Författare Ämne: Försvunna bilder.  (läst 3556 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 8 118
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
Försvunna bilder.
« skrivet: augusti 27, 2010, 14:52:21 »
Försvunna bilder är rätt tråkigt på ett forum tycker jag.
Vad det beror på vet jag inte men rätt meningslöst med rödkryss... :zero:
http://www.fiskelust.se/forum/index.php?topic=145.msg201523#msg201523
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 877
  • Våga vägra!
    • Min presentation
SV: Försvunna bilder.
« Svar #1 skrivet: augusti 27, 2010, 14:54:23 »
Försvunna bilder är rätt tråkigt på ett forum tycker jag.
Vad det beror på vet jag inte men rätt meningslöst med rödkryss... :zero:
http://www.fiskelust.se/forum/index.php?topic=145.msg201523#msg201523

Det beror på att istället för att ladda upp bilderna som bilagor i forumet har vissa valt att länka in bilder som ligger upplagda på andra servrar, många såna där bildlagringstjänster erbjuder bara tidsbegränsad lagring...

Det är tråkigt, men knappast något som vi ska förbjuda
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #2 skrivet: augusti 27, 2010, 15:02:19 »
Det beror på att istället för att ladda upp bilderna som bilagor i forumet har vissa valt att länka in bilder som ligger upplagda på andra servrar, många såna där bildlagringstjänster erbjuder bara tidsbegränsad lagring...

Det är tråkigt, men knappast något som vi ska förbjuda
Nä, men man kanske ska uppmuntra att ladda upp här då?
Förstår att det är mycket jobb men egentligen borde de rödkryssade inläggen kanske kastas?
Just i detta fall "retade" det mig något då jag inte kunde se något jag fått för mig vara intressant... >:(

Fenomenet är Inte ovanligt på andra ställen heller för övrigt.
Surt sa räven om rönnbären... :(
« Senast ändrad: augusti 27, 2010, 15:04:53 av Betis »
I am the real one.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #3 skrivet: augusti 27, 2010, 15:10:53 »
Nä, men man kanske ska uppmuntra att ladda upp här då?
Förstår att det är mycket jobb men egentligen borde de rödkryssade inläggen kanske kastas?
Just i detta fall "retade" det mig något då jag inte kunde se något jag fått för mig vara intressant... >:(

Fenomenet är Inte ovanligt på andra ställen heller för övrigt.
Surt sa räven om rönnbären... :(

Det är som du säger ett ganska krävande jobb att leta rätt på sådana inlägg, däremot så kanske vi kan lägga en vädjan till våra medlemmar att anmäla inlägget via "anmäl till moderator" när ni hittar nån trasig bild eller bruten länk... Då är det ju bara för första bästa moderator att följa länken till inlägget och sen ta bort det :hmm:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: augusti 27, 2010, 15:19:46 »
Problemet är att begränsningen 400kb per bild är för lite för att man vill lägga in bilder i forumet.

Jag hetlänkar alltid.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #5 skrivet: augusti 27, 2010, 15:22:35 »
Det är som du säger ett ganska krävande jobb att leta rätt på sådana inlägg, däremot så kanske vi kan lägga en vädjan till våra medlemmar att anmäla inlägget via "anmäl till moderator" när ni hittar nån trasig bild eller bruten länk... Då är det ju bara för första bästa moderator att följa länken till inlägget och sen ta bort det :hmm:
Jo, det är klart å jag ska ha de i åminne. :hmm:
I am the real one.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #6 skrivet: augusti 27, 2010, 17:10:01 »
Problemet är att begränsningen 400kb per bild är för lite för att man vill lägga in bilder i forumet.

Jag hetlänkar alltid.

400 kb räcker väldigt långt, oftast bra mycket längre än vad en förminskad förhandsvisningsbild från någon lagringstjänst erbjuder...

Hur stort utrymme behöver du till dina bilder?
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad TG

• Antal inlägg: 1 984
  • Arte Et Marte
« Svar #7 skrivet: augusti 27, 2010, 17:19:17 »
400 kb räcker väldigt långt, oftast bra mycket längre än vad en förminskad förhandsvisningsbild från någon lagringstjänst erbjuder...

Ja för fan. 400 kb är bra mkt.
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Sg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: augusti 27, 2010, 17:46:02 »

Den stora skillnaden är att en webtjänst själv skalar bilderna. Ska man lägga in bilder under 400kb själv måste du förminska/sänka kvaliteten för att göra det. (ja, jag vet att webtjänsten gör detta också) men då slipper jag göra det själv.

Oftast när jag vill lägga upp en bild får jag ett infall, slår upp photobucket och laddar upp direkt. Och jag har inget att klaga på vad gäller resultatet, bildernas storlek skalar bra på ett forum och det är vad jag i största mån använder det till. Dessutom har jag bilder som är från tiden jag skapade kontot och det har aldrig försvunnit bilder.

Så jag ser inget problem med att göra på det sättet. Dessutom kan jag om jag vill lägga upp samma bild på flera ställen bara kopiera img-koden till alla utan att behöva ladda upp bilden på flera ställen.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #9 skrivet: augusti 27, 2010, 17:54:14 »
Den stora skillnaden är att en webtjänst själv skalar bilderna. Ska man lägga in bilder under 400kb själv måste du förminska/sänka kvaliteten för att göra det. (ja, jag vet att webtjänsten gör detta också) men då slipper jag göra det själv.

Oftast när jag vill lägga upp en bild får jag ett infall, slår upp photobucket och laddar upp direkt. Och jag har inget att klaga på vad gäller resultatet, bildernas storlek skalar bra på ett forum och det är vad jag i största mån använder det till. Dessutom har jag bilder som är från tiden jag skapade kontot och det har aldrig försvunnit bilder.

Så jag ser inget problem med att göra på det sättet. Dessutom kan jag om jag vill lägga upp samma bild på flera ställen bara kopiera img-koden till alla utan att behöva ladda upp bilden på flera ställen.

Precis, det är inte filstorleken som är problemet, det är jobbet 8)

Det är mycket möjligt att photobucket erbjuder lagring en livstid eller två eller tre, men så länge som de inte har monopol finns ju risken att någon använder någon annat tjänst och att de bilderna med tiden försvinner vilket förstås är tråkigt för forumet. Men vi har som sagt inga planer på att på något vis förhindra att folk länkar in bilder i sina inlägg.
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
« Svar #10 skrivet: augusti 27, 2010, 19:33:53 »
Jag bla har nån bild somär länkad från Photobucket. Den blir rödkryssad då jag tar bort den från bucket.

Men 400kb är fullt tillräckligtför att ladda upp bilder här. Det är tom mycket ibland. MIna ligger nog på en 250-300 kb i genomsnitt.

Sg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: augusti 27, 2010, 19:37:27 »
Precis, det är inte filstorleken som är problemet, det är jobbet 8)

Det är mycket möjligt att photobucket erbjuder lagring en livstid eller två eller tre, men så länge som de inte har monopol finns ju risken att någon använder någon annat tjänst och att de bilderna med tiden försvinner vilket förstås är tråkigt för forumet. Men vi har som sagt inga planer på att på något vis förhindra att folk länkar in bilder i sina inlägg.

storleken blir ju jobbet. En bild ur kamera är över 400kb. Hade filstorleken varit obefintlig hade man ju laddat upp dom utan att förminska dom (alltså jobbet försvinner) men eftersom man måste göra det så skiter iallafall jag i det. Men nu skriver alltså bara jag hur JAG gör. Å andra sidan hittar ni inga kryss hos mig för jag tar sällan/aldrig bort bilder.
« Senast ändrad: augusti 27, 2010, 19:46:47 av Sg »

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
« Svar #12 skrivet: augusti 27, 2010, 20:05:50 »
storleken blir ju jobbet. En bild ur kamera är över 400kb. Hade filstorleken varit obefintlig hade man ju laddat upp dom utan att förminska dom (alltså jobbet försvinner) men eftersom man måste göra det så skiter iallafall jag i det. Men nu skriver alltså bara jag hur JAG gör. Å andra sidan hittar ni inga kryss hos mig för jag tar sällan/aldrig bort bilder.

Snacka om att forumet skulle bli tungjobbat och bilderna skulle ta en dag att ladda upp om man vill se dem. Mina bildfiler är ca 25+ mb..... (nå det va ju i PSD. Men en JPEG är 5-8mb stor)

Så enkelt att bara redigera i Paint, dra ner dem 50% räcker inte det dra ner dem ytterligare. Busenkelt och snabbt.
« Senast ändrad: augusti 27, 2010, 20:08:08 av T.A »

Sg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: augusti 28, 2010, 11:26:31 »
Snacka om att forumet skulle bli tungjobbat och bilderna skulle ta en dag att ladda upp om man vill se dem. Mina bildfiler är ca 25+ mb..... (nå det va ju i PSD. Men en JPEG är 5-8mb stor)

Så enkelt att bara redigera i Paint, dra ner dem 50% räcker inte det dra ner dem ytterligare. Busenkelt och snabbt.

Jag är väl medveten om hur stora originalbilderna är och att servern skulle bli mkt belastad. Jag påstår inte att man bör kunna ladda upp så stora bilder, utan förklarar bara varför tex jag väljer att köra hetlänkade bilder istället. Jag antar att andra som gör så tänker ungefär likadant.

Eftersom att folk undrade.

Personligen ser jag inget problem.

Sg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: september 02, 2010, 16:14:41 »
Nu har jag försökt lägga in bild 4 ggr genom forumet. Men det går inte. kommer bara till en oladdad sida som slutar ladda och när jag trycker mig tillbaka är inlägget inte gjort.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 943
  • Oooooaaaah!
« Svar #15 skrivet: september 02, 2010, 17:01:14 »
Nu har jag försökt lägga in bild 4 ggr genom forumet. Men det går inte. kommer bara till en oladdad sida som slutar ladda och när jag trycker mig tillbaka är inlägget inte gjort.

..funkar perfa om den far GENOM forumet... ;D
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.