Författare Ämne: Scientific Angler 2-handsklump  (läst 1904 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 889
  • snart så
Scientific Angler 2-handsklump
« skrivet: juni 11, 2011, 17:50:17 »
Nyligen inhandlad och provkastad idag.
Klumpen som testades, på ett CTS Affinity Skagit spö 14' #9/10, var en #8/9 specad till 34g och 11,6m f/s3. Orange flytdel och brun spets. Jag har inte mätt längden men vid vägning så väger den 36-37g.
En Visoion ACE eller RIO AFS liknande historia som är baktung och otroligt lättkastad. Klart godkänd :yeah: Linan flyger iväg nästan av sig själv ;) Såvitt jag kan bedömma är spetsen i harmoni med resten av linan. Något som inte var fallet med andra f/s3 linor jag testat/ägt typ PowerTaper
Minus för priset som ligger runt 650:-  :larsw:
« Senast ändrad: juni 11, 2011, 17:51:50 av Thomas L »
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

BB

• Gäst
SV: Scientific Angler 2-handsklump
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2011, 12:20:47 »
Kan fylla på med hur jag upplever intermediate versionen av denna lina. En #10-11 specad till 42g. (Väger 42-43 på min våg)

Cons:
-Pga bakvikten, väldigt svårt att lägga ut korta precisa kast med sträck av tafsen. Typ bara klumplängd eller mindre.
-Smålurigt på medeldistans (bara skjuta några få meter) av samma orsak som ovan.
-Anar att den är lite vindkänslig pga den långa tunna spetsen.

Pros:
+Kastar oerhört långt med fullt sträck när man träffar rätt och vinden inte ställer till det.
+Skön känsla i de långa kasten. Det skjuter långt och det rullar länge.
+Grymt bra till sustained anchor kast som dubbelspey och snap-t pga massan närmast spötoppen.

Varken för eller nackdel, men linan verkar inte gilla ett alltför stötigt/explosivt framkast. Den verkar trivas bättre med ett lugnare accelererat framkast.

Köpte inte du en Int/s5 Thomas?

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2011, 14:42:28 »
Kan fylla på med hur jag upplever intermediate versionen av denna lina. En #10-11 specad till 42g. (Väger 42-43 på min våg)

Cons:
-Pga bakvikten, väldigt svårt att lägga ut korta precisa kast med sträck av tafsen. Typ bara klumplängd eller mindre.
-Smålurigt på medeldistans (bara skjuta några få meter) av samma orsak som ovan.
-Anar att den är lite vindkänslig pga den långa tunna spetsen.

Pros:
+Kastar oerhört långt med fullt sträck när man träffar rätt och vinden inte ställer till det.
+Skön känsla i de långa kasten. Det skjuter långt och det rullar länge.
+Grymt bra till sustained anchor kast som dubbelspey och snap-t pga massan närmast spötoppen.

Varken för eller nackdel, men linan verkar inte gilla ett alltför stötigt/explosivt framkast. Den verkar trivas bättre med ett lugnare accelererat framkast.

Köpte inte du en Int/s5 Thomas?
Jo men den väntar jag på fortfarande.
Köpte en f/s3 i Umeå samtidigt som fiskekort i Onsdags :)

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #3 skrivet: juni 16, 2011, 19:18:13 »
Fick låna BBs flyt/int sist i Öreälven. En underbar fin klump.
Kunde tom vänsterkasta trots min axel som snart ska bytas ut :D

BB

• Gäst
« Svar #4 skrivet: juni 17, 2011, 10:42:31 »
Och nu har ägaren också testat F/I. Denna gång en #8/9 specad till 34g. (Visade 34-35 på min våg.)

Finfin lina! Mkt lätt att vinkla. Skjuter bra. Och den bästa egenskapen: spetsen verkar harmonisk och stabil utan nått större fladder!  :) Nått som många linor av denna typ annars brukar lida av... Testade iofs i rätt idealiska förhållanden med lite eller ingen vind och lätt fluga. Upplever den som lite bättre på kortdistans än Int klumpen men det kanske beror på att jag kört med ett nättare spö denna gång.

BB

• Gäst
« Svar #5 skrivet: juli 27, 2011, 21:16:37 »
Lite update på F/I linan nu när jag fiskat mkt med den.
Den är helt grym!  :flyguy: Inga problem med vind och underbart stabil i utrullningen. Min nya favvo helt enkelt!  :)