Författare Ämne: Blev en förvånad??  (läst 572 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 943
  • Oooooaaaah!
Blev en förvånad??
« skrivet: september 28, 2020, 12:58:19 »
Behövdes ingen Einstain till det ::) ..detta förstod dom flesta ..UTOM Politiker.. :appel1:

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/skatten-pa-plaspasar-sa-har-det-gatt
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 8 118
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
SV: Blev en förvånad??
« Svar #1 skrivet: september 28, 2020, 18:48:32 »
Blir inte ett dugg förvånad.
Mycket väntat att plastpåskramarna helt orsakslöst skulle hålla på å tjafsa i åravis.
Ett ickeproblem. Om man tog 70 kr styck skulle det säkert lik förbannat finnas trögt folk som vill ta hem sin dret i en plastpåse.
Åka å storhandla, fylla bagaget med plastpåsar för å sen behöva ställa sig å plocka i allt igen för varorna ligger huller om buller i hela skuffen.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 877
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #2 skrivet: september 28, 2020, 22:41:50 »
Syftet kan väl ändå inte ha varit att bättra på statens ekonomi, utan det handlar väl om att minska förbrukningen av plast?
Om det köps avfallspåsar i samma antal så måste det ju ändå gå åt mycket mindre plast, då dessa är otroligt tunna...

Men det är klart, fika ska hålla på å gnälla så fort något är i närheten av 'mindre dåligt' för miljön.
Gärna ska paralleller dras till nåt jävla kolkraftverk i Kina.
Billiga poänger är melodin
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #3 skrivet: september 29, 2020, 09:36:30 »
Sen kan jag tycka att något borde göras åt all annan onödig plast som används.
Frigolit är ett jävla dret. Grabben köper massvis med elektronik å det är fullt av sånt formpressat i lådorna.
Det måste man köra till tippen för försöker man bryta sönder det för att få in det i återvinningen så blir det kringblåsta smulor i hela byn. :betis:
I am the real one.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #4 skrivet: september 29, 2020, 09:41:15 »
Så jag diskuterar gärna hur man blir av med plast.
Inte lika gärna hur vi till varje pris ska behålla skiten.
I am the real one.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #5 skrivet: september 29, 2020, 09:46:36 »
Sen kan jag tycka att något borde göras åt all annan onödig plast som används.
Frigolit är ett jävla dret. Grabben köper massvis med elektronik å det är fullt av sånt formpressat i lådorna.
Det måste man köra till tippen för försöker man bryta sönder det för att få in det i återvinningen så blir det kringblåsta smulor i hela byn. :betis:

Samtidigt så är ju det där med förpackningsmaterial rätt tudelat...
För vi gör stora minskningar av tex livsmedelsspill genom att förpacka tätt och bra, och det är inte alltid helt lätt att sätta
i relation till den miljöförstöring som förpackningsmaterialet orsakar.

Jag tror personligen att ett av de allra största miljöproblem vi har är att transportsektorn inte bär sina egna kostnader.
Lejonparten av sjötransporter sker på internationellt vatten där det inte finns vare sig miljökrav eller bränsleskatter, så
det körs på det billigaste och skitigaste bränsle som går att uppbringa.
Det är helt enkelt för billigt att transportera, vilket i sin tur gör att det transporteras för mycket.
Fisk åker varv runt jorden - och detta i sin tur ökar behovet av förpackningsmaterial.

Något som också ökar både transporter och frakter är ju det där med näthandel, jag uppger inga siffror eftersom jag inte ids leta rätt på källa.
Men att köra konsumentförpackat (läs "köpt på wish") innebär att det fraktas otroligt mycket mer luft och förpackningsmaterial än när varor skickas
i "bulk" till tex europa för omlastning och ompackning innan det skickas direkt till kund.
Men då stiger förstås andra kostnader, tex personalkostnader (generellt så är nog europeer som packar dyrare än kineser)  och dessutom så tar det lite längre tid.
Det har inte folk "tid" att vänta.
Billigt och snabbt ska det vara.

Någon annan betalar.
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #6 skrivet: september 29, 2020, 10:04:19 »
Jo, framför allt livsmedel skickas kors å tvärs över hela världen.
Å precis som du skriver skulle de inte göra om det inte var otroligt billigt.
Sophantering är ett annat problemområde.
Vi i Mönsterås har två tunnor, en för matavfall och en för "Karlssons blandning".
Förpackningar å det mesta annat är det meningen att vi själva ska köra iväg.
Var i Hässleholm i helgen, där har de en annorlunda och i mina ögon bättre lösning.
Även de två tunnor men istället fulla med fack.
Där får man i princip plats med allt avfall å behöver inte köra till återvinningen så ofta.
I am the real one.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #7 skrivet: september 29, 2020, 10:09:29 »
Jo, framför allt livsmedel skickas kors å tvärs över hela världen.
Å precis som du skriver skulle de inte göra om det inte var otroligt billigt.
Sophantering är ett annat problemområde.
Vi i Mönsterås har två tunnor, en för matavfall och en för "Karlssons blandning".
Förpackningar å det mesta annat är det meningen att vi själva ska köra iväg.
Var i Hässleholm i helgen, där har de en annorlunda och i mina ögon bättre lösning.
Även de två tunnor men istället fulla med fack.
Där får man i princip plats med allt avfall å behöver inte köra till återvinningen så ofta.

Som privatperson har man faktiskt ett ansvar för att sortera sina sopor, så rent krasst är det ett lagkrav att åka till återvinningen.
Men det är klart att det är jäkligt bra om kommunerna kan underlätta, för det är ju med detta som så mycket annat - det ska helst vara lättare att göra rätt än att göra fel :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #8 skrivet: september 29, 2020, 10:10:46 »
Coronakrisen tror jag faktiskt har belyst transportproblematiken.
Kanske inte direkt ur ett miljöperspektiv utan mer att man blir väldigt beroende av andra länder.
Kan man hoppas på att vi blir mer närproducerande av den erfarenheten? :haum:
I am the real one.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #9 skrivet: september 29, 2020, 10:15:45 »
Som privatperson har man faktiskt ett ansvar för att sortera sina sopor, så rent krasst är det ett lagkrav att åka till återvinningen.
Men det är klart att det är jäkligt bra om kommunerna kan underlätta, för det är ju med detta som så mycket annat - det ska helst vara lättare att göra rätt än att göra fel :)
Tror på en miljövinst även där. Istället för många bilar som kör var för sig så kör en sopbil alltihop.
Men det kräver nog rätt mycket teknik för att hålla isär allt.
I am the real one.