Författare Ämne: G-L 3D  (läst 4259 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SalmonMan

• Gäst
G-L 3D
« skrivet: juni 05, 2010, 20:10:50 »
Har nu testat Guidelines 3D, Började premiärfisket med en G-L sjunk 1-2, hade svårigheter att fiska ut ordentligt då den häktade fast i botten när det blev lugnare ström. Bytte till en 3D I-2-4, trodde denna lina skulle sjunka för mycket först, men icke.
Flugan gick djupare, man hade mer direktkontakt med flugan, var lättare att lyfta tack vare att den sjönk i rätt vinkel för att dra upp, samt att kastegenskaperna togs till en helt ny dimension. Linan häktade inte vid utfiskning i slakare vatten, var inte känslig för vind.
Linan var en klass 10-11 på ett 15 fots spö, behöll hela linan förutom skalade för en splicad ögla i bakkant.

Detta kommer att vara min nya favoritlina ett bra tag framöver, rekommenderas starkt.  :love:
« Senast ändrad: juni 05, 2010, 20:32:07 av SalmonMan »

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 945
  • Oooooaaaah!
SV: G-L 3D
« Svar #1 skrivet: juni 05, 2010, 20:24:46 »
Har nu testat Guidelines 3D, Började premiärfisket med en G-L sjunk 1-2, hade svårigheter att fiska ut ordentligt då den häktade fast i botten när det blev lugnare ström. Bytte till en 3D I-2-4, trodde denna lina skulle sjunka för mycket först, men icke.
Flugan gick djupare, man hade mer direktkontakt med flugan, var lättare att lyfta tack vare att den sjönk i rätt vinkel för att dra upp, samt att kastegenskaperna togs till en helt ny dimension. Linan häktade inte vid utfiskning i slakare vatten, var inte känslig för vind.
Linan var en klass 10-11 på ett 15 fots spö, behöll hela linan förutom en splicad ögla i bakkant.

Detta kommer att vara min nya favoritlina ett bra tag framöver, rekommenderas starkt.  :love:

..så du slängde bort den splicade öglan :(
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

seger

• Gäst
« Svar #2 skrivet: juni 05, 2010, 20:31:52 »
Låter bra det, har just införskaffat mig två linor av denna sort  :tadaa:

SalmonMan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: juni 05, 2010, 20:34:26 »

..så du slängde bort den splicade öglan :(

Förtydligade lite, skalade för att kunna göra en splicad ögla.  :hmm:

jompa

• Gäst
« Svar #4 skrivet: juni 08, 2010, 10:33:29 »
Håller med SalmonMan   :yeah:

Mycket behaglig lina, fiskat med  en klass 10-11 på Sage TCX 15 fot.
Otroligt lätt att lyfta för nytt kast, linan rullar ut och vänder över stora flugor
utan problem och flyger långt...... :nudge:

Jag rekommenderar också denna lina för dess goda fiske och kastegenskaper.
Kommer även att inhandla en H/1/3

MVH JOMPA

Utloggad OZZY

• Antal inlägg: 357
« Svar #5 skrivet: juni 10, 2010, 20:27:05 »
Nån som testat styrkan på dom  ??? Det här låter lite oroväckande  :-\

http://www.fluefiske.net/forum/topic/32335-triple-density-fra-guideline/page__pid__232735#entry232735

Utloggad Olavi

• Antal inlägg: 1 447
« Svar #6 skrivet: juni 11, 2010, 19:33:28 »

http://www.fluefiske.net/forum/topic/32335-triple-density-fra-guideline/page__pid__232735#entry232735
Det där är ju bara små oviktiga detaljer, huvudsaken är att den kastar bra och är frän.  ::)
...cause I´m a man of wealth and taste..

seger

• Gäst
« Svar #7 skrivet: juni 11, 2010, 19:58:29 »

Vet av två linor som gått av, dock inte av mig och inte pga fisk.
Utan stadiga bottennapp där kroken suttit fast.

Körde ganska mycket med S1-2-4an igår och blev inte sådär överdjävulskt imponerad.
Tycker Rio AFS Scandinavian i S1/3 drar iväg mycket bättre  :yes:

Utloggad OZZY

• Antal inlägg: 357
« Svar #8 skrivet: juni 13, 2010, 12:47:45 »
Hej Seger vet du vart på linan dom gått av ? Är det den smälta öglan i fram som inte hållit eller har dom gått av mitt på ??

Har provdragit min lite grann och den håller än  :yeah:

SalmonMan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: juni 13, 2010, 16:04:14 »

Har hört mig för lite, verkar som en sändning fick lite bråttom ur fabrik, dom körde med för hög värme med bristfällig styrka som resultat. Mitt råd är att provdra linan för att se så man inte fått en lina ur den sändningen  :hmm:

Utloggad Olavi

• Antal inlägg: 1 447
« Svar #10 skrivet: juni 29, 2010, 16:47:39 »
Nu har jag topp-testat linan  ::)

Den kastade betydligt sämre än mina gamla vanliga s1/s2 och s2/s3 på min GLX 15 fotare. Det hade nog inte så mycket med linan i sig att göra utan berodde mest på att jag varit försiktig när jag klippt ner klumpen så den var lite för tung.

När jag tacklade den på en Sage Z-axis 15 fotare var den dock riktigt fin att kasta med, trots att spöt enligt någon inte är ett sjunkline spö. Jag tror rentav jag kom någon meter längre än vanligt.

Jag vet inte om linan håller för lax för jag fick inte något på den (däremot höll min gamla s2/s3:a he-he...). Därmed vågar jag inte heller uttala mig om det är en bra "fiskelina".

Den kastade bra men att tala om någon "ny dimension" känns lite överdrivet. Guideline har tagit sitt gamla triangeltaper koncept, som Vision förstärkte och RIO Afs därefter överdrev ytterligare, och sett till att man nu har en ännu fetare och därmed tyngre bakdel på linan.

Jag lyckades även få bottennapp på samma ställen som min s2/s3:a gick fast men där s1/s2 linan gick fri så någon mirakellina på det viset är det naturligtvis inte heller.

Totalbetyg: Bra och trevlig lina men någon självklar anledning att byta ut sina gamla s1/s2 eller s2/s3 är det inte.
...cause I´m a man of wealth and taste..

Utloggad lakselva

• Antal inlägg: 211
« Svar #11 skrivet: juli 05, 2010, 21:29:29 »
Fiskat med int./sj.2/sj.4 ca 60 timmar i veckan funkat klockrent på det vattenstånd som var i början- mitten av veckan i Gaula . Bra lina att kasta med körde 40 gram på mitt TCX 15,
jag kunde fiska lungt o avslappat tack vare att jag kunde lägga ut direkt utan omtag o annat junk. Har även testa ett par bottennapp där öglan höll men tafsen rök 0.40.
Slutligen körde jag även fisk i 40 minuter o den funkade då med. Mitt betyg 5 plus av 5 möjliga.
Det enda jag retar mig på är att kärnan i de nya linorna är sämre att göra öglor av än  de med den tidigare kärnan.
Den förbannade strumpan jag satt på o säkrat efter konstens alla regler är nu helt slut.
Som referens kan jag använda sj 1/sj 2 och då utklassar den nya linan den lätt.
JOJ

Håkan

• Gäst
« Svar #12 skrivet: juli 06, 2010, 08:26:20 »
Hur gick fisket Janne ?  /Håkan