Flugfiske> Kåserier> Tjovar, av K-O.V

Ett fjällfiske

Vi var några stycken som planerade under vintern våran gemensamma fjälltur till ett område där några av oss varit tidigare. Så vi trodde vi hade ganska bra koll på vad området hade att erbjuda både i vandring och fiske.
Vi skulle bila till Kiruna för att sedan ta det planerade flyget upp till Råsto.
Våran packning visade var åt helvete för tung den gick inte ens att få med med hot om muta.

Våra kloka huvuden las i djupa veck och vi bantade bort våran gummikanot.
- För mycket kvar säger piloten.

Ett tremannatält mindre.
- För mycket kvar säger piloten.

Ny beslutsvånda. Över vad vi kunde avvara på resan.
Då åkte några systemkameror och videokameran också.
- Nu börjar det likna nåt sa piloten.
Då frågade vi vad två svängar med helikoptern kunde kosta.
Skall höra med kontoret.
Sprak i radion.
Tystnad över förslaget. -OK taget vi tar två vändor med koptern.
Lottdragning om vem som skulle vara kvar tills vända två var aktuell och även vara packåsna.
Så nu var vi på väg till Råsto utan packning men med fiske grejorna med och på inflygningen mötte vi regnet.
Piloten dumpade oss med flin och försvann in i den begynnande dimman.

Piloten drog in till Kiruna igen för att tanka och hämta upp våran kamrat som var borta det gick en halvtimme då började piloten att bli rätt less men då rasslade det in en taxi till helikoptern och våran kamrat hoppar ut och börjar lasta ur ölplattor ur bagaget på taxin.
Varpå piloten skriker STOPP stopp stopp ska du ha med det där också då blir det deffenetift överlast igen.
-Det är lugnt säger våran kamrat jag vägde drickat på bolaget och tar vi bort kartongen klarar vi vikten med tre hg.
- SUCK vilket nöt suckade piloten.
Och när då piloten börjar stuva packning så hör han PHYSSSSSSSSSSSSSSSSSSS klunk klunk klunk RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAP tom.
- Hjälp till å packa nu så du hinner ut innan det är kväll.
- OK PHYSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS
-Hjälp till nu.
Klunk klunk klunk klunk tooooooooooooooooom.
-Nu har vi nästan 1,5 kilo kvar till överlast.
-Giv mig styrka sa piloten.

Efter ett tag så var de resklara om våran kamrat fick inte dricka nåt på hela resan så han var lite lågstämd när han blev avsläppt i regnet och åter försvann piloten i regnet.
Våran kamrat dök ned i en rygga och letade fram några burkar som han avlivade rätt fort.
Nåja baslägret blev rest och vi kunde fixa till våra säckar och brassa kvällsvarden.
Och våran sena kamrat fann för gott att knyta sig.

Efter nattens sena fiske så krävdes det en lång sömn och morgonvaket det sov vi över.
Vi vaknade av att en klocka klämtade klonk klonk klonk ett gäng renar drog förbi.
Efter en stund så var alla vakna och vi kom gång med frukosten.
Mest var det den sena anlände kamraten som stod för kokkonsten på förmiddan/brunch.
Sen började det att blåsa upp.

Och fisket inskränkte sig till vikar där inte vinden låg rätt på men rödingarna hittade vi i dessa blåsvikar.
Så när vi åter samlas för kvällsvarden så formligen sliter vinden i tälten och vi finner det för gott att dra säckarna över huvena
Då kommer en kamrat på att han ska över till det andra tältet och hämta kartan.
Han vimsade i väg och efter stund så prasslade det till i tält duken och så hör jag satan i gatan kartjävel. När kartan flög i väg och han drog efter den han var väl borta en timme.
Och kom tillbaka utan karta.
Nu blev ju lite tumult i vårat läger.
Och vi bestämde oss för att vi skulle vänta in bättre väder.
Det tog nu några dar.
Sen kunde vi konstatera att den kartan hade vi nog sett för sista gången och vi som skulle rafta utefter älven sedan.

Sen kom tropikvärmen med full kraft och det blev en pina att försöka fiska på dagarna det såg både solen och de små äckliga svearna som attackerade i mängder.
Efter ytterligare dagar så var det då dags att ta sig nedöver älven som nu hade intagit mera rimliga proportioner.
Några fiskar lirkade vi upp imellanåt men tempot vi håll i våran rafting var defenetift inte imponerande.
Våran gummifarkost fixade de flesta passagerna enkelt, på nåt ställe var vi tvungna att lasta ur och krångla oss förbi men vi viste inte vart tusan vi var och vi hade det ganska gemytlig tillvaro ändå.

Vi skulle nu infinna os vid en viss bro kring övre sopporo som korsade älven på dag 13 för att bli upp hämtade med bil för vidare transport in till Kiruna.
Nu var vi inte det. Och inte bara en dag sen utan även TVÅ dagar sena till våran mötesplats.
Vi hade sett en helikopter som följde älven en dag men inte ägnat den så många tankar.
Sedan fick vi reda på att de var oss de letade efter och eftersom vi såg hela och välbehållna ut så fick vi vara där vi var.

Men när vi håll på att dra våra saker från älven och upp till bilen.
Så dök det vist upp några myndiga herrar och förklarade för oss vad vi gjort och inte gjort under våran vistelse.
De hade synpunkter på att vi försökte muta våran pilot.
De hade även synpunkter på den mängden dryckjom som kamraten kom släpandes på.
De hade även synpunkter på att vi inte hade NÖDBLOSS????
De hade även en åsikt om vårat sätt att hantera kartan på.
De hade även synpunkter på hur många vi var i gummiskutan.
De hade även en stark åsikt om oss att man ska vara på utsatt ställe vid given tid.
Och nu var vi inte så stöddiga längre.

Vi frågade om vi gjorde nåt rätt.
Det hade vi faktiskt.

Till Förstasidan Till Förstasidan Namnlöst dokument

© Fiskelust.se