Författare Ämne: Hur kommer vårt fjällfiske påverkas?  (läst 2192 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 943
  • Oooooaaaah!
SV: Hur kommer vårt fjällfiske påverkas?
« Svar #20 skrivet: februari 18, 2020, 21:56:12 »
Det roliga är...Matti Berg som är ordförande för Girjas Sameby..är "bara" själv 1/2 Same.
Hans Far är fr. Jämtland/ Härjedalen nått...& namnet Berg är knappast ett Samiskt. ::)
Hans Mamma är en Blind fr. Ratek..nu skall vi inte skoja om ordet blind.. :hmm:
Det jag tänker på är att..hur kan människan utesluta "verkliga" Samer..om en nu skall hårddra det ???..Känner många "verkliga" Samer..dom är inte ens i närheten att ha samma rättigheter som nån fr. en Sameby/medlem..dom har det precis som jag/du + många herrans fler.
Tänk er!..ca:2500-2800 Sameby medlemmar(Renskötande samer) skall styra över runt en 1/4 del av Sveriges :appel1:
Att påstå att dom inte!!!..skulle ha det sitt på det torra ..FÖRE!..domen är en ren å skär lögn.

Ooopps! Enl. Wikipedia 4500 st...men ändå VÄLDIGT LÅGT ANTAL... :-[ ...som äger MINST!!! 1st Ren.. :-X ::)
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Inloggad Betis

• Antal inlägg: 8 118
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #21 skrivet: februari 19, 2020, 09:33:19 »
Spelar rätt liten roll hur många samer det finns som får upphovsrätt.
Domstolsgången är redan över och överklagad så långt det gick. Där vann samerna målet.
Det som är intressant för mig är om jag kommer kunna lösa fiskekort i framtiden och hur mycket får jag betala för det.

Om det var rättvis lr inte om samerna vann spelar ingen roll längre, det kunde man gaffla om medan rättsprocessen pågick.
Den är över nu.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Utloggad Matte

• Antal inlägg: 165
« Svar #22 skrivet: maj 07, 2020, 20:05:56 »

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #23 skrivet: maj 09, 2020, 11:37:06 »
https://www.fiskejournalen.se/sportfiskare-anmaler-girjas-sameby-for-diskriminering/

Samma ämne i annat media.
Krångligt det här, tydligen räknas inte en sameby som affärsdrivande.
I am the real one.

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
I am the real one.