loomisen efter
någon super prickig öring som omväxling.

Fortsätter exploateringen med turism , fiskeprogram ( tex fiskedrag) , internet (forum typ Edge)så är allt kvoterat snart och vi som varit hela vårat liv i fjällen klart hotad.

Vill verkligen tacka Icehotell och Co som drog dit Fiskedrag till Välijock och Rautasälven och prostutierade sej totalt.
Vart tog affärsidén vägen ? Alla vet var det är nu så..... IQ fiskmås  Icehotell verkligen!!!!

Alldeles förfärad  //  Tåivo

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #38 skrivet: augusti 24, 2007, 14:43:42 »
Det fräna är..att alla Flygbolag slår undan fötterna på sig själva..för varje år..så får dom allt mindre vatten att köra ut folk till!..
Dock blir det folk som vill njuta av naturen å fisket på naturens villkor..som blir lidande...Leava & Välijokk!..tar man sig lätt ut till fots.
Jumer det blir kvoterat..dessto hårdare fiske-tryck blir det på återstående "fria"vatten.
Flygbolagen borde väl för fan kunna ha bättre koll på hur många dom kör ut till resp. plats....dom förstör ju för oss andra...Puckhuven!
Kvotera endast för Flygbolagen...

FII FAAAN!
« Senast ändrad: augusti 24, 2007, 15:19:27 av ismo »

Tåivo

• Gäst
« Svar #39 skrivet: augusti 24, 2007, 15:00:42 »
Jo det är sant
Kvotering =högre fisketryck på annat håll = ytterligare kvoteringar

Laxfisket har fått känna av sånt
- Kengis
- Onka
- Mitt favvoställe i framtiden ?  :vissla:
- Storedan (Ångesån) tidigare avlyst

Utloggad T.A

« Svar #40 skrivet: augusti 24, 2007, 17:03:03 »
Men då de här seriösa och ecoflygbolagen (marknadsför sig själva åtminstone som sådana) skyller på varrandra då? Deyt är ju faktiskt hela 2 bolag som flyger ut folk i Kirunafjällen, tänk på det.. Inte tusan kan man ju tro att de ska kunna prata med varrandra..  :dunk: :vissla:

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 441
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #41 skrivet: augusti 24, 2007, 17:16:36 »
Varför ska nån avstå från att flyga ut folk?
Det innebär ju minskade intäkter... Sannolikt med konsekvensen att pengarna går till konkurrenten?

Det finns i princip obegränsat med vatten att flyga ut folk till, men det finns ett fåtal vatten som presenterats närmare i media. De flesta väljer därför att rikta sin uppmärksamhet mot dessa vatten.
Är det egentligen flygbolagens sak att avgöra vem och hur många som får fiska på en given plats?

Folk har en egen vilja (tyvärr?) och de vill vara med om samma äventyr som de fått läsa om i vår fantastiska fiskepress. Det är väl inte för inte som ett antal av våra mest kända skribenter aldrig skriver om sina smutronställen...?

Jag försöker inte försvara flygbolagen, men jag försöker åskådliggöra att detta, som nästan allt annat är en betydligt mer komplex fråga än vad som görs gällande vid första ögonkastet.

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #42 skrivet: augusti 24, 2007, 17:19:31 »
Det innebär ju minskade intäkter... Sannolikt med konsekvensen att pengarna går till konkurrenten?

Det finns i princip obegränsat med vatten att flyga ut folk till, men det finns ett fåtal vatten som presenterats närmare i media. De flesta väljer därför att rikta sin uppmärksamhet mot dessa vatten.
Är det egentligen flygbolagens sak att avgöra vem och hur många som får fiska på en given plats?

Folk har en egen vilja (tyvärr?) och de vill vara med om samma äventyr som de fått läsa om i vår fantastiska fiskepress. Det är väl inte för inte som ett antal av våra mest kända skribenter aldrig skriver om sina smutronställen...?

Jag försöker inte försvara flygbolagen, men jag försöker åskådliggöra att detta, som nästan allt annat är en betydligt mer komplex fråga än vad som görs gällande vid första ögonkastet.

Kvotering då med andra ord?

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #43 skrivet: augusti 24, 2007, 17:21:50 »
Kvotering då med andra ord?

Jag vet inte om jag tycker att det är så jävla bra heller, det sker ju som regel på bekostnad av de lokala.

Läget är inte bra, men vems fel är det, vem är ansvarig, och vem ska göra något åt det... och vad är det som är rätt att göra?

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #44 skrivet: augusti 24, 2007, 17:24:37 »
Jag vet inte om jag tycker att det är så jävla bra heller, det sker ju som regel på bekostnad av de lokala.

Läget är inte bra, men vems fel är det, vem är ansvarig, och vem ska göra något åt det... och vad är det som är rätt att göra?

Det som är mest fel är att låta det få överfiskas.

Totalfredning då iså fall.

Utloggad T.A

« Svar #45 skrivet: augusti 24, 2007, 17:24:48 »

Sant, men om man utger sig för att vara ett ECO företag och har egenkvotering så ska ju inte det ha nån betydelse alls. Då får man ta upp det med det andra företaget och försöka inför en policy tillsammans.

Japp då man marknadsför sig som ett företag med egenkvotering på områdena...

Tror nog att de flesta som bokat in sin resa skulle ha backat om de fick veta, innan de satte sig på Flyget från Arlanda eller liknade, att det fanns 70 gäng till som va inbokade samma tid i samma område.

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #46 skrivet: augusti 24, 2007, 17:28:18 »
Jag har en jobbar-kompis som fiskat i Leavas i över 40 års tid!...dom sista åren har han märkt en kopiös!..ansamling av tält/fiskare.....han har i alla tider GÅTT!..upp till denna Jokk...ska han verkligen bli DRABBAD..med kvotering som följd..å kanske bara få fiska var 5:e år ..på sin höjd..pga. Flygbolagens agerande....?(inte hans eget) ..för så lätt lär det inte bli att få ett fiske-kort till denna jokk..om den blir kvoterad.
Flygbolagen MÅSTE..ta sitt ansvar..å inte BARA ..tänka på snabba pengar,..skulle tro att Kiruna-bor..fullständigt skiter i om det nu skulle bli kvoterat..å fiska som dom gjort förr.,..& med rätta..anser jag.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #47 skrivet: augusti 24, 2007, 17:32:56 »
Sant, men om man utger sig för att vara ett ECO företag och har egenkvotering så ska ju inte det ha nån betydelse alls. Då får man ta upp det med det andra företaget och försöka inför en policy tillsammans.

Japp då man marknadsför sig som ett företag med egenkvotering på områdena...

Tror nog att de flesta som bokat in sin resa skulle ha backat om de fick veta, innan de satte sig på Flyget från Arlanda eller liknade, att det fanns 70 gäng till som va inbokade samma tid i samma område.

Om läget är så illa som det beskrivs så är det ju rätt uppenbart att ECO i det där företagets policy mer handlar om kortsiktig ECOnomy än ECOlogy :-\

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad T.A

« Svar #48 skrivet: augusti 24, 2007, 17:35:38 »
Om läget är så illa som det beskrivs så är det ju rätt uppenbart att ECO i det där företagets policy mer handlar om kortsiktig ECOnomy än ECOlogy :-\

mmmmmm  :yes: Bägge säger sig vara ECO och egenkvoteringsföretag.  (ett ord jag myntade åt dem för ett par år sedan)
www.kallaxflyg.se
www.nordicheli.se

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #49 skrivet: augusti 24, 2007, 17:39:11 »
I grunden är det j-vligt enkelt att fixa till problemet,...skulle man endast få GÅ..upp till Fjälls...så skulle Tälten/fiskare minska avsevärt.....minst!..80%...då kan man behålla ett fint fiske..på både Öring,Röding..& ev. Harr..utan att behöva kvotera...några dygns.kort kan Flygbolagen få....max 30st/mån/jokk/bolag/...fan vad enkelt.

Utloggad T.A

« Svar #50 skrivet: augusti 24, 2007, 17:42:36 »
I grunden är det j-vligt enkelt att fixa till problemet,...skulle man endast få GÅ..upp till Fjälls...så skulle Tälten/fiskare minska avsevärt.....minst!..80%...då kan man behålla ett fint fiske..på både Öring,Röding..& ev. Harr..utan att behöva kvotera...några dygns.kort kan Flygbolagen få....max 30st/mån/jokk/bolag/...fan vad enkelt.
mmm men då skulle det skrikas (precis som yrkesfiskarna skriker och helikpt företagen kritiserar yrkesfiskarna för) "Ska en fritidsysselsättning få sparka undan benen på ett yrkesdrivande företag?"

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #51 skrivet: augusti 24, 2007, 17:44:47 »
mmm men då skulle det skrikas (precis som yrkesfiskarna skriker och helikpt företagen kritiserar yrkesfiskarna för) "Ska en fritidsysselsättning få sparka undan benen på ett yrkesdrivande företag?"
:yes:
Företag i fokus :appel1:

Utloggad T.A

« Svar #52 skrivet: augusti 24, 2007, 17:50:02 »
Företag i fokus :appel1:
mmmmm företag i fokus... Så är det och kommer nog inte att kunna ändras på. Inte föränn våra sjöar och vattendrag är döda. Då måste man hitta på nått annat. Kanske Tivolifiske likt Mörrum.. Eller P&T i wällijokken?  :rofl:

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #53 skrivet: augusti 24, 2007, 17:52:34 »
Jag har en jobbar-kompis som fiskat i Leavas i över 40 års tid!...dom sista åren har han märkt en kopiös!..ansamling av tält/fiskare.....han har i alla tider GÅTT!..upp till denna Jokk...ska han verkligen bli DRABBAD..med kvotering som följd..å kanske bara få fiska var 5:e år ..på sin höjd..pga. Flygbolagens agerande....?(inte hans eget) ..för så lätt lär det inte bli att få ett fiske-kort till denna jokk..om den blir kvoterad.
Flygbolagen MÅSTE..ta sitt ansvar..å inte BARA ..tänka på snabba pengar,..skulle tro att Kiruna-bor..fullständigt skiter i om det nu skulle bli kvoterat..å fiska som dom gjort förr.,..& med rätta..anser jag.

Han har nog förbrukat sin kvot på det där stället. Låt nån annan prova på också...
Vi får dela upp fisket rättvist. Det behövs det väl inga regler för ??? Eller är det bara jag som tycker att rättvisa är nåt och sträva efter ??? 8)

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #54 skrivet: augusti 24, 2007, 17:56:29 »
Han har nog förbrukat sin kvot på det där stället. Låt nån annan prova på också...
Vi får dela upp fisket rättvist. Det behövs det väl inga regler för ??? Eller är det bara jag som tycker att rättvisa är nåt och sträva efter ??? 8)

DU!!!..han fiskar där 5 dagar/år..tar sina 4-5st fiskar på dennna tid...han har inte alls förbrukat sin tid där..& för övrigt så kan du FÅH....å fiska du i Forshaga.. :nudge:

I princip det enda han fiskar sommartid...skall jag förtydliga.Resten av tiden spenderar han i Torneträsk jätte vatten...vart du är välkommen att blöta dina flugor.. :gasp:
« Senast ändrad: augusti 24, 2007, 17:59:17 av ismo »

Utloggad T.A

« Svar #55 skrivet: augusti 24, 2007, 18:00:03 »

Absolut, rättvisa är att sträva efter.. Men hur ska det gå till?
Vi har alltså yta som halva Sverige höll jag på att säga. Det är fullkomligt omöjligt för den enskilde att veta hur m¨nga som är ute på det stället man har tänkt besöka. Däremot om flygföretagen, som står för 90% av transporten dit använde sin vetskap till att meddela varrandra och de hitresnade fiskarna/Jägarna hur det ser ut. Då skulle nog din rättvisa snabbt skapas. Först till kvarn liksom. Ok nu ligger det 10 gäng där den veckan. Nu är det dax för oss att omdirigera trafiken till andra platser eller andra veckor.
Vi upplyser Herrarna Svensson och Nilsson om att det ligger si o så många där kan ni tänka er nått annat ställe? mm mm

Utloggad T.A

« Svar #56 skrivet: augusti 24, 2007, 18:05:04 »
Absolut, rättvisa är att sträva efter.. Men hur ska det gå till?
Vi har alltså yta som halva Sverige höll jag på att säga. Det är fullkomligt omöjligt för den enskilde att veta hur m¨nga som är ute på det stället man har tänkt besöka. Däremot om flygföretagen, som står för 90% av transporten dit använde sin vetskap till att meddela varrandra och de hitresnade fiskarna/Jägarna hur det ser ut. Då skulle nog din rättvisa snabbt skapas. Först till kvarn liksom. Ok nu ligger det 10 gäng där den veckan. Nu är det dax för oss att omdirigera trafiken till andra platser eller andra veckor.
Vi upplyser Herrarna Svensson och Nilsson om att det ligger si o så många där kan ni tänka er nått annat ställe? mm mm

Bäst att jag förtydligar mig, jag skojjade om strl... Vi har ca 10-15 mil norrut, 10-15 mil österut och en 5-7 mil västerut fjäll och område.... Bara Kiruna då...   :lumber:

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #57 skrivet: augusti 24, 2007, 18:09:55 »
Det är väl j-vla märkligt!..folk söderöver frågar som otfast hur man kan bo uppe i "Lapp-h-etet"..Joo..svarar jag.." Det är pga. det fina fisket här uppe"..annars hade jag flyttat förlänge sedan.
Ska JAG/VI..få fisket(fri-heten) spolierat  pga. av att Flygbolagen inte kan styra sina fiskande kunder bättre!..än att vattnen blir Kvoterarde för deras profit-hunger?
Å ger mig f-n på att minst!..80% av det ökande antal fiskare är Sörlänningar...som Flygbolagen hej villt skickat ut..utan att ha nån kontroll på(har inte ens brytt sig..anser jag)..hur många antalet är vid respektive Jokk/plats.
Har man inget Jakt lr. Fiske intresse..så bor man knappast kvar här..lång Vinter,kort sommar..stundtals j-vligt med mygg etc. etc.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #58 skrivet: augusti 24, 2007, 18:11:24 »
Vad är rättvisa då?

Det får inte handla för mycket om "rätten" å fiska.
Åtminstone inte om det sker på bekostnad på skyldigheten att inte överfiska.

Är det inte så här det blir när det satsas på kvantitet istället för kvalitet?

Flygbolagen måste köra ut mängder med folk för att det skall bli någon lönsam affär av det.

Är det inte så här det blir när vi hela tiden bara blir fler å fler?

Äh ja vet inte, spånar mest.

Men helt klart, när man ser bilder från Tjonajokk så inte blir jag särskilt sugen på att åka upp till det tivolit.... :p

Nä, fler skatebordåkare( ja är inte ute efter dig LarsW) och skridskoåkare tycker jag.

Färre flugfiskare.....

Det är väl j-vla märkligt!..folk söderöver frågar som otfast hur man kan bo uppe i "Lapp-h-etet"..Joo..svarar jag.." Det är pga. det fina fisket här uppe"..annars hade jag flyttat förlänge sedan.
Ska JAG/VI..få fisket(fri-heten) spolierat  pga. av att Flygbolagen inte kan styra sina fiskande kunder bättre!..än att vattnen blir Kvoterarde för deras profit-hunger?
Å ger mig f-n på att minst!..80% av det ökande antal fiskare är Sörlänningar...som Flygbolagen hej villt skickat ut..utan att ha nån kontroll på(har inte ens brytt sig..anser jag)..hur många antalet är vid respektive Jokk/plats.
Har man inget Jakt lr. Fiske intresse..så bor man knappast kvar här..lång Vinter,kort sommar..stundtals j-vligt med mygg etc. etc.
Nä, det vore me förjävligt.
Som jag ser det har ni förtur.

Utloggad T.A

« Svar #59 skrivet: augusti 24, 2007, 18:16:06 »
Exakt!! Och ska vi stryka på foten för att Sörläningarna ska komma hit en vecka och utnyttja nått vi lever med året om? Ska vi rätta oss efter cad nån jävla turist tycker för att han/hon smestrar här i en vecka? Nä i helvete heller.. Ställ er i kö bakom oss, när vi fiskat färdigt för dan så kan ni övriga få blöta era grejjer..
Det är rättvisa och inget annat.

P-A

• Gäst
« Svar #60 skrivet: augusti 24, 2007, 18:22:43 »
Exakt!! Och ska vi stryka på foten för att Sörläningarna ska komma hit en vecka och utnyttja nått vi lever med året om? Ska vi rätta oss efter cad nån jävla turist tycker för att han/hon smestrar här i en vecka? Nä i helvete heller.. Ställ er i kö bakom oss, när vi fiskat färdigt för dan så kan ni övriga få blöta era grejjer..

Vill inte stöta mig med nån, men T.A drar du inte alla sörlänningar
över en kant, dvs något som vi inte får göra om norrlänningar.
Dessutom är det väll inte fel med ECO-turism om det görs på rätt
sätt? Eller tycker du inte om nya arbetstillfällen i Lappland?
Då kanske era politiker inte får för sig att bygga ut mer älvar
bara för att få några tillfälliga arbetstillfällen?
 :vissla: :pussjiggo:

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #61 skrivet: augusti 24, 2007, 18:26:44 »
Vad är rättvisa då?

Flygbolagen måste köra ut mängder med folk för att det skall bli någon lönsam affär av det.

Men helt klart, när man ser bilder från Tjonajokk så inte blir jag särskilt sugen på att åka upp till det tivolit.... :p

Nä, fler skatebordåkare( ja är inte ute efter dig LarsW) och skridskoåkare tycker jag.

Färre flugfiskare.....

Nog fan har Flygbolagen lönsamhet med mindre antal fiskare..men du vet ju!..en som har mycket..vill ha mer..
Alla ska ha rätt att få fiska!(till samma pris)..oavsett var man bor..& var man än vill bedriva sitt fiske...men det är märkligt att många vatten inte kan klaras av UTAN..att ta till Flyg till?..
Flygbolagen satsar då INTE..på KVALITET!... ;D
Ang. Lokal befolkningens attityd till fisket här uppe...tycker jag personligen har förändrats ENORMT!..dom sista åren..en helt annan generation ..med Moral & Etik har framdagas....men röt-ägg finns fortfarande kvar..& kommer alltid att finnas....oavsett var man än bor....det ser man på fisket här i omnejd..hur mycket bättre kvaliten på fisken blivit dom sista 10 åren.
Jag vill ha kvar det fria fisket kring Leavas & Välijokk..utan kvotering,...finns intresset..så GÅR..jag dit,..skräpet blir då åtminstone mindre i kg.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #62 skrivet: augusti 24, 2007, 18:30:09 »
Fiska varierat tror jag på. Fråpga dig själv, var var jag i fjor.... och åk till nån annan stans.... gäller om jag fiskar runt nån annans knut. Det mesta fisket ska var och en sköta lokalt.. Även 08:or etc....

Utloggad Olavi

• Antal inlägg: 1 447
« Svar #63 skrivet: augusti 24, 2007, 18:30:44 »

Människan tenderar i många frågor att vara ett flockdjur med olika konsekvenser som följd: Börskrasher, utsvängda ben på jeansen, fågeldansen och överhypade och utfiskade fiskevatten.

Lösningen är att människan begåvas bättre förmåga att tänka själv och självständigt, högre tillit till den egna tankeförmågan och högre ansvarskänsla, men för att åstadkomma det måste det nog till en ny art.
...cause I´m a man of wealth and taste..

Utloggad Olavi

« Svar #64 skrivet: augusti 24, 2007, 18:35:46 »
Vad är rättvisa då?

Färre flugfiskare.....

Utloggad Olavi

« Svar #65 skrivet: augusti 24, 2007, 18:38:28 »
Tja, man kan väl göra som i Norge. Ge lolabefolkningnen möjlihgeten att köpa billigare kort, ge locals företräde till säsongskort, speciella sträckor för locals och låta turisterna betala dyrare. Det är väl rätt så rättvist. Något ska ni ju ha för att ni bor där uppe.

Det kanske också kan utgöra ett litet incitament för viss inflyttning.

Utloggad Olavi

« Svar #66 skrivet: augusti 24, 2007, 18:40:00 »

Inte tusan är det frågan om någon ECOnomy. Om det är bara två bolag som opererar är de dumma i huvudet om de inte samarbetar och delar upp marknaden enligt gamla hederliga oligopol-modellen. Då kan de båda leva gott i högsta samförstånd i stället för att konkurrera sig blodiga.  :yes:

P-A

• Gäst
« Svar #67 skrivet: augusti 24, 2007, 18:44:32 »
Inte tusan är det frågan om någon ECOnomy. Om det är bara två bolag som opererar är de dumma i huvudet om de inte samarbetar och delar upp marknaden enligt gamla hederliga oligopol-modellen. Då kan de båda leva gott i högsta samförstånd i stället för att konkurrera sig blodiga.  :yes:

Du är en vis man Olavi. :yeah:
Så jävla svårt kan det väll inte vara!!
Nästa gång jag träffar den där Nordic Heli
snubben så skall jag förklara det för han. :loopis:
Och jag som gav han en massa flugor.
 :doh: :dunk:

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #68 skrivet: augusti 24, 2007, 18:47:17 »
Du är en vis man Olavi. :yeah:
Så jävla svårt kan det väll inte vara!!
Nästa gång jag träffar den där Nordic Heli
snubben så skall jag förklara det för han. :loopis:
Och jag som gav han en massa flugor.
 :doh: :dunk:

Har oxå fått en fråga om Flugleverans...men det blir absolut inget av nu! :smulaimuchen:

Utloggad Olavi

« Svar #69 skrivet: augusti 24, 2007, 18:48:39 »
Har oxå fått en fråga om Flugleverans...men det blir absolut inget av nu! :smulaimuchen:
??? jag har väl inte frågat om några sedan jag beställde ett gäng puppor för ett par år sedan? Sade jag något dumt nu?  :-\ :-[ ???

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #70 skrivet: augusti 24, 2007, 18:50:30 »
??? jag har väl inte frågat om några sedan jag beställde ett gäng puppor för ett par år sedan? Sade jag något dumt nu?  :-\ :-[ ???

Räcker att du bor på Åland.. :tafeja:

(har du beställt?.. ???.. :-[)

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #71 skrivet: augusti 24, 2007, 18:55:23 »

Kommer ihåg dubbel-krokarna....men ides..då helt enkelt inte!....men Puppor minns jag ej.. :-\..men detta kan vi väl ta via IM..(host..host)..

Utloggad Olavi

« Svar #72 skrivet: augusti 24, 2007, 18:57:31 »
Kommer ihåg dubbel-krokarna....men ides..då helt enkelt inte!....men Puppor minns jag ej.. :-\..men detta kan vi väl ta via IM..(host..host)..
:yes: sluta hosta, det har du ingen anledning till!  ;)

Moset

• Gäst
« Svar #73 skrivet: augusti 24, 2007, 21:49:00 »
Vem är först med att sluta fiska och bara vandra istället?

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #74 skrivet: augusti 24, 2007, 21:51:56 »

:vissla:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #75 skrivet: augusti 24, 2007, 22:16:38 »
Vem är först med att sluta fiska och bara vandra istället?

Jag både vandrar å fiskar..fråga henka.. :vissla:

Moset

• Gäst
« Svar #76 skrivet: augusti 24, 2007, 22:23:15 »
Jag både vandrar å fiskar..fråga henka.. :vissla:

Är det det som kallas vadning?   :booze:

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #77 skrivet: augusti 24, 2007, 22:26:24 »
Är det det som kallas vadning?   :booze:

Kanske det är.... :-\                                                     :booze:

Utloggad T.A

« Svar #78 skrivet: augusti 25, 2007, 01:26:03 »
Det handlar egentligen inte om sörlänningar eller att vandra. Visst om inget flyg fanns så skulle de som va intresserade vandra ut. Men nu finns flyget och jag tror inte att det blir ett flygstopp i våran fjällvärld. Vad vi kan vänta oss är en kvotering. Jag gillar inte det för det tar bort lite av friheten för mig och andra som bor här och vill fiska där vi vill och när vi vill. Vi bor här och har valt att stanna i ur o skur för vårat intresses skull. Vi tycker inte om att sitta i bilköer till o från jobbet. Vi gillar inte att stå i en bankomatkö. Vi gilar att det inte är tjockt med folk vart man än går. Vi gillar att ha vårat fiske runt husknuten. Vi gillar att sätta oss i bilen och åka 10 minuter, dra på oss vadarna och fiska på vild Öring, Harr, Lax och Röding. Vi gillar att vi inte behöver betala en mindre förmögenhet för ett dygnskort och fiska på en jävla sketen Bängbåge.
Vi har snö i 7 månader höstrusk i 2 och sommar 3 månader. Jag väljer ändå att stanna här och det är pga mitt intresse och att jag har ett jobb som jag tjänar bra i, och har mina inarbetade veckor (ledigveckor)
Vad som gör mig förbannad är att alltid då det fattas beslut om inskränkningar för OSS så är det nåra Sörlänningar som fattar de besluten, inte vi. Det gör mig Pisst...
Vad som oxå gör mig pisst är att det finns två aktörer på marknaden här uppe och ingen av dem pratar med den andre.. Men man marknadsför sig som två företag som ser till naturens bästa och att den tillresande fiskaren ska få kvallitetsfiske.. Bullshit! Profit, inget annat....
Hade man språkat med varrandra och samkört bokningarna så hade aldrig sånt här hänt.. Då hade man kunnat omdirigera trafiken till andra områden..Redan i planeringsstadiet för den tillresande fiskaren.  Men som tillresande sörlänning med en massa utlagda tusenlappar så är det inte bara att lägga om sina planer då man är på inflygning till landningsplatsen.. Det kostar stora pengar en helikopterresa.
Om man vandrar ut så har man inte den blekaste aningen om nånting det blir vad det blir då man kommer till sin tilltänkta plats. Är det då 72 tält redan där så är man inte så lycklig. Framför allt inte efter en 3 mils marsch. Men vandrarna är nått Flygföretagen inte kan stå till svars för.. Bara de som de själva flyger ut, Naturligtvis.

P-A

• Gäst
« Svar #79 skrivet: augusti 25, 2007, 10:40:45 »
Självklart så förstår vi att ni vill ha ert spöfiske fritt
och att inte företagen snackar med varandra
är ju fan bara barnsligt. Hoppas att det löser sig
för er uppe i buschen.
Själv fiskar jag inte i era jokkar utan åker till andra
ställen som tål fisketrycket bättre (svårare att fiska i. :vissla:)
Älvfiske rockar fett!!!
 8) :looney:

Ztubben

• Gäst
« Svar #80 skrivet: augusti 26, 2007, 13:51:49 »
Något jag tror hade varit bra att ha när man planerar resan är något som liknar det som finns för småvilts jakten http://smavilt.se/norrbotten/jakttryck/aktuellt.html

för dom mest berörda vattnen för som sagt när knut knutsson ska beställa resan till Rautas och ser att det är tex 25 andra sällskap inbokade där den veckan så tänker han nog om med ett nytt vatten eller en annan vecka vilket ju skulle resultera i lite mindre fiske tryck... :yeah:

Tåivo

• Gäst
« Svar #81 skrivet: augusti 26, 2007, 17:20:02 »
Ett "bra" system för att få koll på j  trycket osv.
Tycker att jakten har kommit ganska långt i "hållbar utveckling" som regeringen
gav i uppdrag till Länsstyrelsen.
Här finns reglern att läsa:  http://www.fjallen.nu/jaga/FAQ%20for%20webben%2007-1.pdf

Rent praktiskt skulle det vara ganska jobbigt inom fisket att genomföra detta.
Tänk alla turister som kommer , husvagnsekipagena efter E-10 , fjällvandrare osv
Man skall i förväg uppge område samt förvissa sig om att inte det är avlyst pga högt fiske tryck.
Men det kanske är det som är hållbar utveckling för fjällen. Vad vet jag?
Men 55st tält i Leavas är totalt ohållbart .
Men vem skall kliva åt sidan?

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #82 skrivet: augusti 26, 2007, 17:32:36 »
Ett "bra" system för att få koll på j  trycket osv.
Tycker att jakten har kommit ganska långt i "hållbar utveckling" som regeringen
gav i uppdrag till Länsstyrelsen.
Här finns reglern att läsa:  http://www.fjallen.nu/jaga/FAQ%20for%20webben%2007-1.pdf

Rent praktiskt skulle det vara ganska jobbigt inom fisket att genomföra detta.
Tänk alla turister som kommer , husvagnsekipagena efter E-10 , fjällvandrare osv
Man skall i förväg uppge område samt förvissa sig om att inte det är avlyst pga högt fiske tryck.
Men det kanske är det som är hållbar utveckling för fjällen. Vad vet jag?
Men 55st tält i Leavas är totalt ohållbart .
Men vem skall kliva åt sidan?

Dom som går till fots...i dagens läge är FÅ!..skulle tippa att av dessa,.. t ex. 55st Tält...så är 50st(med personer..naturligtvis)..är dit körda med FLYG!

HW

• Gäst
« Svar #83 skrivet: september 01, 2007, 23:03:51 »
Vad som oxå gör mig pisst är att det finns två aktörer på marknaden här uppe och ingen av dem pratar med den andre..
Hörde från den nyare aktören att de försökt fått till ett samarbete för att kunna sprida fiskarna. Tyvärr var de "gamla" inte intresserade.
Sedan finns ju fler än två aktörer iom det underbara EU. Nu kan finska bolag flyga fritt in i Sverige och dumpa folk.
Kanske att dessa helikopterresor skulle kvoteras   :-\

Tåivo

• Gäst
« Svar #84 skrivet: september 02, 2007, 01:19:12 »
Våra vänner i öst skriver i sina Fiskeforum om
kiruna fjällen och dessa vatten.
I öst gäller Catch and kill , bara så ni vet..
I vidda när vi var dit dominerade österländskt skräp till
ca 98 % , kan vara en slump men...
Jockfall tomma ölburkar från öst finns det gott om dessvärre.

H@rr

• Gäst
« Svar #85 skrivet: september 02, 2007, 14:37:27 »
Våra vänner i öst skriver i sina Fiskeforum om
kiruna fjällen och dessa vatten.
I öst gäller Catch and kill , bara så ni vet..

Vilket jävla skitsnack !  :dunk:

Det finns fler än du som kan finska här...   :sowhat:

Tåivo

• Gäst
« Svar #86 skrivet: september 03, 2007, 09:40:46 »
Nej inte alla såklart!!!
Dumt sagt av mej!!!!
Abolut finns det seriösa men dessvärre har dom övriga
dragit ner ryktet rejält för dom seriösa.
Nedskräpning , Hårt fiske osv
Natursvin finns det överallt dessvärre.....
I Kiruna fjällen tycker jag mej se en förbättring på dom sista 15 årena.
Första gången jag var i Jaggal fick jag ihop en hel sopsäck med skräp ,
gasoltuber osv. (svenskt skräp)

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #87 skrivet: september 03, 2007, 10:04:32 »
I fjol vid Jårkkastakka-bron(lainioälven)...såg låg det en sju-jäkla massa skräp,kartonger,flaskor,förpackningar  m.m  ...å allt var finskt skräp!..gick förbi en finne som satt å eldade..slängde i 2 st kartonger i elden..med orden.." Elda upp skiten!.."..vet inte vad det är för generation som släpat sig över gränsen.. :-\

Tåivo

• Gäst
« Svar #88 skrivet: september 03, 2007, 12:01:29 »
Vilket jävla skitsnack !  :dunk:

Det finns fler än du som kan finska här...   :sowhat:

Killarna i artikeln är garanterat hur bra som helst och seriösa!!
Dessvärre är inte drevet bakom dom alltid "lika hångliga med maten".
Återigen synd när man hänger ut ett vatten som redan är extremt överbefolkad bitvis.
Får se vad Danne Blomqvist (Länsstyrelsen norrbotten) hittar på till nästa år.
Det kommer nog en remiss till Kiruna Jakt och Fiske som jag skall läsa och begrunda....

H@rr

• Gäst
« Svar #89 skrivet: september 16, 2007, 01:54:11 »

Killarna i artikeln är garanterat hur bra som helst och seriösa!!
Dessvärre är inte drevet bakom dom alltid "lika hångliga med maten".
Återigen synd när man hänger ut ett vatten som redan är extremt överbefolkad bitvis

OK, kanske förstått dig fel ?  Vilken artikel snackar vi om?

Fick uppfattningen att du generaliserar grovt genom att läsa finska flugfiskeforum "mellan raderna"  :-\ :-[

Länk (alt. mer info) oml artikeln du nämner?  :angel:
« Senast ändrad: september 16, 2007, 01:55:50 av H@rr »

fjälltoken

• Gäst
« Svar #90 skrivet: september 17, 2007, 23:47:54 »
Hej på er alla tältare.
Klurigt det här :-\ Kan förstå dom som vill ta till regler för att styra över antal spön och fiskedygn mm. Men då finns det indirekt en stämpel på att (här är det bra åk hit.) För visst sägs det mycket fint av aktörerna där uppe. Men sen kan jag känna att kunskapen om vattnen inte har varit så bra alla gånger när man snackat med dom. Verkar inte vara många av dom som är fiskare själva. Jag har en kontakt på bägge firmorna som jag litar på. Men dom andra skulle jag aldrig låta peka ut vart jag skall fiska. Jag tror att eftersom dom inte kan små hemliga ställen som många av oss andra så blir det att dom pekar ut dom klassiska platserna.
Är det inte dax att införa regler på rödingfisket minimått/antal osv? verkar inte finnas eller har jag missat det?
När jag flyger ut så är det oftast till egna ställen som jag klurat ut genom kontakter och svurit tystnadsplikt. Jag avskyr att se tält, har väll sett något med kikaren från en bergstopp någon gång. Månad och val av plats är min melodi. Visst skulle jag vilja doppa en fluga i välli och levas men jag längtar efter känslan när man landat och står där ensam, inga spår av skräp, ingen gammal eldstad. Här har ingen varit på väldigt länge. Fisket kanske blir ett lotteri men den stora fjällkänslan får jag. Och jäklar vilket fiske jag haft efter Grov Harr och fin Röding i små vatten som ingen verkar se på kartan. Blir vi för många där ute så måste nog något till för att styra oss till återhållsamhet, vattnen skall räcka tills vi blir gammla gubbar och tanter och våra barn vill nog uppleva fjällkänslan.
En påse med plåtburkar från en gammal eldstad tog jag hem till kiruna i år, verkar som vissa tror att dom smälter i glöden  :loopis: Nä ta hem skiten vet ja. Och det är ju så enkelt att städa bort eldstaden efter sig. Lämna platsen orörd.

Tåivo

• Gäst
« Svar #91 skrivet: september 22, 2007, 15:47:51 »
Minimått Röding?  Det finns inget och är nog ingen idé att sätta dessutom!
Varför det då?      Rödingen som bekant kan vara grymt liten och grymt gammal.
Kommer ihåg Korsavaggesjöarna vid Abisko , vi kollade otoliterna på ett stor
antal rödinger och det var ca 15 cm och 10-15 år gammal.
Samma i "Gåssjön" massor av dvärgar och en mycket litet bestånd av Stor röding (predatorer).
Rautasjaure 25 cm / ca 4-6 år samt massor av denna storlek (10 tusen tals).
Vissa vatten skall (bör) man släppa all matröding och större och vissa vatten skall (bör) man ta upp allt.
Kul att se vad forskarna upp vid Pessina kommer framtill ang röding och bestånd.
Enda som räddar fjällvatten är jätte enkelt: minimera uttaget till nära nog noll.

Tåivo

• Gäst
« Svar #92 skrivet: september 22, 2007, 15:51:52 »
OK, kanske förstått dig fel ?  Vilken artikel snackar vi om?

Fick uppfattningen att du generaliserar grovt genom att läsa finska flugfiskeforum "mellan raderna"  :-\ :-[

Länk (alt. mer info) oml artikeln du nämner?  :angel:

http://www.kalamies.com/index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=83
Mycket bra info för den som vill åka till bra vatten.
Jag blir bara hemskt ledsen när "mina" närvatten exponeras överallt för vi vet ganska väl
vad utfallet brukar bli. :'(

H@rr

• Gäst
« Svar #93 skrivet: september 23, 2007, 16:13:11 »
http://www.kalamies.com/index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=83
Mycket bra info för den som vill åka till bra vatten.
Jag blir bara hemskt ledsen när "mina" närvatten exponeras överallt för vi vet ganska väl
vad utfallet brukar bli. :'(

Ok... Och jag kan förstå att det inte känns speciellt kul då dina närvatten exponeras överallt, men i detta fallet med artikeln så är nog området redan välkänt av de flesta finländare som läser finska flugfisketidningar...
Speciellt tidningen Perhokalastus har haft flera reportage från dessa områden....    ^-^

Beretta

• Gäst
« Svar #94 skrivet: oktober 09, 2007, 17:48:45 »
Fiskare, reportrar, författare, programledare och annat löst folk ska INTE skriva var dom är!!!

Det blir för enkelt att hämta in den infomationen och lagra den i hjärnan till nästa års fiske.

Folk slutar tänka själva.

Tillslut åker många just till det ställe dom läst eller sett.

-Ahh, va faan, där finns det ju fisk iallafall, det vet vi ju nu, så då har vi ju chansen..

Min vädjan till alla skribenter/reportrar = SLUTA skriv var ni ÄR och fiskar! ! ! !

Utloggad E.T.

• Antal inlägg: 479
« Svar #95 skrivet: oktober 09, 2007, 18:12:59 »
Fiskare, reportrar, författare, programledare och annat löst folk ska INTE skriva var dom är!!!

Det blir för enkelt att hämta in den infomationen och lagra den i hjärnan till nästa års fiske.

-Ahh, va faan, där finns det ju fisk iallafall, det vet vi ju nu, så då har vi ju chansen..

Min vädjan till alla skribenter/reportrar = SLUTA skriv var ni ÄR och fiskar! ! ! !

:yeah:

Tycker detsamma om väldigt avslöjande bilder om fiskevatten, snokat själv en hel del och funnit fiskeplatser som folk inte velat avslöja vart det är men med hjälp av bilder kunnat klura ut vart det är.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #96 skrivet: oktober 09, 2007, 18:18:00 »

varför inte tvärtom , alla skriver var dom är och fiskar :smulaimuchen:

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #97 skrivet: oktober 09, 2007, 18:26:37 »

Ja håller med.

Tåivo

• Gäst
« Svar #98 skrivet: februari 01, 2008, 21:01:27 »
Det blir inga förändringar i Väli- , Leavasjock samt Rautsälven till 2008.
Inga kvoteringar eller liknande.
Bra för spontanfiskarna som gärna tillbringar en helg i Leavas......
Frågan är om det håller i längden!
Små vatten....
Skral tillväxt....
Markslitage....
Nedskräpning...
Massor av människor....
Priset för att alla får och kan vara där.
Nog får jag säga  "-Det var bättre förr!"

//  Tåivo

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #99 skrivet: februari 01, 2008, 21:07:17 »
Det blir inga förändringar i Väli- , Leavasjock samt Rautsälven till 2008.
Inga kvoteringar eller liknande.
Bra för spontanfiskarna som gärna tillbringar en helg i Leavas......
Frågan är om det håller i längden!
Små vatten....
Skral tillväxt....
Markslitage....
Nedskräpning...
Massor av människor....
Priset för att alla får och kan vara där.
Nog får jag säga  "-Det var bättre förr!"

//  Tåivo

Klart det håller...om det kvoteras för Flygbolagen :hmm:

Utloggad Lasu

• Antal inlägg: 329
  • Vinter bläää
« Svar #100 skrivet: april 22, 2008, 18:46:18 »
Intressant läsning. vad är problemet? 72 tält = Tält branchen njuter. Fiskare=fiske pryls branchen njuter mm
Alla vi har nytta att det finns sug på fritids prylar. Tänk om det fanns 0 tält då är det kris. Men miljö o eco gränsen är nog paserad med råge idag för vissa områden tex leavas o välijokk. Dom flesta turister tar hand om moder sveas vackra natur bättre än dom lokala. Varje kastad burk känns som en katastrof :loopis: Kanske man skulle förbjuda skoter o pimpel fiske i vissa områden? ursäkta min synpunkt. Har jobbat 10 år i besöksnäringen i Kiruna, Ha det

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #101 skrivet: april 22, 2008, 19:39:30 »
Intressant läsning. vad är problemet? 72 tält = Tält branchen njuter. Fiskare=fiske pryls branchen njuter mm
Alla vi har nytta att det finns sug på fritids prylar. Tänk om det fanns 0 tält då är det kris. Men miljö o eco gränsen är nog paserad med råge idag för vissa områden tex leavas o välijokk. Dom flesta turister tar hand om moder sveas vackra natur bättre än dom lokala. Varje kastad burk känns som en katastrof :loopis: Kanske man skulle förbjuda skoter o pimpel fiske i vissa områden? ursäkta min synpunkt. Har jobbat 10 år i besöksnäringen i Kiruna, Ha det

..det är ju DU!..som har tryckt dit dom... :vissla:

urddi

• Gäst
« Svar #102 skrivet: maj 11, 2008, 17:59:26 »

Det börjar röra på sig, men ack så sent och så långsamt.

http://www.nsd.se/nyheter/kiruna/artikel.aspx?ArticleId=3740593

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #103 skrivet: maj 11, 2008, 20:15:54 »
Jaha...det kunde man ge sig fan på.....några förstör...en kollektiv bestraffning..

urddi

• Gäst
« Svar #104 skrivet: maj 11, 2008, 20:29:36 »
Några,  du menar de lokala flygbolagen.
För "några" fiskare har det inte varit där uppe de senaste 2 åren.

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #105 skrivet: maj 11, 2008, 20:31:33 »
Några,  du menar de lokala flygbolagen.
För "några" fiskare har det inte varit där uppe de senaste 2 åren.

Precis!...FLYGBOLAGEN..dom har förstört för andra som besökt området i 20-40 år ..& som GÅTT dit..för jag är säker att dom 2 Jokkar som avses är Leavas + Välijokka..må dom brinna i h-etet!

Märkligt att man inte justerar flygningarna hos respektive Flygbolag istället???..dom har fått sprida fiskare HUR MÅNGA SOM HELLST!...utan nån kontroll alls. Tjäna så mycket pengar som möjligt på den korta fiske-tid som är här uppe...SKANDAL.
Trycket på övriga vatten blir ju än större...man flyttar slitage till andra ställen bara..
Nån j-vla moral skall väl dom ha....
Snart är det väl bara Skitabäcken en får fiska i..utan att behöva söka kort till i förväg..
« Senast ändrad: maj 11, 2008, 20:53:34 av ismo »

urddi

• Gäst
« Svar #106 skrivet: maj 11, 2008, 20:59:49 »
Kräftgången började egentligen 2004/5.
Har fiskat där uppe de senasrte 10 åren bortsett från 2006/7.
Började märka det ökade trycket 2004, fler tält dök upp i de nedre delarna av Leavas. Fortfarande var det vandrare. 2005 dök de första helikoptertransporterade fiskarna upp, vid rivna bron som ansluter till leden från Aitijokk. Då bestämde jag mig för att lämna området. Det är faktiskt bara en 5 timmars trevlig prommenad från från Aitejokk eller Rautas.
Kunde inte hålla mig utan gick upp till Leavas 2007 för att fiska 1 natt och gå hem dagen efter. Gick från Rautas. Det var en upptrampad E4:a upp dit. När man kommit ner från Leavasgobba så var jokken "snittslad" med nya eldstäder. Gick hem efter 4 timmar. Jokken är död för mig.
Tyvärr så är nog inget annat än trädaläggning och kvotering som kan rädda den nu.

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #107 skrivet: maj 11, 2008, 21:11:49 »
Kräftgången började egentligen 2004/5.
Har fiskat där uppe de senasrte 10 åren bortsett från 2006/7.
Började märka det ökade trycket 2004, fler tält dök upp i de nedre delarna av Leavas. Fortfarande var det vandrare. 2005 dök de första helikoptertransporterade fiskarna upp, vid rivna bron som ansluter till leden från Aitijokk. Då bestämde jag mig för att lämna området. Det är faktiskt bara en 5 timmars trevlig prommenad från från Aitejokk eller Rautas.
Kunde inte hålla mig utan gick upp till Leavas 2007 för att fiska 1 natt och gå hem dagen efter. Gick från Rautas. Det var en upptrampad E4:a upp dit. När man kommit ner från Leavasgobba så var jokken "snittslad" med nya eldstäder. Gick hem efter 4 timmar. Jokken är död för mig.
Tyvärr så är nog inget annat än trädaläggning och kvotering som kan rädda den nu.

Synd att det blivit så.....en fin Jokk som Leavas som man lätt når med en trevlig nätt promenad...även för nån söder ifrån....blir garanterat billigare att ta Hyrbil ut till Akkarjokka lr.  Åråsjokka..om nån nu vill få ner priset i fiske-resan.
Samma sak har ju Jakten blivit.....men nu är det dock rätt smart gjort att när nån löser ett kort...så ser man hur många det finns i res. område...så då väljer man säkert nått annat område....borde ju funka inom fisket oxå?
Taava är kvoterat,Pirttimus är kvoterat...nu med säkerhet Leavas + Välijokka.
Pirttimus får jag skylla mig själv..det var jag som skickade dit Film-teamet...året efter blev det kvoterat....som tack!
Skoj att det var en FISKE-BEVAKARE...som anmälde till Länstyrelsen ang. mängden fiskare i Leavas bl a.
Dessa Fisketillsyningsmän...kollar endast kort i dom "exlusiva" vattnen :nudge:
..å har så alltid gjort..i undantag 1 st som fanns under Kiruna Jakt& Fiske regi..när det begav sig :gasp:

Tydligen har vad jag nu hört..att gamla KJF(Kiruna Jakt & Fiske)..som hade koll på vattnen innan Länstyrelsen tog över...påpekat problemet i dom nämda Jokkarna i ettpar år nu redan...inte att fiske skulle ha blivit mycket sämre..utan nedskräpningen & slitaget.
« Senast ändrad: maj 13, 2008, 12:28:58 av ismo »

urddi

• Gäst
« Svar #108 skrivet: maj 11, 2008, 21:42:59 »

Vill folk fånga grov öring likaså harr så är nog de större älvarna ett bättre alternativ. Har själv gått över till dem och fiske i sjöar.
Jag förstår att upplevelsen att fiska i en liten jokk eller sjö ute på fjället ostörd utan att träffa på ngn annan fiskare är en dröm för många. Har så varit för mig och jag har fått uppleva det. Men chansen att få ta del av denna upplevelse har definitivt försvunnit de 2 senaste åren iom att flygbolagen ny dyngar ur fiskare.
Det är nog upp till oss själva att avgöra detta. I min fiskeupplevelse ingår transporten till vattnet. I detta fall vandringen. Jag ser inget problen att vandra 20, 30 eller 40km för att kunna få fiska i ett ostört vatten. Trots att jag bara har en vecka till förfogande. Upplevelsen blir desto större om fisket blir lyckat.
Jag vet att många säger att de har bara en vecka på sig och vill uppleva så mycket fiske som möjligt. Men om man bara offrade 10 av de ca 150 timmarna de har på sig under en vecka till att vandra till och från fiskevattnet så tror jag at många hade fått en desto trevligare minne med sig hem. Baksmällan på fjället kommer kanske inte lika ofta iom att man får gå ut till området. Allt skall ju bäras. Mao fisket blir kanske lite mer effektivt. 

Perry

• Gäst
« Svar #109 skrivet: maj 11, 2008, 22:23:23 »
Det bonkas för mycket fisk.

Tåivo

• Gäst
« Svar #110 skrivet: juni 26, 2008, 00:28:15 »
Största problemet är mängden människor som är där!!!!!
Om alla ta bara en matfisk det ger ganska många matisar som bonkas på en säsong.
Sedan har vi markslitaget som är rejält på fjällheden.
Var upp i Taava regionen en sommar , 2 år senare när jag anlända så såg man fortfarande var absiden
låg pga slitaget från 1 veckas tältning 2 år tidigare!!
Folie brinner inte  , många tror det ännu men faktumet kvarstår DET BRINNER INTE!
Suck vad ledsen jag blir!

// Tåivo

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #111 skrivet: juni 26, 2008, 00:31:43 »
Största problemet är mängden människor som är där!!!!!

// Tåivo

..vilka är det som kör dit dom?....95% MINST!...har flygits dit... :hmm:..nån j-vla koll borde dom ha...annars kan dom lägga ner verksamheten.. >:(

P-A

• Gäst
« Svar #112 skrivet: juni 26, 2008, 01:23:09 »
..vilka är det som kör dit dom?....95% MINST!...har flygits dit... :hmm:..nån j-vla koll borde dom ha...annars kan dom lägga ner verksamheten.. >:(

Så sant Ismo. Finns väll något som heter självbevarelsedrift eller?
 :'(

Matkamies

• Gäst
« Svar #113 skrivet: juni 26, 2008, 02:29:11 »
Nu flyger jag själv inte så ofta iväg, men dom piloter jag har träffat på verkar inte så ofta vara fiskare själva.
Mikko är väl en iallafall.....

Matkamies

• Gäst
« Svar #114 skrivet: juni 26, 2008, 02:48:54 »
Vill folk fånga grov öring likaså harr så är nog de större älvarna ett bättre alternativ. Har själv gått över till dem och fiske i sjöar.
Jag förstår att upplevelsen att fiska i en liten jokk eller sjö ute på fjället ostörd utan att träffa på ngn annan fiskare är en dröm för många. Har så varit för mig och jag har fått uppleva det. Men chansen att få ta del av denna upplevelse har definitivt försvunnit de 2 senaste åren iom att flygbolagen ny dyngar ur fiskare.
Det är nog upp till oss själva att avgöra detta. I min fiskeupplevelse ingår transporten till vattnet. I detta fall vandringen. Jag ser inget problen att vandra 20, 30 eller 40km för att kunna få fiska i ett ostört vatten. Trots att jag bara har en vecka till förfogande. Upplevelsen blir desto större om fisket blir lyckat.
Jag vet att många säger att de har bara en vecka på sig och vill uppleva så mycket fiske som möjligt. Men om man bara offrade 10 av de ca 150 timmarna de har på sig under en vecka till att vandra till och från fiskevattnet så tror jag at många hade fått en desto trevligare minne med sig hem. Baksmällan på fjället kommer kanske inte lika ofta iom att man får gå ut till området. Allt skall ju bäras. Mao fisket blir kanske lite mer effektivt. 

Det här med vandring har ju ibland sina avigsidor, nån kanske är lite krasslig vid tidpunkten, ålder eller som jag som har problem med krånglande hälsenor(lever inte riktigt upp till mitt Avatar-namn). Två av mina kompisar har stora knäproblem, en annan hjärtat o.s.v.

Skulle vara tråkigt om inte alla hade möjlighet att komma ut på fjället på grund av deras handikapp.

« Senast ändrad: juni 26, 2008, 03:18:20 av Matkamies »

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #115 skrivet: juni 26, 2008, 03:12:01 »
Det här med vandring har ju ibland sina avigsidor, nån kanske är lite krasslig vid tidpunkten, ålder eller som jag som har problem med krånglande hälsenor(lever inte riktigt upp till mitt Avatar-namn). Två av mina kompisar har stora knäproblem, en hjärtat o.s.v.

Skulle vara tråkigt om inte alla hade möjlighet att komma ut på fjället på grund av deras handikapp.

..men även om Testiklarna hänger vid knävecket..å det är tillräckligt med folk i det området...så får man söka sig till ett annat vatten. Handikapp..skall ej ge förtur till ett redan fullsatt område.. :)

Matkamies

• Gäst
« Svar #116 skrivet: juni 26, 2008, 03:20:47 »
..men även om Testiklarna hänger vid knävecket..å det är tillräckligt med folk i det området...så får man söka sig till ett annat vatten. Handikapp..skall ej ge förtur till ett redan fullsatt område.. :)

Nej det håller jag med om, tycker att systemet som dom har för jakten har fungerat alldeles ypperligt förutom vissa småsaker då.

urddi

• Gäst
« Svar #117 skrivet: augusti 30, 2008, 10:17:11 »

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=3937971

Vilken åtgärd det nu blir så kan det inte bli sämre än vad det är nu.

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #118 skrivet: augusti 30, 2008, 10:53:23 »
Som vanligt så förstör Helikopterföretagen för övriga,vräker ut folk till h & v..nedskräpningen ökar.
Hoppas Orstborna släpper h-etes lös ifall det blir en kvotering..vi straffas för att andra skitar ner.
Jobbarkompisen var för 44:e året i Leavas(gick dit)..inte speciellt många fiskare såg han,han kommer GARANTERAT fiska i Leavas..som han brukar,även om den kvoteras. "över min döda kropp" som han sa.. ;D

Stordrulen

• Gäst
« Svar #119 skrivet: augusti 30, 2008, 11:20:33 »
Man blir bara trött och besviken när man läser hur folk beter sig som svin i vildmarken.
Ska det vara så fb svårt att sätta en tändsticka mot skithuspappret och stampa en burk platt och
lägga i soppåsen ?
Kanske skulle det vara bäst för alla att man fick vara tvungen att gå om man skulle ut till fjälls,
dvs förbud mot all motortrafik i fjällen för privatpersoner.

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #120 skrivet: augusti 30, 2008, 12:00:38 »
Man blir bara trött och besviken när man läser hur folk beter sig som svin i vildmarken.
Ska det vara så fb svårt att sätta en tändsticka mot skithuspappret och stampa en burk platt och
lägga i soppåsen ?
Kanske skulle det vara bäst för alla att man fick vara tvungen att gå om man skulle ut till fjälls,
dvs förbud mot all motortrafik i fjällen för privatpersoner.

Precis!...vi borde endast bara få gå,då lär packningarna minska avsevärt :hmm:
Knappast nån släpar med sig 1-2st flak öl då...+ övrigt skit som tas med som "extra" packning. :zero:

troutfisher

• Gäst
« Svar #121 skrivet: augusti 30, 2008, 13:22:44 »
hålelr fullständigt med ismo i detta fallet. kvotering lösaer inte allt, och dom som sköter sig blir lidande. och det skulle ju vara fördjävligt om hans arbetskompis inte skulle få fiska 45 året i  rad, det tycker jag faktiskt.

jag lägger skulden helt på helikopterföretagen som pumpar ut fiskare och skiter i vattnet och området bara för att tjä'na maximalt med pengar, det är dom man skall kvotera. kanske införa nån slags flyglicens till vissa områden skulle vara lösningen. kanske ge dom typ 1 kort i veckan dvs 1 flygning i veckan,, det skulle göra susen. :yeah:

Inloggad rifle

• Antal inlägg: 2 216
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #122 skrivet: september 09, 2008, 14:05:47 »
Igår såg jag kanal 4+ program från rautasälven från förra säsongen av fiskedrag, man fattar varför folk vill det efter att sett det programet. Vackert så man svimma och stor fisk.
Nåt systembolaget borde införa är fiskesprit och fiskeöl som levereras i brännbara pappförpackningar, så man slipper se alla tomburkar och systemflaskor folk lämnar efter sig.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad Torneus

• Antal inlägg: 904
« Svar #123 skrivet: september 09, 2008, 16:39:58 »
Precis!...vi borde endast bara få gå,då lär packningarna minska avsevärt :hmm:
Knappast nån släpar med sig 1-2st flak öl då...+ övrigt skit som tas med som "extra" packning. :zero:

Måste man gå, så tar man inte med sig öl.
Då blir det till att bära sprit.
Snart är det midsommar, då vänder det

Inloggad rifle

« Svar #124 skrivet: januari 02, 2009, 14:08:43 »
Nu är det väl slut på så många tält i en del av de områdena som jag hörde i början på veckan.

http://www.youtube.com/watch?v=9dxC5m04ZcM&feature=related

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #125 skrivet: januari 02, 2009, 14:54:46 »
Det är ju lätt, ingen söder om kiruna kommuns gräns..får fiska där..då är 99% borta ;D

Inloggad rifle

« Svar #126 skrivet: januari 02, 2009, 14:56:03 »
Det är ju lätt, ingen söder om kiruna kommuns gräns..får fiska där..då är 99% borta ;D

Jag hörde att beslut att lägga den i träda hade tagits, vet ej om det är sant dock.

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #127 skrivet: augusti 28, 2009, 20:06:46 »
En kan ju undra vart Guidningarna leder till? ..

Träffade på en kvinna i dag på väg till en älv, hon berättade om sin stuga som hon har högt upp i systemet.
I sommar så hade ett guidbolag skickat ett gäng sörlänningar över älven vart hon har sin stuga.
T & M PIZZA!!! ..hade visst levererats åt gänget FLUGfiskare en dag...
Nåväl...hon återkom till stugan sin några dagar efter det, ..hon kunde se att hennes utedass hade "lånats" ...ibland inte, för det var skithögar runt stugan oxå.
Sen hade dom rensat bort buskar vid älvsstranden(rejält) ...antagligen för att dom var i vägen :hmm:...
Jag sa rakt av åt henne att anmäla det hela...
"joo..tänkte det först!" sa hon..
Tänk INTE! ..gör det sa jag. :zero: