För oss med fiskelust > Foto

Vettigt objektiv till landskapsfotografering

(1/10) > >>

Pekka:
Letar efter ett anständigt objektiv till just landskapsfotografering.

Överst på önskelistan finns väl Nikon 24-70mm f/2.8, men den kommer ju också med en rejäl prislapp..... >:(
Kanske en dag....

Fram tills dess har jag kollat in lite alternativ

Tamron SP AF 28-75/2.8 XR Di
Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF)
Nikon 28-70 f/2.8

Många tycker att dessa är bra o framför allt prisvärda objektiv, inte minst begagnade.

Någon med några erfarenheter av eller uppfattningar om dessa ??

Henka:

--- Citat från: Pekka skrivet juni 11, 2013, 12:29:52 ---Någon med några erfarenheter av eller uppfattningar om dessa ??

--- Slut citat ---

På det här forumet behöver verkligen inte det ena utesluta det andra  ;D

TG:
Bländare 2,8 låter overkill om det är till landskap.

Skulle nog satsat pengarna på ett Nikon med hyfsad vidvinkel, men utan så låg bländare.
Då får du ju ner priset ganska rejält oxå.

Pekka:

--- Citat från: TG skrivet juni 11, 2013, 13:34:11 ---Bländare 2,8 låter overkill om det är till landskap.

Skulle nog satsat pengarna på ett Nikon med hyfsad vidvinkel, men utan så låg bländare.
Då får du ju ner priset ganska rejält oxå.

--- Slut citat ---
Nja....landskapsfoto tas ju även i ljussvaga förhållande, så jag vill nog ner på 2,8.
Båda Tamron-objektiven är ligger ju helt OK i pris och begagnade borde man kunna landa på under 2500:-
Då är det ju ganska rimliga pengar i pratar om....till skillnad från ett Nikon 24-70 där man hamnar närmare 10000:- begagnat.
Nikon 28-70 landar kring 5000:-

Sedan funderar jag också på hur stor betydelse 17-50 i förhållande ex 28-75 har.
Man tappar ju en del vidvinken när man går upp i brännvidd och så länge man inte har fullformat så blir det kanske än mer tydligt......får fundera där.

Pekka:

--- Citat från: Henka skrivet juni 11, 2013, 12:50:52 ---
På det här forumet behöver verkligen inte det ena utesluta det andra  ;D

--- Slut citat ---
;D ;D....glömde var jag befann mig

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion