Författare Ämne: 72 st Tält...  (läst 17303 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
SV: 72 st Tält...
« Svar #40 skrivet: augusti 24, 2007, 17:03:03 »
Men då de här seriösa och ecoflygbolagen (marknadsför sig själva åtminstone som sådana) skyller på varrandra då? Deyt är ju faktiskt hela 2 bolag som flyger ut folk i Kirunafjällen, tänk på det.. Inte tusan kan man ju tro att de ska kunna prata med varrandra..  :dunk: :vissla:

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 408
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #41 skrivet: augusti 24, 2007, 17:16:36 »
Varför ska nån avstå från att flyga ut folk?
Det innebär ju minskade intäkter... Sannolikt med konsekvensen att pengarna går till konkurrenten?

Det finns i princip obegränsat med vatten att flyga ut folk till, men det finns ett fåtal vatten som presenterats närmare i media. De flesta väljer därför att rikta sin uppmärksamhet mot dessa vatten.
Är det egentligen flygbolagens sak att avgöra vem och hur många som får fiska på en given plats?

Folk har en egen vilja (tyvärr?) och de vill vara med om samma äventyr som de fått läsa om i vår fantastiska fiskepress. Det är väl inte för inte som ett antal av våra mest kända skribenter aldrig skriver om sina smutronställen...?

Jag försöker inte försvara flygbolagen, men jag försöker åskådliggöra att detta, som nästan allt annat är en betydligt mer komplex fråga än vad som görs gällande vid första ögonkastet.

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 7 164
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #42 skrivet: augusti 24, 2007, 17:19:31 »
Det innebär ju minskade intäkter... Sannolikt med konsekvensen att pengarna går till konkurrenten?

Det finns i princip obegränsat med vatten att flyga ut folk till, men det finns ett fåtal vatten som presenterats närmare i media. De flesta väljer därför att rikta sin uppmärksamhet mot dessa vatten.
Är det egentligen flygbolagens sak att avgöra vem och hur många som får fiska på en given plats?

Folk har en egen vilja (tyvärr?) och de vill vara med om samma äventyr som de fått läsa om i vår fantastiska fiskepress. Det är väl inte för inte som ett antal av våra mest kända skribenter aldrig skriver om sina smutronställen...?

Jag försöker inte försvara flygbolagen, men jag försöker åskådliggöra att detta, som nästan allt annat är en betydligt mer komplex fråga än vad som görs gällande vid första ögonkastet.

Kvotering då med andra ord?
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #43 skrivet: augusti 24, 2007, 17:21:50 »
Kvotering då med andra ord?

Jag vet inte om jag tycker att det är så jävla bra heller, det sker ju som regel på bekostnad av de lokala.

Läget är inte bra, men vems fel är det, vem är ansvarig, och vem ska göra något åt det... och vad är det som är rätt att göra?

:-\
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #44 skrivet: augusti 24, 2007, 17:24:37 »
Jag vet inte om jag tycker att det är så jävla bra heller, det sker ju som regel på bekostnad av de lokala.

Läget är inte bra, men vems fel är det, vem är ansvarig, och vem ska göra något åt det... och vad är det som är rätt att göra?

:-\
Det som är mest fel är att låta det få överfiskas.

Totalfredning då iså fall.

Utloggad T.A

« Svar #45 skrivet: augusti 24, 2007, 17:24:48 »

Sant, men om man utger sig för att vara ett ECO företag och har egenkvotering så ska ju inte det ha nån betydelse alls. Då får man ta upp det med det andra företaget och försöka inför en policy tillsammans.

Japp då man marknadsför sig som ett företag med egenkvotering på områdena...

Tror nog att de flesta som bokat in sin resa skulle ha backat om de fick veta, innan de satte sig på Flyget från Arlanda eller liknade, att det fanns 70 gäng till som va inbokade samma tid i samma område.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 650
  • Oooooaaaah!
« Svar #46 skrivet: augusti 24, 2007, 17:28:18 »
Jag har en jobbar-kompis som fiskat i Leavas i över 40 års tid!...dom sista åren har han märkt en kopiös!..ansamling av tält/fiskare.....han har i alla tider GÅTT!..upp till denna Jokk...ska han verkligen bli DRABBAD..med kvotering som följd..å kanske bara få fiska var 5:e år ..på sin höjd..pga. Flygbolagens agerande....?(inte hans eget) ..för så lätt lär det inte bli att få ett fiske-kort till denna jokk..om den blir kvoterad.
Flygbolagen MÅSTE..ta sitt ansvar..å inte BARA ..tänka på snabba pengar,..skulle tro att Kiruna-bor..fullständigt skiter i om det nu skulle bli kvoterat..å fiska som dom gjort förr.,..& med rätta..anser jag.
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #47 skrivet: augusti 24, 2007, 17:32:56 »
Sant, men om man utger sig för att vara ett ECO företag och har egenkvotering så ska ju inte det ha nån betydelse alls. Då får man ta upp det med det andra företaget och försöka inför en policy tillsammans.

Japp då man marknadsför sig som ett företag med egenkvotering på områdena...

Tror nog att de flesta som bokat in sin resa skulle ha backat om de fick veta, innan de satte sig på Flyget från Arlanda eller liknade, att det fanns 70 gäng till som va inbokade samma tid i samma område.

Om läget är så illa som det beskrivs så är det ju rätt uppenbart att ECO i det där företagets policy mer handlar om kortsiktig ECOnomy än ECOlogy :-\

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad T.A

« Svar #48 skrivet: augusti 24, 2007, 17:35:38 »
Om läget är så illa som det beskrivs så är det ju rätt uppenbart att ECO i det där företagets policy mer handlar om kortsiktig ECOnomy än ECOlogy :-\

mmmmmm  :yes: Bägge säger sig vara ECO och egenkvoteringsföretag.  (ett ord jag myntade åt dem för ett par år sedan)
www.kallaxflyg.se
www.nordicheli.se

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #49 skrivet: augusti 24, 2007, 17:39:11 »
I grunden är det j-vligt enkelt att fixa till problemet,...skulle man endast få GÅ..upp till Fjälls...så skulle Tälten/fiskare minska avsevärt.....minst!..80%...då kan man behålla ett fint fiske..på både Öring,Röding..& ev. Harr..utan att behöva kvotera...några dygns.kort kan Flygbolagen få....max 30st/mån/jokk/bolag/...fan vad enkelt.
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad T.A

« Svar #50 skrivet: augusti 24, 2007, 17:42:36 »
I grunden är det j-vligt enkelt att fixa till problemet,...skulle man endast få GÅ..upp till Fjälls...så skulle Tälten/fiskare minska avsevärt.....minst!..80%...då kan man behålla ett fint fiske..på både Öring,Röding..& ev. Harr..utan att behöva kvotera...några dygns.kort kan Flygbolagen få....max 30st/mån/jokk/bolag/...fan vad enkelt.
mmm men då skulle det skrikas (precis som yrkesfiskarna skriker och helikpt företagen kritiserar yrkesfiskarna för) "Ska en fritidsysselsättning få sparka undan benen på ett yrkesdrivande företag?"

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #51 skrivet: augusti 24, 2007, 17:44:47 »
mmm men då skulle det skrikas (precis som yrkesfiskarna skriker och helikpt företagen kritiserar yrkesfiskarna för) "Ska en fritidsysselsättning få sparka undan benen på ett yrkesdrivande företag?"
:yes:
Företag i fokus :appel1:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad T.A

« Svar #52 skrivet: augusti 24, 2007, 17:50:02 »
:yes:
Företag i fokus :appel1:
mmmmm företag i fokus... Så är det och kommer nog inte att kunna ändras på. Inte föränn våra sjöar och vattendrag är döda. Då måste man hitta på nått annat. Kanske Tivolifiske likt Mörrum.. Eller P&T i wällijokken?  :rofl:

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #53 skrivet: augusti 24, 2007, 17:52:34 »
Jag har en jobbar-kompis som fiskat i Leavas i över 40 års tid!...dom sista åren har han märkt en kopiös!..ansamling av tält/fiskare.....han har i alla tider GÅTT!..upp till denna Jokk...ska han verkligen bli DRABBAD..med kvotering som följd..å kanske bara få fiska var 5:e år ..på sin höjd..pga. Flygbolagens agerande....?(inte hans eget) ..för så lätt lär det inte bli att få ett fiske-kort till denna jokk..om den blir kvoterad.
Flygbolagen MÅSTE..ta sitt ansvar..å inte BARA ..tänka på snabba pengar,..skulle tro att Kiruna-bor..fullständigt skiter i om det nu skulle bli kvoterat..å fiska som dom gjort förr.,..& med rätta..anser jag.

Han har nog förbrukat sin kvot på det där stället. Låt nån annan prova på också...
Vi får dela upp fisket rättvist. Det behövs det väl inga regler för ??? Eller är det bara jag som tycker att rättvisa är nåt och sträva efter ??? 8)
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #54 skrivet: augusti 24, 2007, 17:56:29 »
Han har nog förbrukat sin kvot på det där stället. Låt nån annan prova på också...
Vi får dela upp fisket rättvist. Det behövs det väl inga regler för ??? Eller är det bara jag som tycker att rättvisa är nåt och sträva efter ??? 8)

DU!!!..han fiskar där 5 dagar/år..tar sina 4-5st fiskar på dennna tid...han har inte alls förbrukat sin tid där..& för övrigt så kan du FÅH....å fiska du i Forshaga.. :nudge:

I princip det enda han fiskar sommartid...skall jag förtydliga.Resten av tiden spenderar han i Torneträsk jätte vatten...vart du är välkommen att blöta dina flugor.. :gasp:
« Senast ändrad: augusti 24, 2007, 17:59:17 av ismo »

Utloggad T.A

« Svar #55 skrivet: augusti 24, 2007, 18:00:03 »

Absolut, rättvisa är att sträva efter.. Men hur ska det gå till?
Vi har alltså yta som halva Sverige höll jag på att säga. Det är fullkomligt omöjligt för den enskilde att veta hur m¨nga som är ute på det stället man har tänkt besöka. Däremot om flygföretagen, som står för 90% av transporten dit använde sin vetskap till att meddela varrandra och de hitresnade fiskarna/Jägarna hur det ser ut. Då skulle nog din rättvisa snabbt skapas. Först till kvarn liksom. Ok nu ligger det 10 gäng där den veckan. Nu är det dax för oss att omdirigera trafiken till andra platser eller andra veckor.
Vi upplyser Herrarna Svensson och Nilsson om att det ligger si o så många där kan ni tänka er nått annat ställe? mm mm

Utloggad T.A

« Svar #56 skrivet: augusti 24, 2007, 18:05:04 »
Absolut, rättvisa är att sträva efter.. Men hur ska det gå till?
Vi har alltså yta som halva Sverige höll jag på att säga. Det är fullkomligt omöjligt för den enskilde att veta hur m¨nga som är ute på det stället man har tänkt besöka. Däremot om flygföretagen, som står för 90% av transporten dit använde sin vetskap till att meddela varrandra och de hitresnade fiskarna/Jägarna hur det ser ut. Då skulle nog din rättvisa snabbt skapas. Först till kvarn liksom. Ok nu ligger det 10 gäng där den veckan. Nu är det dax för oss att omdirigera trafiken till andra platser eller andra veckor.
Vi upplyser Herrarna Svensson och Nilsson om att det ligger si o så många där kan ni tänka er nått annat ställe? mm mm

Bäst att jag förtydligar mig, jag skojjade om strl... Vi har ca 10-15 mil norrut, 10-15 mil österut och en 5-7 mil västerut fjäll och område.... Bara Kiruna då...   :lumber:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #57 skrivet: augusti 24, 2007, 18:09:55 »
Det är väl j-vla märkligt!..folk söderöver frågar som otfast hur man kan bo uppe i "Lapp-h-etet"..Joo..svarar jag.." Det är pga. det fina fisket här uppe"..annars hade jag flyttat förlänge sedan.
Ska JAG/VI..få fisket(fri-heten) spolierat  pga. av att Flygbolagen inte kan styra sina fiskande kunder bättre!..än att vattnen blir Kvoterarde för deras profit-hunger?
Å ger mig f-n på att minst!..80% av det ökande antal fiskare är Sörlänningar...som Flygbolagen hej villt skickat ut..utan att ha nån kontroll på(har inte ens brytt sig..anser jag)..hur många antalet är vid respektive Jokk/plats.
Har man inget Jakt lr. Fiske intresse..så bor man knappast kvar här..lång Vinter,kort sommar..stundtals j-vligt med mygg etc. etc.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #58 skrivet: augusti 24, 2007, 18:11:24 »
Vad är rättvisa då?

Det får inte handla för mycket om "rätten" å fiska.
Åtminstone inte om det sker på bekostnad på skyldigheten att inte överfiska.

Är det inte så här det blir när det satsas på kvantitet istället för kvalitet?

Flygbolagen måste köra ut mängder med folk för att det skall bli någon lönsam affär av det.

Är det inte så här det blir när vi hela tiden bara blir fler å fler?

Äh ja vet inte, spånar mest.

Men helt klart, när man ser bilder från Tjonajokk så inte blir jag särskilt sugen på att åka upp till det tivolit.... :p

Nä, fler skatebordåkare( ja är inte ute efter dig LarsW) och skridskoåkare tycker jag.

Färre flugfiskare.....

Det är väl j-vla märkligt!..folk söderöver frågar som otfast hur man kan bo uppe i "Lapp-h-etet"..Joo..svarar jag.." Det är pga. det fina fisket här uppe"..annars hade jag flyttat förlänge sedan.
Ska JAG/VI..få fisket(fri-heten) spolierat  pga. av att Flygbolagen inte kan styra sina fiskande kunder bättre!..än att vattnen blir Kvoterarde för deras profit-hunger?
Å ger mig f-n på att minst!..80% av det ökande antal fiskare är Sörlänningar...som Flygbolagen hej villt skickat ut..utan att ha nån kontroll på(har inte ens brytt sig..anser jag)..hur många antalet är vid respektive Jokk/plats.
Har man inget Jakt lr. Fiske intresse..så bor man knappast kvar här..lång Vinter,kort sommar..stundtals j-vligt med mygg etc. etc.
Nä, det vore me förjävligt.
Som jag ser det har ni förtur.

Utloggad T.A

« Svar #59 skrivet: augusti 24, 2007, 18:16:06 »
Exakt!! Och ska vi stryka på foten för att Sörläningarna ska komma hit en vecka och utnyttja nått vi lever med året om? Ska vi rätta oss efter cad nån jävla turist tycker för att han/hon smestrar här i en vecka? Nä i helvete heller.. Ställ er i kö bakom oss, när vi fiskat färdigt för dan så kan ni övriga få blöta era grejjer..
Det är rättvisa och inget annat.