Författare Ämne: 72 st Tält...  (läst 17546 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P-A

• Gäst
SV: 72 st Tält...
« Svar #60 skrivet: augusti 24, 2007, 18:22:43 »
Exakt!! Och ska vi stryka på foten för att Sörläningarna ska komma hit en vecka och utnyttja nått vi lever med året om? Ska vi rätta oss efter cad nån jävla turist tycker för att han/hon smestrar här i en vecka? Nä i helvete heller.. Ställ er i kö bakom oss, när vi fiskat färdigt för dan så kan ni övriga få blöta era grejjer..
Det är rättvisa och inget annat.

Vill inte stöta mig med nån, men T.A drar du inte alla sörlänningar
över en kant, dvs något som vi inte får göra om norrlänningar.
Dessutom är det väll inte fel med ECO-turism om det görs på rätt
sätt? Eller tycker du inte om nya arbetstillfällen i Lappland?
Då kanske era politiker inte får för sig att bygga ut mer älvar
bara för att få några tillfälliga arbetstillfällen?
 :vissla: :pussjiggo:

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 687
  • Oooooaaaah!
« Svar #61 skrivet: augusti 24, 2007, 18:26:44 »
Vad är rättvisa då?

Det får inte handla för mycket om "rätten" å fiska.
Åtminstone inte om det sker på bekostnad på skyldigheten att inte överfiska.

Är det inte så här det blir när det satsas på kvantitet istället för kvalitet?

Flygbolagen måste köra ut mängder med folk för att det skall bli någon lönsam affär av det.

Är det inte så här det blir när vi hela tiden bara blir fler å fler?

Äh ja vet inte, spånar mest.

Men helt klart, när man ser bilder från Tjonajokk så inte blir jag särskilt sugen på att åka upp till det tivolit.... :p

Nä, fler skatebordåkare( ja är inte ute efter dig LarsW) och skridskoåkare tycker jag.

Färre flugfiskare.....
Nä, det vore me förjävligt.
Som jag ser det har ni förtur.

Nog fan har Flygbolagen lönsamhet med mindre antal fiskare..men du vet ju!..en som har mycket..vill ha mer..
Alla ska ha rätt att få fiska!(till samma pris)..oavsett var man bor..& var man än vill bedriva sitt fiske...men det är märkligt att många vatten inte kan klaras av UTAN..att ta till Flyg till?..
Flygbolagen satsar då INTE..på KVALITET!... ;D
Ang. Lokal befolkningens attityd till fisket här uppe...tycker jag personligen har förändrats ENORMT!..dom sista åren..en helt annan generation ..med Moral & Etik har framdagas....men röt-ägg finns fortfarande kvar..& kommer alltid att finnas....oavsett var man än bor....det ser man på fisket här i omnejd..hur mycket bättre kvaliten på fisken blivit dom sista 10 åren.
Jag vill ha kvar det fria fisket kring Leavas & Välijokk..utan kvotering,...finns intresset..så GÅR..jag dit,..skräpet blir då åtminstone mindre i kg.
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #62 skrivet: augusti 24, 2007, 18:30:09 »
Fiska varierat tror jag på. Fråpga dig själv, var var jag i fjor.... och åk till nån annan stans.... gäller om jag fiskar runt nån annans knut. Det mesta fisket ska var och en sköta lokalt.. Även 08:or etc....
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad Olavi

• Antal inlägg: 1 447
« Svar #63 skrivet: augusti 24, 2007, 18:30:44 »
Jag vet inte om jag tycker att det är så jävla bra heller, det sker ju som regel på bekostnad av de lokala.

Läget är inte bra, men vems fel är det, vem är ansvarig, och vem ska göra något åt det... och vad är det som är rätt att göra?

:-\
Människan tenderar i många frågor att vara ett flockdjur med olika konsekvenser som följd: Börskrasher, utsvängda ben på jeansen, fågeldansen och överhypade och utfiskade fiskevatten.

Lösningen är att människan begåvas bättre förmåga att tänka själv och självständigt, högre tillit till den egna tankeförmågan och högre ansvarskänsla, men för att åstadkomma det måste det nog till en ny art.
...cause I´m a man of wealth and taste..

Utloggad Olavi

« Svar #64 skrivet: augusti 24, 2007, 18:35:46 »
Vad är rättvisa då?

Det får inte handla för mycket om "rätten" å fiska.
Åtminstone inte om det sker på bekostnad på skyldigheten att inte överfiska.

Är det inte så här det blir när det satsas på kvantitet istället för kvalitet?

Flygbolagen måste köra ut mängder med folk för att det skall bli någon lönsam affär av det.

Är det inte så här det blir när vi hela tiden bara blir fler å fler?

Äh ja vet inte, spånar mest.

Men helt klart, när man ser bilder från Tjonajokk så inte blir jag särskilt sugen på att åka upp till det tivolit.... :p

Nä, fler skatebordåkare( ja är inte ute efter dig LarsW) och skridskoåkare tycker jag.

Färre flugfiskare.....
Nä, det vore me förjävligt.
Som jag ser det har ni förtur.
:yes:

Utloggad Olavi

« Svar #65 skrivet: augusti 24, 2007, 18:38:28 »
Exakt!! Och ska vi stryka på foten för att Sörläningarna ska komma hit en vecka och utnyttja nått vi lever med året om? Ska vi rätta oss efter cad nån jävla turist tycker för att han/hon smestrar här i en vecka? Nä i helvete heller.. Ställ er i kö bakom oss, när vi fiskat färdigt för dan så kan ni övriga få blöta era grejjer..
Det är rättvisa och inget annat.
Tja, man kan väl göra som i Norge. Ge lolabefolkningnen möjlihgeten att köpa billigare kort, ge locals företräde till säsongskort, speciella sträckor för locals och låta turisterna betala dyrare. Det är väl rätt så rättvist. Något ska ni ju ha för att ni bor där uppe.

Det kanske också kan utgöra ett litet incitament för viss inflyttning.

Utloggad Olavi

« Svar #66 skrivet: augusti 24, 2007, 18:40:00 »
Om läget är så illa som det beskrivs så är det ju rätt uppenbart att ECO i det där företagets policy mer handlar om kortsiktig ECOnomy än ECOlogy :-\

Inte tusan är det frågan om någon ECOnomy. Om det är bara två bolag som opererar är de dumma i huvudet om de inte samarbetar och delar upp marknaden enligt gamla hederliga oligopol-modellen. Då kan de båda leva gott i högsta samförstånd i stället för att konkurrera sig blodiga.  :yes:

P-A

• Gäst
« Svar #67 skrivet: augusti 24, 2007, 18:44:32 »
Inte tusan är det frågan om någon ECOnomy. Om det är bara två bolag som opererar är de dumma i huvudet om de inte samarbetar och delar upp marknaden enligt gamla hederliga oligopol-modellen. Då kan de båda leva gott i högsta samförstånd i stället för att konkurrera sig blodiga.  :yes:

Du är en vis man Olavi. :yeah:
Så jävla svårt kan det väll inte vara!!
Nästa gång jag träffar den där Nordic Heli
snubben så skall jag förklara det för han. :loopis:
Och jag som gav han en massa flugor.
 :doh: :dunk:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #68 skrivet: augusti 24, 2007, 18:47:17 »
Du är en vis man Olavi. :yeah:
Så jävla svårt kan det väll inte vara!!
Nästa gång jag träffar den där Nordic Heli
snubben så skall jag förklara det för han. :loopis:
Och jag som gav han en massa flugor.
 :doh: :dunk:

Har oxå fått en fråga om Flugleverans...men det blir absolut inget av nu! :smulaimuchen:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Olavi

« Svar #69 skrivet: augusti 24, 2007, 18:48:39 »
Har oxå fått en fråga om Flugleverans...men det blir absolut inget av nu! :smulaimuchen:
??? jag har väl inte frågat om några sedan jag beställde ett gäng puppor för ett par år sedan? Sade jag något dumt nu?  :-\ :-[ ???

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #70 skrivet: augusti 24, 2007, 18:50:30 »
??? jag har väl inte frågat om några sedan jag beställde ett gäng puppor för ett par år sedan? Sade jag något dumt nu?  :-\ :-[ ???

Räcker att du bor på Åland.. :tafeja:

(har du beställt?.. ???.. :-[)

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #71 skrivet: augusti 24, 2007, 18:55:23 »

Kommer ihåg dubbel-krokarna....men ides..då helt enkelt inte!....men Puppor minns jag ej.. :-\..men detta kan vi väl ta via IM..(host..host)..

Utloggad Olavi

« Svar #72 skrivet: augusti 24, 2007, 18:57:31 »
Kommer ihåg dubbel-krokarna....men ides..då helt enkelt inte!....men Puppor minns jag ej.. :-\..men detta kan vi väl ta via IM..(host..host)..
:yes: sluta hosta, det har du ingen anledning till!  ;)

Moset

• Gäst
« Svar #73 skrivet: augusti 24, 2007, 21:49:00 »
Vem är först med att sluta fiska och bara vandra istället?

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 459
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #74 skrivet: augusti 24, 2007, 21:51:56 »

:vissla:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #75 skrivet: augusti 24, 2007, 22:16:38 »
Vem är först med att sluta fiska och bara vandra istället?

Jag både vandrar å fiskar..fråga henka.. :vissla:

Moset

• Gäst
« Svar #76 skrivet: augusti 24, 2007, 22:23:15 »
Jag både vandrar å fiskar..fråga henka.. :vissla:

Är det det som kallas vadning?   :booze:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #77 skrivet: augusti 24, 2007, 22:26:24 »
Är det det som kallas vadning?   :booze:

Kanske det är.... :-\                                                     :booze:

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
« Svar #78 skrivet: augusti 25, 2007, 01:26:03 »
Det handlar egentligen inte om sörlänningar eller att vandra. Visst om inget flyg fanns så skulle de som va intresserade vandra ut. Men nu finns flyget och jag tror inte att det blir ett flygstopp i våran fjällvärld. Vad vi kan vänta oss är en kvotering. Jag gillar inte det för det tar bort lite av friheten för mig och andra som bor här och vill fiska där vi vill och när vi vill. Vi bor här och har valt att stanna i ur o skur för vårat intresses skull. Vi tycker inte om att sitta i bilköer till o från jobbet. Vi gillar inte att stå i en bankomatkö. Vi gilar att det inte är tjockt med folk vart man än går. Vi gillar att ha vårat fiske runt husknuten. Vi gillar att sätta oss i bilen och åka 10 minuter, dra på oss vadarna och fiska på vild Öring, Harr, Lax och Röding. Vi gillar att vi inte behöver betala en mindre förmögenhet för ett dygnskort och fiska på en jävla sketen Bängbåge.
Vi har snö i 7 månader höstrusk i 2 och sommar 3 månader. Jag väljer ändå att stanna här och det är pga mitt intresse och att jag har ett jobb som jag tjänar bra i, och har mina inarbetade veckor (ledigveckor)
Vad som gör mig förbannad är att alltid då det fattas beslut om inskränkningar för OSS så är det nåra Sörlänningar som fattar de besluten, inte vi. Det gör mig Pisst...
Vad som oxå gör mig pisst är att det finns två aktörer på marknaden här uppe och ingen av dem pratar med den andre.. Men man marknadsför sig som två företag som ser till naturens bästa och att den tillresande fiskaren ska få kvallitetsfiske.. Bullshit! Profit, inget annat....
Hade man språkat med varrandra och samkört bokningarna så hade aldrig sånt här hänt.. Då hade man kunnat omdirigera trafiken till andra områden..Redan i planeringsstadiet för den tillresande fiskaren.  Men som tillresande sörlänning med en massa utlagda tusenlappar så är det inte bara att lägga om sina planer då man är på inflygning till landningsplatsen.. Det kostar stora pengar en helikopterresa.
Om man vandrar ut så har man inte den blekaste aningen om nånting det blir vad det blir då man kommer till sin tilltänkta plats. Är det då 72 tält redan där så är man inte så lycklig. Framför allt inte efter en 3 mils marsch. Men vandrarna är nått Flygföretagen inte kan stå till svars för.. Bara de som de själva flyger ut, Naturligtvis.

P-A

• Gäst
« Svar #79 skrivet: augusti 25, 2007, 10:40:45 »
Självklart så förstår vi att ni vill ha ert spöfiske fritt
och att inte företagen snackar med varandra
är ju fan bara barnsligt. Hoppas att det löser sig
för er uppe i buschen.
Själv fiskar jag inte i era jokkar utan åker till andra
ställen som tål fisketrycket bättre (svårare att fiska i. :vissla:)
Älvfiske rockar fett!!!
 8) :looney: