För oss med fiskelust > Foto

Hjälp mig att välja objektiv

<< < (2/3) > >>

ismo:

--- Citat från: Betis skrivet september 13, 2015, 19:18:33 ---Är det ett fullformatshus?  Extrem vidvinkel..... :haum:

--- Slut citat ---

Tror det är en Kåta!!... :hmm: :haum:

hansson:
Efter lite googlande så fann jag denna text

Objektivet har en brännvidd på 10-22 mm. Eftersom objektivet är konstruerat för att användas på en kamera med mindre sensor ('APS-C') kommer brännvidden att uppfattas som och motsvara 16-35 mm på din Canon-kamera.

Då blir min följdfråga vilken skillnad blir det mot det objektivet jag har idag (18-55mm)?

Betis:

--- Citat från: hansson skrivet september 13, 2015, 20:57:44 ---Efter lite googlande så fann jag denna text

Objektivet har en brännvidd på 10-22 mm. Eftersom objektivet är konstruerat för att användas på en kamera med mindre sensor ('APS-C') kommer brännvidden att uppfattas som och motsvara 16-35 mm på din Canon-kamera.

Då blir min följdfråga vilken skillnad blir det mot det objektivet jag har idag (18-55mm)?

--- Slut citat ---
Du har alltså ingen fullformatssensor. Skillnaden blir mer vidvinkel jämfört med det du har nu. Personligen tror jag du skulle klara dig med din nuvarande brännvidd och lägga till en 55-200. En 55-200 med din sensor blir som en 70-300 med en fullformatssensor. Kan vara smart att den ena gluggen tar vid där den andra slutar.

Ron:
Jag skulle välja ett snabbt teleobjektiv för snowboard....

hansson:
Jag köpte mig ett 70-200 f4L is.
Kanske inte det ljusstarkaste men tror att det blir svårt att fota rörliga motiv med stor bländare (2,8) sen så sa plånboken ifrån med.
För mellanskillnaden kan man köpa blixtar istället och få till grymt häftiga bilder.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion